استفاده مسافران ایرانی از ارزهای مجازی در سفرهای خارجی/تاثیر ارز مجازی بر جذب توریست خارجی / چطور کیف‌پول دیجیتال داشته باشم و ارز مجازی بخریم؟

روند استفاده از ارزهای مجازی در کشور به سرعت در حال افزایش است به طوری که برخی بازرگانان خرد و مسافران ایرانی در خارج از کشور به جای دلار از این ارزها برای پرداخت و خرید استفاده می‌کنند.

چمدان: پول مجازی به هر پولی گفته می‌شود که بتوان آن را از طریق اینترنت انتقال داد. پی پال، وبمانی، بیت کوین و … نمونه‌هایی از پول مجازی هستند. پول‌های مجازی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تبدیل می‌شوند. پول‌های مجازی غیرمتمرکز اصطلاح ارزهای رمزپایه یا ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) نامیده می‌شود. پول‌های مجازی متمرکز زیر نظر یک شرکت یا موسسه واسطه‌ای خاص فعالیت می‌کنند. مثلا پی‌پال یک پول مجازی متمرکز است.

در حوزه پول‌های مجازی غیرمتمرکز تراکنش‌ها توسط پایگاه داده توزیع شده به اسم «بلاک چین» انجام می‌شوند و شرکت خاصی مالک آنها نیست. کاربران بدون نیاز به ثبت نام می‌توانند با نصب کیف پول ارز مورد نظر در کامپیوتر یا موبایل خود تراکنش‌های خود را بدون واسطه و به صورت همتا به همتا انجام دهند. این ارزها پشتوانه ارزهای دیگر را ندارند و به صورت کاملا یکتا فعالیت می‌کنند. مثلا بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بدون واسطه فعالیت می‌کند و واحدهای آن به صورت غیرمتمرکز استخراج و توزیع می‌شوند و قیمت آن متغیر خواهد بود.

ارزهای مجازی در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا جای خود را در معاملات و خرید و فروش‌ها باز کرده‌اند اما در ایران هنوز وضعیت روشنی ندارند. هر چند گرایش زیادی به این ارزها در کشور وجود دارد و در روزهای اخیر خبرهای متنوعی در این بار منتشر شده است اما دولت و نظام تصمیم روشنی نگرفته است. بانک مرکزی در آخرین اطلاعیه‌ای که در این زمینه منتشر کرده تاکید کرده است که هیچ شخص حقیقی و حقوقی، مجوز انتشار رمزارز از بانک مرکزی دریافت نکرده است.
امروزه وبگاه‌های مسافرتی بسیار زیادی در جهان، بیت‌کوین را قبول می‌کنند. بنابراین با وجود اینکه هنوز استفاده از ارز دیجیتال با موافق‌ها و مخالف‌هایی همراه است خریدهای وابسته به سفر می‌توانند تمرین مناسبی برای آشنایی با شیوه‌های پرداخت بیت‌کوین باشند.

در چند سال اخیر، اشتیاق شهروندان ایرانی در خرید بیت‌کوین روبه‌افزایش است. بنابراین، استفاده از این پول مجازی برای گردشگران ایرانی که قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند مزیت به‌شمار می‌رود زیرا با خرید بیت‌کوین می‌توانند مشکل نداشتن کارت اعتباری و کارت بدهی را که اغلب برای خرید خدمات سفر (پرواز، هتل،…) ضروری است حل کنند.

ورود ارزهای دیجیتال به حوزه گردشگری

برخی مسافرانی که با مزیت‌های ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند به جای حمل دلار و یا ارز کشور مقصد، اقدام به واریز بیت کوین در کیف پول الکترونیکی خود (والت) می‌کنند. این مسافران به جای اسکناس و ارز فیزیکی که احتمال سرقتش وجود دارد از این ابزارهای جدید برای پرداخت در مراکز تجاری، خرید بلیت هواپیما و پرداخت هزینه رستوران استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد که در سایه تعلل چندین ساله نهادهای ذیربط در به تصویب رساندن قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال، مردم راه خود در استفاده از این ارزهای مجازی را یافته و در حال رفع مشکلاتشان با بهره‌گیری از این فناوری‌های جدید هستند.

حمید راد از فعالان صنعت ارزهای دیجیتال ایرنا گفت: مردم به دلیل آشنایی با مزایای ارزهای دیجیتال در استفاده از این ارزهای مجازی جلوتر از مدیران و مسؤولان هستند.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین کاربرد ارزهای دیجیتال در پرداخت‌های بین‌المللی است، افزود: برخی کشورها اقدام به قانونی کردن استفاده از این ارزها کرده و به شکل گسترده از آنها استفاده می‌کنند که از جمله می‌توان به ژاپن، شرق آسیا و اروپا اشاره کرد.

این عضو انجمن بلاکچین ایران اضافه کرد: در کشورهای محدودی مانند هند و یا چند کشور آفریقایی به شدت با این نوع ارزها برخورد می‌شود.

راد به روند رو به گسترش این نوع ارزها در پرداخت‌های خرد اشاره کرد و گفت: در شماری از کشورهای اروپایی برای خریدهای خرد مانند خرید بلیت هواپیما از این نوع ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود اما هنوز آنگونه که باید همه گیر نشده است.

وی ادامه داد: در شرایطی مانند تحریم که نمی‌توان از طریق نظام بانکی اقدام به جابجایی پول کرد، از این نوع ارزهای مجازی، استفاده زیادی می‌شود که مسافران از آن استفاده می‌کنند.

تاثیر ارزهای دیجیتال برای جذب توریست خارجی در کشور

این فعال صنعت ارزهای دیجیتال اظهار داشت: یکی از بهترین استفاده‌ها از ارزهای دیجیتال مربوط به توریست‌ها و گردشگران خارجی در کشورمان است که نمی‌توانند کارت‌های اعتباری خود مانند مسترکارت و یا ویزا کارت را مورد استفاده قرار دهند.

راد افزود: در چندین مورد، گردشگرانی که به ایران سفر کرده بودند به علت اینکه نتوانستند کارت بانکی کشور خود را در ایران استفاده کنند با مشکلاتی مواجه شدند، این در حالی بود که در صورت داشتن ارزهای دیجیتال به راحتی می‌شد آن را به پول نقد تبدیل کنند.

وی به سرمایه گذاری‌های انجام شده در صنعت ارزهای دیجیتال ایران اشاره کرد و گفت: به علت تأخیر در تصویب قوانین و طرح نظرات ضد و نقیض توسط نهادها و مسؤولان، فعالان این صنعت تکلیف خود را نمی‌دانند که این موضوع امنیت سرمایه گذاری را به خطر انداخته است.

این فعال صنعت ارزهای دیجیتال به فعالیت استارتاپ‌ها در این بخش اشاره کرد و ادامه داد: پلت فرم‌های بومی برای فعالیت در این صنعت توسط شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، تهیه شده که حتی قابلیت گسترش به کشورهای همسایه را نیز دارند اما به علت نبود قانون مشخص و مدون، فعالیت آنها و امنیت سرمایه گذاری آنها زیرسوال رفته است.

راد خاطر نشان کرد: اگرچه استفاده از این رمزها ارزها نقاط ضعف و مشکلاتی دارد اما مزایای آن بیشتر از نقاط ضعف است.

وی اضافه کرد: می‌توان برای پرداخت‌های خرد و زیر یک میلیون دلار و دور زدن تحریم‌ها به راحتی از این ارزهای دیجیتال استفاده کرد، اما بسترهای قانونی آن باید آماده شود.
اولین شهر گردشگری جهان سازگار با ارز رمزنگار معرفی شد | گردشگران با پول دیجیتال خرید می‌کنند

کجا می‌توان از بیت‌کوین برای خریدهای سفر استفاده کرد؟

برای خرید بلیت هواپیما، رزرو هتل و اجاره خودرو در سطح بین‌المللی می‌توان به این آژانس‌های مسافرتی مراجعه کرد:

دستینیا (Destinia)│ کاربران سراسر جهان برای رزرو پرواز، هتل، قطار و جابه‌جایی از فرودگاه به هتل و برعکس و همچنین کرایه خودرو می‌توانند از این درگاه اینترنتی که مقر اصلی آن در انگلستان است استفاده کنند و هزینه خدماتی را که دریافت می‌کنند علاوه‌بر کارت‌های اعتباری با بیت‌کوین هم بپردازند. این وبگاه به ۳۲ زبان زنده دنیا ازجمله فارسی و پول رایج تمام کشورها ازجمله ریال ایران دردسترس است

The post استفاده مسافران ایرانی از ارزهای مجازی در سفرهای خارجی/تاثیر ارز مجازی بر جذب توریست خارجی / چطور کیف‌پول دیجیتال داشته باشم و ارز مجازی بخریم؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *