بلاد شاپور در حال تخریب است/میراث فرهنگی: توانایی حفاظت از یادگار صفویان را نداریم

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی دهدشت از وضعیت نامناسب وسیع‌ترین بافت تاریخی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

چمدان: «بلادشاپور» بافت تاریخی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از مراکز سکونت در دوره صفوی و بازرگانی با بندرهای جنوبی، نقش مهمی در اقتصاد و بازرگانی زمان خود داشته‌ است.

وجود ارگ قدیمی، دو هزار خانه، مسجدها، گرمابه‌ها، کاروانسرا، زیارتگاه‌ها و برج و باروی گرداگرد شهر مجموعه بناهای باقی مانده از این بافت تاریخی است که بخشی از آن بازسازی شده‌ است. در سندی که از عصر شاه عباس صفوی در سال ۱۰۸۶ هجری قمری به جا مانده نام این شهر قریه‌الدشت بوده که در زمان حکومت سلجوقیان به اوج رونق خود رسیده‌ است.

محمد اباب مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی دهدشت درباره آخرین وضعیت این بافت تاریخی با ارزش گفت: این روز‌ها این بافت در اثر عوامل مختلفی از جمله آتش سوزی، ریزش بنا‌ها و رفت و آمد‌های عمومی در حال تخریب است.

وی با اشاره به اینکه وسعت اصلی بلاد شاپور ۴۵ هکتار است گفت: ۱۰ هکتار از این بافت در دست مردم است که در محوطه آن خانه‌های قدیمی دارند و سازمان میراث فرهنگی اعتبار لازم برای خرید این خانه‌ها را ندارد.

اباب با اشاره به ضرورت حفاظت از این بافت ادامه داد: ما توانایی حفاظت از این مجموعه تاریخی را به دلیل وسعت زیاد و نبود دیوار حفاظتی نداریم و به همین دلیل هر کسی می‌تواند در این بافت تاریخی رفت و آمد کند که باعث تخریب مجموعه شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر دهدشت با اشاره به اینکه این بافت تاریخی، مرکز امنی برای معتادان شده است اضافه کرد: وسعت زیاد این بافت و عدم توانایی ما در حفاظت از آن باعث شده تا معتادان به اتاق‌های این بافت تاریخی رفت و آمد کنند.

بلاد شاپور با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی و اینکه کوتاه‌ترین راه میان بنادر جنوبی و اصفهان مرکز حکومت صفویان بود از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌ است. وجود راه‌های سنگفرش شده و پل‌های متعدد و مرکزیت تجاری آن حکایت از این دارد که شاخه‌های فرعی جاده ابریشم از این شهر عبور می‌کرده است.

بافت تاریخی دهدشت در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. متاسفانه بخشی از بافت تاریخی بلاد شاپور به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شده است.

The post بلاد شاپور در حال تخریب است/میراث فرهنگی: توانایی حفاظت از یادگار صفویان را نداریم appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *