با ۵ مورد از مهمترین مکان‌های مذهبی ایران آشنا شوید

مکان های مذهبی ایران یوتراوز

ایران یکی از مهمترین کشورهای مذهبی جهان اسلام است که در جای‌جای آن مکان‌های مذهبی و زیارتی مهمی وجود دارد. وجود مکان‌های مذهبی ایران باعث شده سالانه گردشگران زیادی از دیگر کشورهای جهان با خرید پرواز خارجی راهی ایران شوند و علاوه‌بر بازدید از اماکن زیارتی به سیر و سیاحت در ایران نیز بپردازند. اگر شما هم به قصد ایرانگردی و زیارت در مکان‌های مذهبی ایران می‌خواهید راهی شهرهای زیارتی کشورمان شوید و با بازدید از این اماکن و دیدن معماری باشکوه سنتی ایرانی آن‌ها، به دوران قدیم بازگردید و در تاریخ سیر و سیاحت کنید؛ با یوتراوز همسفر شوید تا با مهمترین نام مکان‌های مذهبی در ایران آشنا شده و از جزئیات هر کدام مطلع شوید.

معرفی مهمترین مکان‌های مذهبی و تاریخی ایران

منظور از مکان‌های مذهبی شامل زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس دین‌های مختلف‌ است. به‌عنوان مثال حرم، مسجد و حسینیه اماکن مذهبی مسلمانان‌اند و کلیسا، کنیسه و آتشکده به‌‌ترتیب از مکان‌‌های مقدس مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان هستند. اما از آنجایی‌که دین مردمان ایران، اسلام است؛ به همین دلیل در بسیاری از شهرهایمان حرم‌ها و زیارتگاه‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به برخی از مهمترین آن‌ها می‌پردازیم. پس اگر می‌خواهید با اماکن مهم زیارتی در ایران آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد

حرم مطهر امام رضا

اگر دلتان می‌خواهد با نگین درخشان ایران و مشهورترین جاذبه‌ گردشگری مشهد آشنا شوید، باید راهی حرم علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) شوید. حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از مهمترین مکان‌های مذهبی ایران خراسان رضوی است که در هر زمانی از سال پر از زائران عاشقی است که از گوشه‌گوشه جهان مثل بغداد با خرید بلیط هواپیما بغداد مشهد برای زیارت شاه خراسان روانه مشهد شده‌اند. حرم مطهر رضوی برای همه مسلمانان بسیار ارزشمند و برای توریست‌های خارجی به لحاظ معماری، کاشی‌‌کاری، آینه‌کاری، منبت‌کاری، موزه و قدمت تاریخی و فرهنگی آن بسیار جذاب و دیدنی محسوب می‌شود.

شهر مشهد علاوه‌بر وجود حرم مطهر، دارای اماکن طبیعی، تفریحی و گردشگری بسیاری است که می‌تواند یک سفر مفرح، جذاب و به‌یادماندنی را برایتان رقم بزند. پس اگر تصمیم به مشهدگردی را داشتید توصیه می‌کنیم جاهای دیدنی مشهد را از دست ندهید.

حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم

حرم حضرت معصومه (س) از مهمترین جاذبه‌های مذهبی قم و جاهای دیدنی آن است که بعد از بارگاه باشکوه امام رضا (ع)، دومین جاذبه مهم زیارتی ایران شناخته می‌شود. اگر دوست دارید علاوه‌بر زیارت حرم حضرت معصومه (س) از محل دفن و قبور چهره‌های سرشناس تاریخ ایران همچون پروین اعتصامی، شهید مطهری، علامه طباطبائی، آیت‌ الله بهجت و تعدادی از شاهان صفوی و قاجار اطلاعات کسب کنید، زیارت حرم مطهر را در اولویت قرار دهید و پس از زیارت در حرم، قبور این‌ افراد برجسته را در این آستان مقدس پیدا کرده و از آن دیدن کنید. ناگفته نماند که مدرسه فیضیه قم که یکی از تاریخ‌سازترین مدارس قدیمی کشور است در این حرم قرار دارد.

اگر شما هم همانند بسیاری از معماران داخلی و خارجی علاقه به تزئینات چشم‌نواز حرم از کاشی‌کاری، منبت‌کاری، مقرنس‌کاری ‌و آینه‌کاری‌های ظریف گرفته تا موزه فوق‌العاده دیدنی حرم که امکان تماشای نفیس‌ترین قالیچه‌های ابریشمی، قرآن‌های خطی و درب‌های چوبین قدیمی را که به شما می‌دهد؛ دارید باید بازدید از حرم حضرت معصومه (س) را در برنامه‌های سفرتان قرار دهید.

حرم حضرت شاه‌چراغ (ع) در شیراز

حرم حضرت شاه‌چراغ (ع) در شیراز

بسیاری از گردشگران، شیراز را به عنوان شهر تاریخی و قدمت شاهانه و باستانی آن می‌شناسند، اما از وجود یک مکان مذهبی مهم در آن بی‌خبرند. اگر قصد زیارت در بزرگترین زیارتگاه مذهبی شیراز را دارید، حرم حضرت شاه‌چراغ (ع) را از دست ندهید. شاهچراغ شیراز، نام حرم و آرامگاه باشکوهی‌ست که مرقد مطهر دو برادر امام رضا به نام‌های احمد بن موسی (شاه‌چراغ) و محمد بن موسی (سید میر محمد) را در خود جای داده است. حرم حضرت شاه‌چراغ در شیراز، بعد از حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (ع)، به لحاظ معنوی سومین جایگاه را در بین شیعیان ایران دارد.

این زیارتگاه مقدس علاوه‌بر جایگاه دینی و فضای آرامش‌بخش و معنوی‌اش، به لحاظ هنر و معماری هم بسیار شاخص و منحصربه‌فرد است. تلفیق معماری اسلامی با هنر ایرانی، کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌ها، شاه‌چراغ را به یکی از برجسته‌ترین و زیباترین آرامگاه‌ها و مکان‌های زیارتی ایران تبدیل کرده است. البته شهر کهن و با قدمت شیراز در کنار اماکن تاریخی، طبیعتی زیبا و جاهای دیدنی بی‌شمار، اماکن مذهبی دیگری نیز دارد که توصیه می‌کنیم حتماً سری هم به این اماکن زیارتی در کنار دیگر جاهای دیدنی‌های شیراز بزنید و لحظات دلچسب و ماندگاری را برای خود به ثبت برسانید.

حرم شاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری

اگر می‌خواهید به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری مذهبی در ایران که نه‌تنها آرامگاه یکی از نوادگان امامان و شخصیتی عالم و برجسته بوده بلکه قبور برخی از عالمان و بزرگان دینی و علمی از جمله جلال آل احمد، آیت‌الله کاشانی، محمدرضا مهدوی کنی و شیخ صدوق در آن قرار دارد؛ بروید و از ثواب زیارت حرم و اهل قبور بهره‌مند شوید، باید به حرم مطهر امامزاده عبدالعظیم حسنی (ع) مشرف شوید.

حرم شاه عبدالعظیم حسنی یکی دیگر از معروف‌ترین مکان‌های مذهبی کشورمان است که سالانه پذیرای گردشگران و زائران بی‌شماری از اقصی نقاط جهان می‌باشد. این آستان مقدس علاوه‌بر آرامگاه از قسمت‌های مختلفی چون مدرسه و حوزه علمیه، موزه و غرفه‌های مختلف تشکیل شده است. اگر گردشگر خارجی هستید که با خرید بلیط هواپیما بغداد تهران راهی تهران و سپس شهر ری شده‌اید، بهتر است حتماً زمانی را برای بازدید از این بنای مذهبی تاریخی اختصاص دهید و از ترکیب معماری عصرهای مختلف ایران در داخل حرم و ضریح، کاشی‌کاری و آینه‌کاری، درب‌های منبت و خاتم‌کاری، موزه و غرفه‌های این زیارتگاه دیدن کرده و از هنر معماری ایرانی اسلامی لذت ببرید.

مسجد جامع جمکران در قم

مسجد جامع جمکران در قم

یکی از ارزشمندترین و معنوی‌ترین مکان‌های زیارتی ایران که هر چهارشنبه دلدادگان بسیاری را از راه‌های دور و نزدیک دور هم جمع می‌کند، مسجد جامع جمکران است. جالب است بدانید معماری و تزئینات این مسجد از جمله کاشی‌کاری‌های خشتی هفت‌رنگ، نقوش اسلیمی با آب طلا و رنگ لاجوردی، کتیبه‌هایی از کاشی‌های مزین شده به سوره‌‌ی جمعه، محراب‌ زیبا، مقرنس‌کاری‌های گچی و … در دوران قاجار انجام گرفته و طی چندین سال بعد بازسازی شده است.

اگر شما هم یکی از عاشقان و منتظران ظهور هستید که دوست دارید به مهمترین حرم زیارتی شیعیان جهان که در مقایسه با دیگر اماکن زیارتی ایران تفاوت خاصی در آینده و زمان حال دارد، بروید؛ می‌توانید سفر به جمکران را در اولویت قرار دهید. مسجد جامع جمکران در هر زمان و فصلی پذیرای گردشگران و مسافران از اقصی نقاط جهان است، اما اگر شما دوست دارید در یک آب‌وهوای خنک و مطبوع به زیارت در این آستان مقدس بپردازید، توصیه می‌کنیم بعد از غروب آفتاب تا انتهای شب و یا از شب تا صبح را در این مکان مقدس حضور داشته باشید تا از فضای معنوی و روحانی آن در هوایی مطبوع لذت ببرید.

راهنمای خرید بلیط هواپیما و سفر به مکان‌های مذهبی در ایران

اگر با هدف زیارت به شهرهای ایران سفر می‌کنید، و می‌خواهید راحت‌تر سفر کنید و در یک زمان مناسب آداب زیارت را بجای آورید؛ بهتر است بلیط هواپیما یا بلیط قطار سفرتان را از سایت‌های معتبری چون یوتراوز خریداری کرده و با خیالی آسوده سفر کنید و تنها به فکر زیارت مقبول و سیاحت‌تان باشید.

نوشته با ۵ مورد از مهمترین مکان‌های مذهبی ایران آشنا شوید اولین بار در مجله سفر پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *