جاهای دیدنی میبد یزد کجاست؟

میبد به شهر سفال و زیلو معروف است. شهری که کوچه به کوچه‌اش با بناهای خشتی و سردرها و گنبدهای آجری تزیین شده. اگر چند روز در شهر بمانیم، کم‌کم چشم‌مان به رنگ گلی ساختمان‌ها هم عادت می‌کند. پس خودمان را برای سفر به این شهر هفت‌هزارساله آماده کنیم و سری به جاهای دیدنی میبد یزد بزنیم.

میبد کجاست؟

میبد، در شمال یزد قرار گرفته و از شرق و شمال به اردکان و از جنوب و غرب هم به شهرستان صدوق می‌رسد. اگر از تهران به سمت میبد حرکت کنیم، بدون توقف، ۶ ساعت بعد می‌رسیم. البته مسیر بیابانی ما را مجبور می‌کند تا حداقل یک بار هم که شده، بین‌راه و نزدیک کاشان کنار بزنیم و نفسی تازه کنیم.

قطارهای تهران به کرمان و بندرعباس هم در این شهر توقف می‌کنند. از قم، کاشان، اصفهان و کرمان هم راه ریلی وجود دارد.

اگر با اتوبوس به سمت میبد حرکت کنیم باید در ترمینال شهر در بلوار مدرس پیاده شویم. اتوبوس‌های تهران به میبد هم از میدان آزادی حرکت می‌کنند.

برای سفر هوایی هم باید ابتدا از هر شهری که هستیم به یزد برویم و بعد فاصله ۵۶ کیلومتری تا میبد را با تاکسی‌های فرودگاه شهید صدوقی طی کنیم.

بیشتر بخوانید: اردکان یزد و جاهای دیدنی این شهر

جاهای دیدنی میبد با آدرس و عکس

بیشتری‌ها وقتی وارد میبد می‌شوند، اول از همه جاهای تاریخی‌اش را می‌بینند. قلعه‌های شهر مهم‌ترین این جاها هستند. قدری که در شهر راه برویم، متوجه تفاوت معماری خانه‌ها می‌شویم.

نارین قلعه

نارین قلعه

نارین قلعه، بنایی خشتی در میدان شهرداری شهر است که به آن کهن‌دژ و یا دژ دالان هم می‌گویند. این قلعه روی یک تپه بلدی قرار گرفته که از آن تمام شهر معلوم است. قلعه شکل یک بیضی‌ست و داخلش اتاق‌های تو در تو، راه‌های زیرزمینی، مسجد، حمام، بازار و گذرگاه هم ساخته شده که قدیم‌ها به آن مردم‌نشین می‌گفتند. روی دیوارهای قلعه سوراخ‌هایی است که وظیفه تامین نور داخل را برعهده دارند.

آدرس: خیابان امام

کاروانسرا و چارپارخانه شاه‌عباسی

چاپارخانه شاه عباسی

اینجا، ایوانی آجری با چهار بادگیر دارد و بادگیرها هوا را کمی خنک‌تر می‌کنند. دورتادور این کاروانسرا چند حجره قرار گرفته و وسط آن یک حوضخانه هشت ضلعی دیده می‌شود. وقتی داخل کاروانسرا برویم، متوجه تفاوت وسایل سرمایشی و گرمایشی دوره صفویه هم می‌شویم.

دیدن کاروانسرا در یک ساعت تمام نمی‌شود، چون نزدیکش بنایی شبیه به دژ قرار گرفته که در زمان‌های قدیم از آن به عنوان چارپارخانه استفاده می‌کردند. تعدادی اسب تازه نفس در آن تیمار می‌شدند تا بسته‌های پستی را سریع‌تر به مقصد برسانند.

در ضلع شرقی این کاروانسرا موزه زیلو، تنها موزه زیلو ایران را می‌بینیم. همین‌جا هم به‌مان به صورت زنده بافت زیلو را یاد می‌دهند.

آدرس: بلوار قاضی میرحسین

کبوترخانه

برج کبوترخانه

در دوره قاجار برای جلوگیری از ورود پرنده‌های وحشی، قلعه‌ای شش‌ضلعی ساخته شد که در لانه‌های داخل برج آن، چهار هزار کبوتر زندگی‌می‌کردند. جذابیت این کبوترخانه بیشتر به فضای داخلی‌اش است. لانه‌های کوچکی در ستون‌های اینجا ساخته بودند و هر پرنده داخل یکی از آنها جا می‌گرفت.

آدرس: فرمانداری میبد

یخچال خشتی میبد

یخچال-میبد

 

نصف روزمان  را برای دیدن این یخچال باید کنار بگذاریم. داخل این یخچال یک گودال شش متری است که در دوره صفویه در آن یخ جمع می‌کردند و رویش را با کاه می‌پوشاندند تا در تابستان از این یخ‌ها استفاده کنند.

آدرس: بلوار قاضی میرحسین

موزه سفال

موزه سفال

در همین بلوار قاضی، یکی دیگر از جاهای دیدنی میبد یزد، قرار گرفته. در موزه سفال، یکی از قدیمی‌ترین سفال‌ها مربوط به دوره مادها نگهداری می‌شود. این موزه در آب‌انبار حاج علی قرار گرفته و صدها ظرف سفالی در آن به نمایش درآمده است. خود آب‌انبار هم ارزش تاریخی دارد و قدمتش به دوره قاجاریه می‌رسد.

آدرس: بلوار قاضی میرحسین، خیابان شهید جعفری نژاد

زیارتگاه چک‌چک

زیارتگاه چک چک

چک‌چک، اسم زیارتگاه زرتشتی‌ها در میبد یزد است. نزدیک این زیارتگاه صخره‌ای وجود دارد که به خاطر چکیده شدن آب از آن اسمش را چک‌چک گذاشته‌اند و زیارتگاه مقدسی محسوب می‌شود. بهترین زمان برای رفتن به چک‌چک، ۱۶ مهرماه آغاز شروع جشن مهرگان است. البته برای دیدن اینجا باید کمی پله‌نوردی هم کنیم. موقع ورود و  بعد از در آوردن کفش‌ها،  روی زمین ظرف‌هایی برای جمع‌ کردن چکه‌های آب می‌بینیم. تعدادی اتاق در نزدیکی این زیارتگاه برای اقامت مسافران هم ساخته شده که از آن بیشتر در جشن مهرگان و پذیرایی از هزاران مسافر زرتشتی استفاده می‌شود.

آدرس: ۳۰ کیلومتری اردکان

قلعه بارجین

قلعه بارجین

در لیست جاهای دیدنی میبد با آدرس و عکس می‌رسیم به قلعه بارجین. وسط این قلعه که بایستیم و چشم‌هایمان را که ببندیم، مردم روستا را می‌بینیم که از ترس حمله قبلیه‌های اطراف در قلعه بارجین پناه گرفته‌اند. ارباب و نزدیکانش هم در اتاقی مشرف به حیاط نشسته و منتظر به پایان رسیدن جنگ هستند. این کاربری قلعه بارجین بوده که به دست اربابان زرتشتی، در صدها سال قبل ساخته شده.

آدرس: قلعه بارجین در یکی از آبادی‌های حوزه شرقی میبد و به همین اسم واقع شده.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی یزد با عکس

بهترین فصل سفر

مسافریان زیادی در زمان عاشورا به میبد می‌روند که روضه‌خوانی‌ها و عزاداری‌های مردم محلی را ببینند. تعزیه، یکی از جدی‌ترین نمایش‌های مردم میبد در عاشورا است. علاوه بر آن، میبدی‌ها، مراسمی به اسم شاه‌حسن، شاه حسین برگزار می‌کنند که از دو روز قبل از محرم شروع می‌شود. در این مراسم فاصله مهدیه میبد تا یکی از امامزاده‌های شهر را آب و جارو می‌کنند  و همه مردم شهر به شکل یک دایره کمرهای هم راه گرفته‌ و شاه‌ حسن و شاه حسین می‌گویند.

یکی دیگر از مراسم‌ها در حسینه روستای رکن‌آباد برگزار می‌شود که سنگ‌زنی و یا جغحغه زنی به آن می‌گویند. در آن برای امام حسین (ع) شعر می‌خوانند و با دو سنگ به هم می‌زنند.

میبد هم مثل یزد، منطقه‌ای خشک و کویری‌ست. برای همین اگر به عاشورای میبد نرسیدیم بهتر است یک ماه سرد را انتخاب کنیم یا در بهار به این شهر برویم.

سوغاتی چی بخریم؟

سفال میبد

بازار میبد مکان مناسبی برای خرید سوغاتی است. کاشی و سفال با طرح‌های مختلفی در این بازار پیدا می‌شود. سفال‌ها و زیلوهایی که در میبد فروخته می‌شود طرح‌های متفاوتی با استان‌های دیگر ایران دارد. در ضمن می‌توانیم قطاب، پشمک و باقلوا هم از این شهر بخریم. بازار میبد در بلوار بسیج واقع شده.

نوشته جاهای دیدنی میبد یزد کجاست؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *