روز دوم جشنواره تئاتر فجر چگونه گذشت؟/ «سقوط اضطراری» نمایشی جذاب که از آن استقبال نشد!

دومین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با یازده نمایش صحنه‌ای و رقابت سه نمایش در بخش بین الملل و شش نمایش در بخش خیابانی به پایان رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان: دومین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با یازده نمایش صحنه‌ای و رقابت سه نمایش در بخش بین الملل و شش نمایش در بخش خیابانی به پایان رسید.

ایوان انتظار (مترو میدان ولیعصر (عج)) میزبان نمایش‌های «اهم» به نویسندگی و کارگردانی مسعود ابراهیمی از تهران و «هشتک لاکچری» به نویسندگی و کارگردانی میثم سرآبادانی از تفرش بود. این نمایش‌ها در ایوان انتظار رهگذران بسیاری را به تماشا دعوت کردند. نمایش‌های دیگر در بخش خیابانی در محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان ایران به اجرا پرداختند.

دومین روز از جشنواره تئاتر فجر با افتتاح نمایشگاه پوستر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر آغاز شد؛ این نمایشگاه با حضور مدیر کل هنر‌های نمایشی و دبیر جشنواره تئاتر فجر افتتاح شد.
اجرای نمایشی از کشور مجارستان در تئاترشهر

در دومین روز از این جشنواره تالار قشقایی میزبان نمایش «سوآرم» به نویسندگی و کارگردانی گابور گودا از کشور مجارستان بود. این نمایش در قالب تئاتر ملل و مسابقه تئاتر بین الملل به اجرا پرداخت. نمایش «سوآرم» حاصل کار کمپانی «آرتوس» کمپانی‌ای متعلق به گابور گودا است. این نمایش در دو سانس اجرا مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد. در خلاصه این نمایش آمده است که: سوآرم چه کار می‌کند؟ چطور ارتباط برقرار می‌کند و تصمیم می‌گیرد؟ آیا انتخاب فردی در آن موثر است یا تکثر انتخاب‌های فردی باعث حرکت و به پیش راندن اجتماع سوآرم شده است؟ آیا می‌توان سوآرم را یک موجود زنده و منحصر به فرد در نظر گرفت؟ آیا می‌توان همه بشریت را یک موجود زنده و پیچیده در نظر گرفت و آن را با سوآرم مقایسه کرد؟

اجرای نمایش «چکامه‌هایی که حباب می‌شوند» در تئاتر شهر

نمایش «چکامه‌هایی که حباب می‌شوند» به نویسندگی علی ذاکری و کارگردانی کمیل جعفری از استان هرمزگان و از جزیره قشم در دو سانس در تالار سایه تئاتر شهر به اجرا رفت. در هر دو سانس این نمایش مخاطبان بسیاری برای تماشا آمده که سالن نمایش را در هر دو سانس پر کرده بودند، اما اکثر تماشاگران بعد از خروج از تالار سایه نظر مثبتی نسبت به نمایش نداشتند و آن را نمایشی خوب تلقی نکردند. این نمایش نماینده جزیره قشم در جشنواره تئاتر فجر است و البته راهیابی نمایشی از جزیره قشم برای نخستین بار در تاریخ فعالیت‌های حوزه هنرمندان تئاتر این جزیره است.

اجرای نمایش «شازده کوچولو» در تماشاخانه ایرانشهر

نمایش «شازده کوچولو» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی قربان پور در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد ناظر زاده در دو سانس به اجرا پرداخت. سانس اول این نمایش قرار بود تا در ساعت ۵ عصر اجرا برود، اما راس ساعت ۵ اجازه ورود به تماشاگران داده شد که البته کمتر از ظرفیت سالن به تماشاگران اجازه ورود دادند و اعلام کردند کارگردان نمایش گفته است که چون اجرا در بخش داوری است باید جمعیت سالن را کنترل کنیم! این موضوع سبب شد تا بسیاری از تماشاگرانی که برای سانس اول نمایش «شازده کوچولو» بلیت تهیه کرده اند، در سانس دوم به تماشای آن بنشینند.

اجرای نمایش «وقتی خروس غلط می‌خواند» در سالن استاد سمندریان

نمایش «وقتی خروس غلط می‌خواند» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس در سالن استاد سمندریان به اجرا درآمد. این نمایش از نظر مخاطبان نمایشی بسیار خوب، اما پیچیده بود که اغلب پیچیدگی آن را فلسفی می‌دانستند. این نمایش قبل از جشنواره تئاتر فجر مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده بود که این اتفاق در دومین روز از جشنواره هم رخ داد و سالن بیش ازظرفیت مجاز پر شد و بسیاری از تماشاگران نیز روی پله‌ها نشستند، اما یکنواختی نمایش باعث شد تا اغلب تماشاگران در وسط اجرا سالن را ترک کنند. اکثر تماشاگران این نمایش به خوب و قوی بودن کار معتقد بودند، اما یکنواختی و کسالت بار بودن نمایش را سبب ترک سالن می‌دیدند.

اجرای نمایش «دل آرام نا آرام» در تماشاخانه ماه حوزه هنری

نمایش «دل آرام نا آرام» به نوسیندگی علیرضا شمس و نرگس صابری و کارگردانی و بازیگری نرگس صابری در تماشاخانه ماه حوزه هنری به اجرا رفت. این نمایش پیش از این توانسته بود موفقیت خوبی در تئاتر مقاومت به دست آورد، اما در روز دوم جشنواره نتوانسته بود مخاطبان بسیاری را در سالن به تماشا بنشاند که البته نرگس صابری این موضوع را دلیل دور بودن این نمایش و تماشخانه از تئاترشهر می‌داند.

اجرای نمایش «سقوط اضطراری» در تماشاخانه مهر حوزه هنری

نمایش «سقوط اضطراری» به نویسندگی وکارگردانی علی موسویان در تماشاخانه مهر حوزه هنری به اجرا رفت. این نمایش در بخش چهل سالگی انقلاب وارد جشنواره شده است. با وجود نمایش نامه خوب این اثر و بازی خوب بازیگران آن, اما سالن نمایش خالی و فقط ۴ ردیف از آن توسط تماشاگران پر شده بود که به نظر می‌رسد دوری این نمایش از حال و هوای تئاترشهر سبب کمتر شدن تماشاگران آن شده است و اگر در بخش چهل سالگی انقلاب بحث داوری به میان می‌آمد نمایش «سقوط اضطراری» می‌توانست جایزه این بخش را به خود اختصاص دهد.

گفتنی است سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند اجرا می‌شود.

The post روز دوم جشنواره تئاتر فجر چگونه گذشت؟/ «سقوط اضطراری» نمایشی جذاب که از آن استقبال نشد! appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *