راهنمای نوروزی سفر به رشت

دو سه سالی‌ست که رشت به یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر تبدیل شده و فکر کردن به جاهای مختلف شهر از بازار رنگارنش گرفته تا کوچه پس کوچه‌ها و میدان شهرداری و رستوران‌هایش باعث می‌شود بار سفر ببندیم و به جاده بزنیم. ما در اینجا راهنمای سفر به این شهر سرزنده و رویایی را نوشته‌ایم.

چطور برویم؟

قزوین-تهران

از تهران تا رشت ۳۲۷ کیلومتر فاصله است و در روزهای بدون ترافیک می‌توان در عرض ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه به این شهر رسید. بهترین مسیر برای رسیدن به رشت این است که خودمان را به بزرگراه شیخ فضل الله نوری و در ادامه اتوبان تهران- کرج برسانیم. از کرج راهی قزوین شویم و بزرگراه قزوین- رشت را ادامه بدهیم.

اگر بخواهیم با اتوبوس هم برویم، از پایانه‌های غرب(آزادی) و پایانه بیهقی با یک بلیط ۳۵ هزار تومانی می‌توانیم در مقصد باشیم.

با هواپیما هم می‌توان به این شهر رسید ولی کمتر آدمی پیدا می‌شود که مسیر جاده‌ای را رها کند و با هواپیما به این شهر برسد، مگر در مواقع خاص.

کجا را ببینیم؟

بازار رشت

بازار رشت: چیزی که در رشت در انتظارمان است، بوی خوب شالیزار و ماهی و زیتون و خاک باران خورده است. بیشتری‌ها همینکه به رشت می‌رسند، راهی بازار این شهر می‌شوند، جایی که کعبه آمال است و آدم به هرخواسته‌ای می‌رسد.

سبزی‌های تازه‌ای که از باغ‌ها و مزارع چیده شده، میوه‌های رنگارنگ، ترشی و رب‌های خانگی، پنیرهای محلی، زیتون و رشته خشکارهایی که برای مسافران روی چدن‌ها سرخ می‌شوند و بالاخره ماهی و میگوهایی که توی ظرف‌ها چشم به آسمان دوخته‌اند و تا همین چند دقیقه پیش در دریا بودند و حالا در بازار. بازار ماهی‌فروشان رشت خودش یک پا جاذبه توریستی برای مسافران این شهر است. بازار رشت در خیابان امام قرار گرفته و به سبزه میدان هم راه دارد.

سبزه میدان: سبزه میدان یکی از قدیمی‌ترین قسمت‌های شهر است. جایی که سرسبز است و پاتوق پیرو جوان‌های رشت. وسط این میدون تبدیل به فضای سبز شده و عصرها پاتوق بازنشسته‌هاست برای اینکه خاطرات قدیم شهر را با هم مرور کنند. پیاده‌راه فرهنگی رشت هم از سبزه میدون شروع می‌شود. دو طرف این پیاده‌راه کلی مغازه رنگارنگ و اغذیه‌فروشی‌ست. وسط هم نیمکت‌هایی برای نشستن دارد.

سبزه میدان رشت

اگر دم غروب به این قسمت از شهر سر بزنید می‌توانید شاهد اجرای زنده موسیقی یا تئاترهای خیابانی هم باشید. عابرها در این خیابان برای پرنده‌ها دانه می‌ریزند و تصویر پرنده‌هایی که به سمت دانه‌ها یکدفعه پرواز می‌کنند، سوژه مناسبی برای عکاسی‌ست.

میدان شهرداری: یک سر سبزه میدان به میدان شهرداری ختم می‌شود. میدان شهرداری نماد شهر رشت است و مسافری نیست که رشت بیاید و چند ساعتی را در این میدان که از جاذبه‌های اصلی و دیدنی شهر است، نگذراند.

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت با ساختمان‌های قدیمی‌اش، درخت‌های نخل تزئینی، آبنمای قشنگش و ساعت همیشه بیدارش حسابی دل آدم را می‌برد. وسط میدان مجسمه میرزا کوچک خان سوار بر اسب، مقتدرانه اطراف را نگاه می‌کند. میدان شهرداری شب‌ها دیدنی‌تر هم می‌شود و تا دم دم‌های صبح بساط جگر و کباب روی منقل‌های اطراف خیابان به راه است.

باغ محتشم

باغ محتشم: خیابان‌های بلوار منظریه ما را به باغ محتشم می‌رسانند. باغ محتشم که به پارک شهر هم معروف است، قدیمی‌ترین پارک رشت به حساب می‌آید. قدمت این باغ که عمارت کلاه فرنگی را هم در خودش جای داده به دوره ناصرالدین شاه قاجار می‌رسد.

کوچه‌پس کوچه‌های رشت: رشت پر از کوچه پس کوچه‌های سرسبز با خانه‌های زیرشیروانی‌ست که بوی نای می‌دهند. پیچک‌ها از دیوار خانه‌ها بالا رفته‌اند و تصویر خواستنی‌ای را پیش چشممان به وجود آورده‌اند. کوچه پس کوچه‌های بلوار گلسار اینطوری‌ست. اگر بخواهید در محله‌های قدیمی‌تر راه بروید، محله ساغریسازان، محله‌ای با کوچه‌های باریک و مغازه‌های خیلی قدیمی هم مناسب است. در این محله عتیقه‌فروشی‌های زیادی هست.

کوچه پس کوچه های رشت

اطراف رشت کجا برویم؟

سقالکسار: اگر از یک رشتی سراغ جاهای دیدنی اطراف رشت را بگیرید یا آدرس دریاچه سقالکسار را می‌دهد یا جنگل‌های سراوان.

سقالکسار

دریاچه سقالکسار در ۱۸ کیلومتری جنوب رشت واقع شده و دلیل معروفیتش به فیلم ماهی و گربه ساخته شهرام مکری برمی‌گردد. اطراف این دریاچه که به تمیزترین دریاچه ایران معروف است، جنگلی‌ست و فضای آرامی دارد. سقالکسار را بین بقعه آقاسید شریف تا جیرده پیدا کنیم.

جنگلی سراوان: اگر بخواهیم از شهر بیرون بزنیم و در منطقه‌ای جنگلی باشیم، جنگل سراوان می‌تواند مقصدمان باشد. پارک جنگلی سراوان فقط ۱۵ کیلومتر با رشت فاصله دارد. در ورودی این پارک جنگلی برکه‌ای می‌بینیم و جلوتر که برویم سایه درخت‌ها دربرمان می‌گیرد. این منطقه امکانات برای پیک‌نیک هم دارد.

کجا پیاده‌روی کنیم؟

جواب این سوال هرچند در بالا معلوم است، اما یکبار دیگر آنها را مرور می‌کنیم. اطراف میدان شهرداری و سبزه میدان جان می‌دهد برای پیاده‌روی، خیابان‌ها سنگفرش است و کمتر ماشینی عبور و مرور می‌کند.

در بلوار گلسار شهرکتاب رشت را پیدا می‌کنیم و در کوچه‌پس کوچه‌های این خیابان می‌توانیم راه برویم.

چی بخوریم؟

پرسیدن این سوال در شهری که پایتخت غذای ایران است کمی به شوخی شبیه است، اما از آنجا که ما مسافریم و شهر را ممکن است چندان بلد نباشیم، چند رستوران خوب رشت را معرفی می‌کنیم.

اگر می‌خواهید ساده و خودمانی قضیه را برگزار کنید، در خیابان شریعتی پشت میدان شهرداری به خصوص شب‌ها بساط جگر و کباب در دو طرف خیابان به راه است و بوی کباب و جگر کل خیابان را برمی‌دارد.

کته کباب

در سراسر شهرهای شمالی کته کباب همتا ندارد و غذایی مثال زدنی‌ست. برای خوردن کته کباب خوب می‌توانید به رستوران اردشیر در خیابان فلسطین و ایزددوست بروید. در این رستوران علاوه بر پلوکباب، جوجه کباب محلی و کباب ترش خوشمزه‌ای هم جلوی مشتری گذاشته می‌شود.

رشت را به دوش کبابش هم می‌شناسند، کبابی که فکر کردن به آن هم باعث می‌شود آب از دهانمان راه بیافتد. برای خوردن دوش کباب علاوه بر اطراف میدان شهرداری، کبابی حاج حسین در خیابان شریعتی، لب آب، حرف اول را در رشت می‌زند.

اگر می‌خواهید در یک جای خاص و قشنگ که تنها جایی برای غذا خوردن نیست، ناهار و شامتان را بخورید، رستوران چلوشیش در میدان مصلی، خیابان امام خمینی، خیابان ۱۵ خرداد، مابین هتل پامچال و بیمارستان حشمت، روبه روی بنفشه ۳ می‌تواند انتخابتان باشد.

رستوران چلوشیش

در بدو ورود برایتان آفتابه و لگن می‌آورند که دست‌هایتان را بشویید، موسیقی رشتی فضا را پرکرده و برنج را هم برایتان هرچقدر که بخواهید می‌ریزند و می‌توانید شارژش کنید. در این رستوران کال کباب و میرزاقاسمی و کباب ترش انتخاب خوبی‌ست.

در بلوار گلسار دو رستوران خوب قرار گرفته، یکی رستوران شورکولی که در خانه‌ای قدیمی آن را پیدا می‌کنیم و دیگری رستوران رازقی که موسیقی زنده هم دارد. معمولا هرمسافری در سفر به رشت یک وعده را در شورکولی می‌خورد، چون محیطش گرم و صمیمی‌ست و غذاهایش هم باب‌طبع. فقط اینکه قبل از رفتن به اینجا باید حتما میز رزرو کرد. شورکولی در ابتدای بلوار گلسار و رازقی در همین بلوار کنار خیابان ۲۳ واقع شده.

رستوران شورکولی

در  داخل هتل کادوس در بلوار منظریه هم رستوران شیک و قشنگی در حیاطی باصفا قرار گرفته که اسمش شکم‌الملوک است برای خوردن غذاهای گیلانی مناسب است. فقط اینکه قیمت‌های این رستوران کمی بالاست.

محال است کسی از خوردن غذای گیلانی خسته شود، ولی احتمالات را هم در نظر می‌گیریم. در بلواز دیلمان پیتزا ویوالدی به گفته خیلی‌ها پیتزاهای خوشمزه‌ای دارد. اما این را هم بگوییم که اینجا جای نشستن ندارد.

چی بخریم؟

در بازار رشت می‌توان از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را پیدا کرد، ولی مراکز خرید رشت در جاهای دیگر شهر هم پراکنده شده‌اند. بلوار گلسار مغازه‌ها و بوتیک‌های شیکی دارد. بلوار منظریه هم می‌تواند جوابگوی هوس خرید باشد. از بازار رشت، رشته خشکار و ماهی تازه و میگو را فراموش نکنید.

کافه کجا برویم؟

در بستنی‌فروشی‌های رشت می‌توان بستنی و آبمیوه‌های خیلی خوشمزه‌ای خورد که در جای دیگری مثلش پیدا نمی‌شود. یکی از این آبمیوه‌فروشی‌ها در میدان رودباری و خیابان حافظ واقع شده.

همینطور که در کوچه پس کوچه‌های ساغریسازان قدم می‌زنید می‌توانید خودتان را به یخ در بهشت خنکی مهمان کنید. یخ در بهشت حاج رجب در این منطقه خیلی معروف است.

کافه لوی

اگر خواستید در کافه‌ای که شبیه موزه است بنشینید و وقت بگذرانید، هم غرق زیبایی درو دیوار و بشقاب‌ها شوید و هم معاشرت کنید، کافه زیبا در سبزه میدان و اول خیابان بیستون جای قشنگی‌ست.

یکی از مهمترین وعده‌ها صبحانه‌ است. در رشت صبحانه را در کافه خوراک بازارچه در سبزه میدان اول بازارچه می‌توان خورد. صبحانه‌های این کافه شامل املت و نیمرو و سوسیس تخم‌مرغ است و جایش ساده و خودمانی‌ست.

انتخاب دیگر برای رفتن به یک کافه خوب در رشت، کافه لوی در بلوار گلسار و بلوار آذر اندامی‌ست که صبحانه‌های معروفی هم دارد.

نوشته راهنمای نوروزی سفر به رشت اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *