ایران مقصدی متفاوت برای گردشگران زیارت و درمان

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که اروپایی ها تنها در چهار ماه از سال به چهار استان سفر می کنند، گفت: بسیاری از گردشگران کشورهای منطقه، ایران را بهترین مقصد متفاوت برای درمان و زیارت طی سال می دانند.

ایرنا: کارشناسان تکیه بر صادرات انرژی های فسیلی برای کسب درآمد و تامین بودجه کشور را روشی نامطمئن و ناکارآمد ارزیابی می کنند. اتکا به درآمدهای نفتی آسیب های اقتصاد تک محصولی را به دنبال دارد و آسیب پذیری اقتصاد از تکانه های درونی و بیرونی را افزایش می دهد.
این امر بویژه این روزها با تحریم های ظالمانه آمریکا علیه فروش نفت ایران کشور با مشکلات زیادی مواجه شده است بیشتر خود را نشان می دهد این در حالی است که ایران از منظر ظرفیت های گردشگری،جایگاه خوبی در میان کشورهای جهان برخودار است.
بر اساس آمار مجمع جهانی اقتصاد، شاخص‌های رقابت‌پذیری گردشگری ایران در مقایسهبا رقبای منطقه طی سال‌های اخیر در بسیاری از شاخص ها رشد مطلوبی داشته است.به طوری که ایران در سال ۲۰۱۱ رتبه ۱۱۴ از بین ۱۳۹ کشور، در سال ۲۰۱۳، با ۱۶ پله صعود، رتبه ۹۸ از بین ۱۴۰ کشور، در سال ۲۰۱۵ رتبه ۹۷ از بین ۱۴۱ کشور و در نهایت در سال ۲۰۱۷ با ۴ پله صعود، رتبه ۹۳ از بین ۱۳۶ کشور جهان را به خود اختصاص داده است. امتیاز ایران در شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری ۲۰۱۷، معادل ۳٫۴ است که این امتیاز در سال ۲۰۱۵ هم ۳٫۴ بوده است.
این در حالی است که رتبه ایران با یک پله ارتقا از جایگاه نهم در بین کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۱۵ به جایگاه هشتم در سال ۲۰۱۷ در این گروه صعود کرده است.
در همین خصوص مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا از انجام تحقیقات برای تبلیغات هدفمند در کشور های هدف گردشگری ایران خبر داد و گفت: نمی توان تنها به گردشگران اروپایی تکیه کرد، برای همه کشورها جذب گردشگر از کشورهای منطقه در اولویت است.
«محمد ابراهیم لاریجانی» افزود: سال گذشته حضور بیش از ۲ و نیم میلیون گردشگر از کشور عراق رکوردی بی سابقه بود که سعی داریم میزان این رقم گردشگر را حفظ کنیم و بروی دیگر کشور ها از جمله گردشگر های ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس تمرکز کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره هزینه کرد گردشگران عراقی در ایران گفت: موافقم که گردشگران عراقی به اندازه گردشگران اروپایی و آمریکایی خرج نمی کنند، ولی واقعیت این است در مشهد تعداد زیادی هتل دو ستاره وجود دارد که گردشگران عراقی از آنها استفاده می کنند و سبب رونق و کسب درآمد برای صاحبان آن هتل ها می شوند.
لاریجانی گفت: ایرلاین ها نیز از جابجایی این گردشگران سود می برند. ضمن اینکه عراقی ها دیگر تنها به مشهد و قم سفر نمی کنند بلکه به مقاصد تفریحی دیگری همچون کیش نیز سفر می کنند.
وی اضافه کرد: اروپایی ها معمولا در چهار ماه از سال به چهار استان شیراز، اصفهان، کرمان و یزد سفر می کنند و در فصول دیگر این هتل ها خالی است. درصدد هستیم با گردشگرانی از دیگر کشور ها ضریب اشغال هتل ها را بالا ببریم.
لاریجانی در پاسخ به این پرسشی دیگر درباره کمبود هتل و مراکز اقامتی گفت: ایران حدود ۵۰ هتل پنج ستاره دارد که این میزان تنها در دوره افزایش مسافر اروپایی پر می شود و اگر زمانی ما سالانه ۲۰ میلیون گردشگر داشتیم نیازمند ساخت هتل های پنج ستاره بیشتر خواهیم بود.

**چینی ها، هندی ها و روس ها ایران را نمی شناسند

همچنین رئیس جامعه تور گردانان با اعلام این که شهروندان اروپایی، آمریکایی و ژاپنی و استرالیایی شناخت خوبی از فرهنگ و تاریخ ایران دارند، گفت: با این که کشور ما با دولتمردان چین، روسیه و هند ارتباط خوبی دارد، مردم آنها شناخت خوبی از ایران شناخت ندارند و لازم است بخش خصوصی به کمک دولت در این بخش دخالت کند.
«ابراهیم پورفرج» اضافه کرد: خروج آمریکا از برجام مدتی سبب کاهش گردشگران اروپایی به ایران شد، ولی با کمک برگزاری نمایشگاه های جذاب در اروپا بخصوص آلمان و دیگر کشور ها این افت در حال جبران است.
وی افزود: ایران از آثار تاریخی و فرهنگی بی نظیری برخودار است، ولی تحریم ها و سیاه نمایی های آمریکا در دوره هایی به کاهش گردشگر در ایران منجر شد.

** امنیت مهمتر از ارزانی

پورفرج با تاکید بر این که نخستین اولویت برای گردشگران امنیت کشور مقصد است، گفت: داشتن امنیت و آرامش در اولویت قرار دارد و بعد ازآن، قیمت های مناسب و ارزانی در رده های بعدی قرار دارد.
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به افت قیمت ریال در ماه های اخیر گفت: این اتفاق سبب شد به دلیل قیمت مناسب و استاندارد بودن خدمات سلامت در ایران، بسیاری از مردم منطقه علاقمند به سفر به ایران و استفاده از مراکز درمانی کشورمان شوند.

**اروپایی ها برای جراحی زیبایی به ایران می آیند

وی گفت: هم اکنون بسیاری از تورهای سلامت حتی از کشورهایی اروپایی به قصد درمان و جراحی های زیبایی راهی ایران می شوند.
پورفرج گفت: به نظر می رسد در سال ۹۸ رشد خوبی در حوزه گردشگری خارجی داشته باشیم.

The post ایران مقصدی متفاوت برای گردشگران زیارت و درمان appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *