خیابان «سی‌تیر» در انتظار تغییری دیگر

معاون گردشگری خبر داد: خیابان «سی‌تیر» پایلوت «گردشگری دسترس‌پذیر» می‌شود. به این معنی که یکی از تاریخی‌ترین خیابان‌های شهر تهران برای افراد معلول و ناتوان جسمی بیشتر در دسترس قرار خواهد گرفت.

در خیابان سی‌تیر موزه ملی ایران، دو کلیسا، مدرسه زرتشتی فیروز بهرام، موزه آبگینه و بنیاد سینمایی فارابی قرار دارد و به کافه‌ها و خانه‌های تاریخی چند کنیسه دسترسی دارد. شهرداری تهران سال ۹۵ در توافقی با وزارت امور خارجه این خیابان را با هدف آرام‌سازی و یکدست شدن، سنگ‌فرش کرد، با این حال هنوز راه برای تردد اتومبیل‌ها باز است و میله‌ها و پایه‌های بتونی که در پیاده‌راه برای کنترل موتورسیکلت‌ها نصب شده بیشتر مانع حرکت عابران پیاده و گردشگران شده است. حالا معاون گردشگری پیشنهاد کرده این خیابان تاریخی برای گردشگران کهنسال و کم توان بیشتر در دسترس قرار گیرد و الگویی شود برای مناطق دیگر.

ولی تیموری در نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر پیرامون موضوع “گردشگری دسترس‌پذیر” درباره این پیشنهاد گفت: تدوین و اجرای برنامه‌ای با موضوع دسترس‌پذیر کردن خدمات گردشگری کشور برای معلولان و جانبازان معزز در دستور کار مشترک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) قرار دارد.

تیموری با بیان اینکه ضمن توافق صورت گرفته با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، ورود به فاز عملیاتی پروژه “گردشگری دسترس‌پذیر” در حال بررسی است، توضیح داد: با بهره‌مندی از حمایت بین‌المللی و برخورداری از تعاملات فرابخشی شامل ظرفیت‌های ارگان‌های تصمیم‌ساز در این حوزه می‌توانیم کلیه تأسیسات گردشگری و خدمات قابل ارائه این حوزه را برای همه گردشگران به ویژه معلولین و جانبازان معزز قابل استفاده کنیم.

معاون گردشگری همچنین خیابان سی تیر تهران را برای اجرای پروژه “گردشگری دسترس‌پذیر” مناسب دانست و گفت: هتل، دفاتر خدمات مسافرتی، موزه‌ها و به طور کل مراکز گردشگری این محور می‌توانند طبق ساختار پروژه گردشگری دسترس‌پذیر برای استفاده معلولین و جانبازان مجهز شوند.

وی با بیان این‌که پس از انتخاب شعار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۶ با عنوان “همه برای گردشگری، گردشگری برای همه” این موضوع به صورت مشخص در برنامه‌ریزی‌های حوزه گردشگری وارد شده است، اظهار کرد: افزودن یک فصل به ضوابط تأسیسات گردشگری کشور با هدف لحاظ نمودن نیاز معلولین و جانبازان در استفاده از خدمات مورد نیاز گردشگری یکی از این اقدامات بوده است تا بر مبنای آن “دسترسی و توسعه پایدار” در ضوابط مراکز اقامتی اعمال و هتل‌ها نیز به شاخص‌های لازمه مجهز شوند.

تیموری با بیان اینکه ۱۳ درصد افراد کشور نیازمند خدمات دسترس‌پذیر هستند، افزود: یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهای تعریف شده و آرزوی شخصی بنده به عنوان معاون گردشگری، این است که همه سایت‌های گردشگری و به طور کل تأسیسات این حوزه به موضوع “گردشگری دسترس‌پذیر” اهمیت دهند و در امور اجرایی لازم به کار گیرند.

معاون گردشگری سپس نتایج گزارش “انجمن باور” با موضوع معرفی نمونه‌های موفق بین‌المللی و نیازهای ساختاری فاز اجرایی این پروژه در پایلوت خیابان سی‌تیر را بررسی کرد.

معاونان و نمایندگان ارگان‌ها و مراکز فرابخشی از جمله معاونت امور شهری و روستایی وزارت کشور، معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، انجمن باور، فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان جمهوری اسلامی ایران و شرکت ایرانگردی مارکوپولو در این جلسه حضور داشتند.

منبع: ایسنا

نوشته خیابان «سی‌تیر» در انتظار تغییری دیگر اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *