هاستل چیست؟ چه فرقی با هتل دارد؟

اگر قصد صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر را دارید و می‌خواهید با گزینه‌ای مناسب به نام هاستل (Hostel) آشنا شوید، مطالعه این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

برترین‌ها: اگر در حال برنامه‌ریزی یک سفر هستید، اولین پرسشی که بعد از انتخاب مقصد با آن روبرو می‌شوید، محل اقامت است. محل اقامت در سفر باید با هزینه‌ها و کیفیت مورد نظر مسافران هماهنگ باشد. اگر قصد صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر را دارید و می‌خواهید با گزینه‌ای مناسب به نام هاستل (Hostel) آشنا شوید، مطالعه این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

هاستل یک مکان متفاوت از هتل و مسافرخانه است که تجربه‌ای جدید در سفر را برای شما به ارمغان می‌آورد. در هاستل‌ها، تعداد افرادی که در یک اتاق ساکن می‌شوند، از هتل و مسافرخانه بیشتر است و ممکن است حتی با افرادی غریبه، هم‌اتاقی شوید.

هرچند این موضوع در نگاه اول چندان جذاب نیست، اما این تجربه گروهی برای بسیاری از مسافران به نکته‌ای مثبت در سفر تبدیل شده است. البته این موضوع را در نظر بگیرید که در اغلب موارد، تنها یک یا دو تخت هاستل‌ها اجاره می‌رود و معمولاً با یک اتاق کاملاً پر، روبرو نخواهید شد.

هزینه پایین سفر، در کنار امکانات شخصی مناسب باعث شده تا هاستل به بهترین گزینه برای بک پکر‌ها و گردشگرانی تبدیل شود که قصد دارند هزینه‌های سفر خود را کاهش دهند. با علم به این موضوع، ما در برترین‌ها به سراغ معرفی فواید و مشکلات هاستل‌ها رفته‌ایم و البته به روش‌های صحیح برای انتخاب یک هاستل مناسب نیز خواهیم پرداخت.

هاستل چیست؟

اولین هاستل در سال ۱۹۱۲ در شهر آلتنا در آلمان بنا شد و در طول یک قرن، این روش متفاوت از هتل‌داری، به شهر‌ها و کشور‌های دیگر جهان منتقل شد. عبارت هاستل از ترکیب دو واژه‌هاست (Host) به معنی میزبان و هتل (Hotel) به وجود آمده است که در عمل به صمیمیت این فضای اقامتی اشاره دارد.

هاستل یک هتل ارزان‌قیمت است که شباهت زیادی به مهمان‌پذیر و پانسیون دارد. البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که تجربه استفاده از هاستل را، منحصربه‌فرد می‌کند. در هاستل‌ها هر مسافر یک تخت دارد که معمولاً در اتاق‌های ۲ تا ۸ تختی قرار می‌گیرند.

هرچند نمی‌توان قانونی ثابت را برای هاستل‌ها در نظر گرفت، اما در اغلب موارد، سرویس بهداشتی و حمام، بین اتاق‌ها مشترک است. در واقع همین اشتراک در اتاق و سرویس بهداشتی باعث شده تا هزینه‌های یک هتل، بین مهمان‌های یک هاستل، تقسیم شود.

این موضوع را در نظر بگیرید که اگر به‌صورت گروهی سفر می‌کنید، اجاره چندین تخت در یک هاستل می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه سفر، تجربه‌ای به‌یادماندنی را نیز برای شما پدید بیاورد. در سفر‌های شخصی نیز با اشخاصی جدید آشنا خواهید شد و اطلاعات عمومی بهتری از محل سفر دریافت خواهید کرد.

در اغلب موارد، تیم مدیریتی هاستل‌ها بسیار صمیمی هستند و حس یک تجربه گروهی را به شما منتقل می‌کنند. در هاستل‌ها خبری از پیشخدمت و رستوران نیست و معمولاً یک آشپزخانه مجهز و البته مشترک، در اختیار مسافران قرار داده می‌شود.

فواید هاستل

علاوه بر کاهش هزینه‌ها که پیش‌ازاین به آن اشاره شد، هاستل‌ها فوایدی دارند که می‌توان به آن پرداخت. بسیاری از افراد از محیط خشک و رسمی هتل‌ها فراری هستند و به دنبال مکانی می‌گردند که بیشترین شباهت را به یک تجربه گروهی، اما خانگی داشته باشد.

در هاستل‌ها می‌توانید با کاهش هزینه‌ها، مدت بیشتری را در سفر باشید. همین موضوع باعث شده که در سفر‌های بین‌المللی، هاستل به گزینه‌ای امن و مناسب تبدیل شود. این موضوع را در نظر بگیرید که اغلب هاستل‌ها بسیار تمیز هستند و در عمل تفاوت چندانی با یک هتل ندارد.

درست مثل مکان‌های اقامتی لوکس، هاستل‌ها نیز در نزدیکی محل‌های توریستی، بازار و بسیاری مکان‌های تفریحی قرار دارند. تعدادی از هاستل‌ها، اتاق‌های خصوصی را نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهند که البته هزینه‌ای بیشتر را به شما تحمیل خواهد کرد. یک اتاق خصوصی در هاستل، شباهت زیادی به اتاق یک هتل دارد، با این تفاوت که از حمام و سرویس، خبری نیست.

امکانات گروهی مثل آشپزخانه و سیستم شستشو لباس نیز وجود دارد که خود شخص باید برای استفاده از آن اقدام کند. معمولاً یک صبحانه ساده نیز در هاستل‌ها سرو می‌شود که انتظار چندانی نباید از آن داشت.

مشکلات هاستل

شاید مهمترین ایراد یک هاستل، کمبود امنیت آن در مقابل یک هتل مجهز باشد. هرچند مدیریت صحیح در یک هاستل می‌تواند این مشکلات را به حداقل برساند. به‌عنوان یک توصیه کلی در سفر، بهتر است از حمل وسایل با ارزش خودداری کنید و این موضوع در استفاده از هاستل نیز صدق می‌کند.

تجربه‌های مشترک مثل حمام و آشپزخانه نیز در بعضی موارد، مشکلاتی را منجر خواهد شد که با صبوری و تجربه بیشتر در استفاده از این سرویس متفاوت، می‌توان آن‌ها را پشت سر گذاشت.

هاستل، هتل، آپارتمان، ویلا یا اتاق‌های خانوادگی؟

انتخاب بهترین محل اقامت در سفر، ارتباط مستقیم با شخصیت و سرمایه شما دارد. درصورتی‌که علاقه‌ای به ارتباط‌های اجتماعی و روابط گروهی ندارید و ترجیح می‌دهید آرامش بیشتری داشته باشید، اقامت در هتل، آپارتمان‌های اجاره‌ای و ویلا‌های گران‌قیمت، گزینه پیش روی شما هستند.

اتاق‌های خانوادگی که در جهان بیشتر با شرکت Airbnb شناخته می‌شوند نیز گزینه مناسب و کم و بیش ارزان‌قیمت پیش روی شما است. در این مدل از اقامت، یک خانواده یا شخص، یک اتاق از آپارتمان خود را برای اقامت، در اختیار شما قرار می‌دهد.

این سیستم متفاوت اقامتی، در بیشتر مواقع از هاستل امن‌تر است و تجربه‌ای خلوت‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد. هرچند هزینه اقامت در یک اتاق خانوادگی، از اقامت در هاستل بیشتر است.

هاستل در ایران

مفهوم کلی هاستل در ایران، یک روش جدید اقامتی به حساب می‌آید که نه مسافران اطلاعات چندانی از آن دارند و نه حتی دست‌اندرکاران آن، تجربه لازم را در این زمینه کسب کرده‌اند.

از سوی دیگر شاید عبارت هاستل در ایران، مفهومی جدید باشد، اما این روش از سفر، شباهت زیادی به کاروانسرا‌های قدیمی ایرانی دارد. هاستل‌های زیادی در ایران وجود ندارد و بیش از نیمی از آن‌ها نیز تنها به مسافران خارجی، خدمات ارائه می‌دهند.

با تمام این کمبودها، هنوز هم می‌توانید در ایران، یک هاستل مناسب را برای سفر و اقامت پیدا کنید. تجربه شخصی مسافران نشان می‌دهد که هاستل‌ها در ایران از پانسیون‌ها و مسافرخانه‌ها تمیزتر هستند و صمیمیت بیشتری در این مکان‌ها وجود دارد.

چگونه یک هاستل مناسب را انتخاب کنیم؟

با پیشرفت فناوری، شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های گردشگری، بهترین راه برای انتخاب هرگونه محل اقامت، استفاده از اینترنت است. بهتر است برای پیدا کردن هتل، مسافرخانه، ویلا یا هاستل، به وب‌سایت‌های مشهور در این زمینه مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید که یک وب‌سایت گردشگری مناسب باید مجوز‌های قانونی را کسب کرده باشد تا در صورت بروز مشکلات بتوان پیگیری‌های لازم را انجام داد. بر خلاف هتل‌ها، یک هاستل از نظر کیفیت با ستاره‌های مختلف دسته‌بندی نمی‌شود. در نتیجه مطالعه نظرات مسافران قبلی می‌تواند راهکاری صحیح برای انتخاب یک هاستل مناسب باشد.

اتاق‌های ۲ تا ۸ نفره، بهترین گزینه‌های پیش روی شما هستند، زیرا شلوغی بیش‌ازحد، تجربه خوب سفر گروهی را به یک خاطره ناگوار در ذهن شما تبدیل خواهد کرد. بهتر است هاستلی را انتخاب کنید که محلی برای نگهداری از وسایل شخصی را در اختیار شما قرار دهد تا امنیت سفر نیز افزایش پیدا کند.

موقعیت مکانی هاستل نیز در انتخاب آن تأثیر گذار است. اگر سفری اقتصادی را مدنظر قرارداده اید، بهتر است هاستل انتخابی، در نزدیکی مکان‌های توریستی و بازار باشد. دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز از دیگر نکات مثبت در انتخاب یک هاستل ارزان، اما مناسب است.

در خارج از ایران، هاستل‌ها دارای یک اتحادیه بین‌المللی با وب‌سایت‌های مشخص هستند که بهترین راهکار سفر را در اختیار شما قرار می‌دهند. تسلط به زبان انگلیسی می‌تواند در انتخاب یک هاستل بین‌المللی مناسب، به شما کمک کند. کارت اشتراک هاستل نیز برای گردشگرانی مناسب است که سفر‌های خارجی زیادی را تجربه می‌کنند و می‌خواهند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. این کارت اشتراک در تمامی هاستل‌های عضو اتحادیه جهانی، قابل‌استفاده است.

در ایران نیز هرچند تعداد هاستل‌ها محدود است، اما باز هم با مراجعه به سایت‌های معتبر و بررسی هزینه‌ها، می‌توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. در این وب‌سایت‌های اختصاصی برای رزرو هتل و اتاق، امکان مقایسه از نظر قیمت، کیفیت و تجربه کاربران وجود دارد.

بهتر است در صورت وجود هرگونه پرسش در ذهن شما، با اپراتور وب‌سایت و سرویس موردنظر، مشورت کنید. درامد این وب‌سایت‌ها از تجربه مناسب شما در سفر تأمین می‌شود و تلاش زیادی را برای رضایت شما انجام خواهند داد. یک وب‌سایت معتبر و مناسب، وب‌سایتی است که بهترین سیستم پاسخگویی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با انتخاب یک وب‌سایت مناسب، بررسی تجربه کاربران و مسافران پیش از شما و البته هماهنگی با هزینه مد نظر، می‌توانید یک هاستل، اتاق، مسافرخانه، هتل یا حتی ویلا را برای خود رزرو کنید. هرچند ما در برترین‌ها پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یک بار در یک هاستل مناسب اقامت کنید و تجربه‌ای جدید را به خاطرات خود بیفزایید.

The post هاستل چیست؟ چه فرقی با هتل دارد؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *