کشف بقایای دو هزار ساله در ترکیه

باستان‌شناسان موفق شدند بقایای انسان‌های متعلق به قرن نهم پیش از میلاد مسیح و تمدن «اورارتوها»‌ را در یکی از استان‌های ترکیه کشف کنند.

ایسنا: این بقایای انسان در یک گورستان ۲۷۵۰ ساله کشف شدند. این گورستان چند باستانی،‌ دو سال پیش در جریان کاوش‌ در یکی از قلعه‌های باستانی استان «وان»‌ کشف شد.

کشف بقایای متعلق به قرن نهم پیش از میلاد، توسط یک تیم ۲۲ نفره متشکل از چند انسان‌شناس، باستان‌شناس،‌ مورخ و متخصص بازسازی و ترمیم صورت گرفت. کارشناسان معتقدند این اکتشاف می‌تواند در مطالعه تمدن‌های باستانی به روش‌های علمی‌تر مفید و ارزشمند باشد.

این تیم باستان‌شناسی به سرپرستی «رأفت چاووش‌اوغلو»‌ استاد باستان‌شناسی دانشگاه «وان»، موفق شدند بقایای استخوان‌های یک مرد و زن ۲,۷۷۷ همراه با یک گردنبند نقره‌ای، ‌۳۹ جفت گوشواره، وسیله‌ای شبیه به طلسم،‌ سنجاق‌سینه‌ای به شکل یک شیر و کمربندی که شخصیت‌های اساطیری بر روی آن نقش بسته بود، ‌کشف کنند.

گمان می‌رود محل کشف این بقایا که در مجموع یک مساحت ۵۰ متر مربعی را در برمی‌گیرد، در حقیقت محل دفن اشراف‌زادگان تمدن «اورارتوها»‌ بوده باشد.

از شهر «‌وان»‌ با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش، همواره به عنوان مروارید «آناتولی» یاد می‌شود. این شهر طی هزاران سال گذشته خانه تمدن‌های گوناگونی بوده است.

«‌اورارتوها» که گمان می‌رود از آسیای مرکزی به این منطقه مهاجرت کرده باشند، به مدت ۲۴۷ سال در این منطقه فرمانروایی کردند.

کارشناسان معتقدند جدیدترین اکتاشافات صورت گرفته در قلعه «اوررتوها» بتواند اطلاعات جدیدی در رابطه با نحوه و رسوم خاکسپاری این تمدن باستانی که در طول عصر آهن و برنز در قسمت‌های شرقی ترکیه و شمال غربی ایران توسعه توسعه یافتند،‌ ارائه دهد.

سرپرست این تیم باستان‌شناسی با اشاره به این که این تیم با دو روش متفاوت خاکسپاری مواجه شده است،‌ بیان کرد :‌«بقایای کشف شده متعلق به افرادی است که در همین قلعه زندگی می‌کردند. اما ما با روش‌های خکسپاری متفاوت و نشانه‌هایی از چندخدایی مواجه هستیم.»‌

به گفته «چاووش‌اوغلو»‌،‌ کاووش‌های اخیر این تیم‌ باستان‌شناسی منجر به کشف یک منطقه‌ پوشیده شده از سنگ و خاکستر نیز شده است.

او بیان کرد :«برخی از سنگ‌های این منطقه به طور منظم و طراحی شده در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و تیم باستان‌شناسی ما در تلاش است تا کاربرد اولیه این مکان را کشف کند.»‌

سرپرست این تیم باستان‌شناسی با اشاره به این موضوع که تمدن «اورارتوها» و شیوه زندگی‌ آن‌ها همواره سبب حیرت باستان‌شناسان و محققان شده‌است،‌ بیان کرد در طول پروژه باستان‌شناسی، انتظار چنین اکتشاف بزرگی را داشت.

The post کشف بقایای دو هزار ساله در ترکیه appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *