راهنمای رفتن به عروسان

یکی از زیباترین روستاهای اصفهان، روستای عروسان است؛ روستایی با درختان بلند نخل و دشت‌های شنی و آسمان بیکران و تمام‌نشدنی کویر. عروسان از توابع خور و بیابانک است و در نزدیکی نائین قرار گرفته.‌

عروسان کجاست؟

عروسان خور

در ۵۰ کیلومتری کویر نمک، روستای عروسان جا خوش کرده. برای رفتن به عروسان باید از میدان خور و بیابانک با ماشین به روستای فرحزاد برسیم و از آنجا به روستای عروسان برویم. خور و روستای مصر هم در نزدیکی عروسان واقع شده‌اند و از مسیر خاکی ما را به عروسان می‌رسانند.  ولی متداول‌ترین راه برای رسیدن به این منطقه از جاده فرعی جدا می‌شود و از راه اصلی مصر به خور می‌گذرد.

چرا اسمش عروسان است؟

در کویر به مناطقی که زیبا هستند، عروس می‌گویند. منطقه عروسان به معنی «به سان عروس» است و مردم، روستاهای این اطراف را به اسم‌های عروسان کوره گز، عروسان گلستان و عروسان چوپانان هم می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: بهترین جاها برای تماشای بارش شهاب کجاست؟

روستای عروسان خور

روستای عروسان خور، روستایی‌ست که جمعیت زیادی ندارد و بیشتر اهالی روستا به جاهای دیگر کوچ کرده‌اند. مردم به زبان گرمه‌ای حرف می‌زنند و شغل اصلی‌شان کشاورزی و پرورش شتر است.

عروسان را به نخلستان‌هایش می‌شناسند، نخلستان‌هایی که ۶۰ مدل خرما از آنها برداشت می‌شود. کوچه پس کوچه‌های روستا بکر و خاکی‌اند و به جنوب روستا که برویم رودخانه‌ای را هم می‌بینیم. در ۱۸ کیلومتری عروسان، آبگرمی هم وجود دارد و در خود روستا هم آب انبارهایی برای ذخیره آب هست.

در کوچه‌های روستا که راه برویم شاید شانس دیدن محلی‌ها و خریدن چیزهایی مثل قالی، گلیم، زنبیل، سبدهایی که با چوب انار و طناب ساخته شده‌اند را هم داشته باشیم. در اینجا آبگوشت، کله جوش، آش ارزن، ارزن پلو و آش هلک غذاهای محبوبی‌ست.

بیشتر بخوانید: زیباترین دریاچه های نمک ایران کجاست؟

جاذبه‌های نزدیک

روستای محمدآباد کوره گز

آخر دنیا: تاریخ شکل گرفتن روستای فرحزاد هم مثل مصر معلوم نیست. اما مردم محلی روایت می‌کنند که حدود شصت سال پیش رشته قناتی به طول ۹ کیلومتر از کنار قنات مصر به فرحزاد امروزی حفر شد و این روستا شکل گرفت.

اطراف روستای کوچک فرحزاد را ماسه بادی یا به قول مردم محلی ریگ محاصره کرده است. اگر روی بلندی‌های فرحزاد بایستیم و به سمت جنوب و جنوب غرب نگاه کنیم، رشته کوهی را می‌بینیم که از غرب به شرق کشیده شده. چاه مصر هم نزدیک آن قرار داشته و قناتش هم دو رشته به طول ۱۵ و ۹ کیلومتر دارد.

از همان بلندی که به سمت شمال نگاه می‌کنیم انگار اینجا آخر دنیا باشد، تا فاصله ۱۴۰ کیلومتری شمال فرحزاد نه راهی وجود دارد، نه آبادی‌ای. اینجا روستای محمدآباد کوره گز است.

در روستای محمدآباد کوره گز، دو خانه هست که به شکل اولیه‌شان بازسازی شده و به بارانداز طباطبایی یک و دو معروفند. در گذشته وقتی با کاروان‌های شتر سفر می‌کردند در جاهایی مثل اینجا، استراحت می‌کردند و به اصطلاح بار می‌انداختند.

این دو بار‌انداز به صورت خانوادگی اداره می‌شوند. در منطقه خور و بیابانک تعداد زیادی از این نوع اقامتگاه‌ها وجود دارد.

تخت عباسی و تخت عروس: حدود ۱۲ کیلومتری شمال فرحزاد، منطقه‌ای واقع شده که کم نظیر است؛ تخت عباسی و تخت عروس. در کویر، بلندی‌هایی که سطح رویش تا حدی مسطح باشد، به تخت معروف است. می‌گویند چون این منطقه در راه رفت و آمد به مشهد هم قرار داشته، روزی شاه عباس با ملازمانش در منطقه تخت عباسی استراحت می‌کنند.

تخت عباسی

یکی از سرداران شاه عباس به اسم آقا بیک که در قسمت مسطحی کنار تخت عروس امروزی اطراق کرده بوده، از زیبایی تخت عروس خوشش می‌آید و اسم عروس را رویش می‌گذارد. تخت عروس از انبوهی از ماسه بادی تشکیل شده و به ظاهر ریزترین دانه‌بندی ماسه بادی را در منطقه دارد.

کویر مصر: نزدیک‌ترین منطقه به روستای عروسان خور، روستای مصر و کویر مصر است. مصر، با رمل‌ها و آسمان پرستاره‌اش، معروف‌ترین کویر این منطقه است. کویری که فیلم خیلی دور خیلی نزدیک آن را برای اولین بار به ما و طبیعت‌گردان شناساند.

نوشته راهنمای رفتن به عروسان اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *