کیفیت پایین هتل‌ها عامل رکود صنعت گردشگری

با تعطیلات خردادماه شاهد افزایش چشمگیر قیمت هتل‌ها بودیم که متاسفانه با تمام شدن این تعطیلات قیمت هتل‌ها کاهش نیافت که این خود جای بسی تأمل دارد. در حال حاضر شاهد افزایش چشمگیر قیمت هتل‌ها هستیم که متاسفانه در ارائه خدمات از سوی هتل‌ها تغییرات چندانی حاصل نشده است حتی در برخی از موارد شاهد کاهش ارائه خدمات و سرویس‌ها از سوی هتل‌ها هستیم که این خود می‌تواند نشان از جای خالی نظارت دقیق مسئولان داشته باشد.

آرمان: با نگاهی گذرا به وضعیت برخی از هتل‌های کشور می‌توان به این مهم دست یافت که متاسفانه برخی از هتل‌ها به رغم برخورداری از ستاره اما در مقابل کیفیت چندانی ندارند که این خود می‌تواند ستاره‌های هتل‌ها را زیر سوال ببرد، چرا که انتظار می‌رود هتل‌های ستاره دار خدمات و سرویس‌های مناسبی را نیز ارائه دهند. جالب است بدانیم برخی از هتل‌های ستاره‌دار و معروف تنها برخی از طبقات آنها بازسازی شده و این ستاره‌ها به این طبقات بازسازی شده تعلق گرفته است اما این در حالی است که سایر طبقات به‌دلیل کیفیت پایین مشمول ستاره نخواهند شد ولی در مقابل مسافران باید برای این طبقات نیز هزینه‌های به نسبت بالایی را پرداخت کنند هزینه‌هایی که مانند قیمت هتل‌های بین‌المللی و ستاره دار می‌باشد اما در مقابل خدماتی که دریافت می‌کنند با مسافرخانه‌ها برابری می‌کند که این خود عاملی برای افزایش نارضایتی مسافران شده است.

عدم توسعه گردشگری

واضح است که هتل‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق گردشگری داشته باشد اما این در حالی است که امروزه متاسفانه به‌دلیل کیفیت پایین برخی از هتل‌ها شاهد از رونق افتادن و یا مرگ تدریجی صنعت گردشگری در کشور هستیم که این خود می‌تواند در درازمدت به ضرر‌های مالی بسیاری را به‌دنبال داشته باشد اما در کشورهای دیگر تنها به واسطه وجود هتل‌های با کیفیت که خدمات بسیار متنوع و مناسبی را نیز به مسافران خود ارائه می‌دهد گردشگری رونق چشمگیری داشته است، به‌گونه‌ای که با گذشت زمان گردشگری توانسته سهم بسزایی را در رونق اقتصادی ایفا کند از این رو انتظار می‌رود در کشور نیز برنامه‌ها و سیاست‌های مناسبی را برای ارائه خدمات مناسب از سوی هتل‌های ستاره دار و بین‌المللی صورت بگیرد تا شاید از این وادی بتوان از اقتصاد نفتی کمی فاصله گرفت و ضررهای ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا را تا حدودی جبران کرد.

آموزش نیروی انسانی متخصص

باید در نظر داشت که آموزش تخصصی نیروهای انسانی خود می‌تواند سهم بسزایی در رونق هتل‌داری داشته باشد چراکه امروزه متاسفانه برخی از هتل‌های کشور با وجود ستاره داشتن و بین‌المللی‌بودن از نیروی انسانی چندان ماهری برخوردار نیستند که این خود تاثیر بسزایی در افزایش نارضایتی مردم بر جای گذاشته است، چرا که بنا به اظهارنظر کارشناسان صنعت گردشگری تربیت نیروهای متخصص، مدیریت در ارائه خدمات و حوزه‌های مالی از دیگر مولفه‌های اصلی هتل داری است.

نبود هتل‌های سبز در ایران

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که متاسفانه امروز هتل‌های سبز در ایران مشاهده نمی‌شود که این خود می‌تواند عاملی برای کاهش چشمگیر گردشگران خارجی باشد، چراکه هتل‌های سبز در راستای توسعه پایدار و گردشگری سبز به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کنند. تولید زباله تا کمترین میزان، استفاده حداقلی از مواد شوینده، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در هتل و ارائه غذاهای ارگانیک از جمله ویژگی‌های این هتل‌ها به شمار می‌رود. در دنیا هتلی استاندارد تلقی می‌شود که بر پایداری گردشگری و توسعه پایدار ساخته شده باشد. نکته بعدی که در بحث توسعه صنعت هتل‌داری نباید نادیده گرفته شود، توزیع نامناسب تعطیلات و هزینه‌های جانبی بالا، توزیع نامناسب هتل‌ها در استان‌ها و قیمت بالای نرخ اتاق‌ها است، کارشناسان در این باره می‌گویند در برخی نقاط کشور هتل بیش از اندازه ساخته شده است، در حالی که در برخی شهرها کمبود هتل به خوبی مشاهده می‌شود. از طرف دیگر وضعیت نامناسب معیشتی مردم در برابر گرانی هتل‌ها باعث کاهش استقبال مردم شده است.

مقایسه ایران با کشورهای دیگر

لازم به ذکر است که امروزه بسیاری از منتقدان بر این باور هستند که هتل‌های ایران در مقایسه با هتل‌های کشورهای دیگر از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند اما این در حالی است که مسئولان می‌گویند استاندارد‌های هر کشور مطابق با شرایط و امکانات آن کشور تعیین می‌شود، بنابراین می‌توان این ادعا را داشت که هتل‌های کشور با استانداردهای موجود فاصله چندانی دارد، هر چند در این مجال باید یاد آور شد که انتظار می‌رود در شرایط موجود استانداردهای از پیش تعیین شده برای هتل‌ها کمی ارتقا یابد تا شاید از این طریق شاهد ارائه خدمات مناسب تری از سوی هتل‌ها باشیم همچنین برای گرفتن ستاره هتل‌ها باید امکانات و خدمات خود را نیز ارتقا دهند. جالب است بدانیم که در بسیاری از کشورهای دنیا هتل‌ها ستاره‌های خود را در معرض دیده مسافران قرار نمی‌دهد اما این در حالی است که در ایران ستاره‌ها یکی از عناصر اصلی تبلیغات هتل‌ها هستند و بر سر در هتل‌ها نیز نصب شده است که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش انتظار مسافران از خدمات این هتل‌ها داده شود، همچنین برخی از مسافران بر این باور هستند که ستاره‌های موجود بر سر در هتل‌ها واقعی نیستند بلکه بسیاری از این هتل‌های ۴ ستاره در حد هتل‌های معمولی می‌باشد. متاسفانه امروزه یکی دیگر از معایب عدم رونق گردشگری در کشور را می‌توان در تعداد پایین هتل‌های مناسب در کشور عنوان کرد، چرا که طبق آمار موجود امروزه هتل‌هایی که خدمات و سرویس‌های مناسبی را به مسافران می‌دهند بسیار کم می‌باشد که این خود تاثیر منفی را بر گردشگری بر جای گذاشته است.

The post کیفیت پایین هتل‌ها عامل رکود صنعت گردشگری appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *