آتش سوزی در بناهای تاریخی ایران تبدیل به بحران شده است

دبیر علمی نشست تخصصی «میراث فرهنگی و مواجهه با بحران سیل » با اشاره به این که سیل اخیر خسارات زیادی به آثار تاریخی زد، گفت: وقوع آتش سوزی نیز در این بناها تبدیل به موضوعی بحرانی شده است.

ایرنا: بر اساس اعلام  روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا انیسی گفت: موضوع سیل و تخریب میراث فرهنگی در گذشته موضوعی دور به نظر می‌رسید و گمان نمی‌کردیم که با وجود این خشکسالی‌ها روزی برسد که آثار تاریخی کشور در معرض خطر سیل قرار گیرند ولی با این حال پیش بینی‌هایی را در پژوهشکده بناها و بافت‌های فرهنگی تاریخی پژوهشگاه انجام دادیم.
وی در ادامه به موضوع آتش سوزی‌های اخیر در آثار تاریخی ایران و جهان اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز به بحرانی تبدیل شده که باید نسبت به آن آگاه باشیم و برای جلوگیری ازآن برنامه ریزی کنیم.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه با تأکید بر اینکه حفاظت از میراث فرهنگی به روش سنتی باید پابرجا باشد افزود: ولی درحفاظت باید به شیوه‌های جدید نیز توجه کرد و از مطالعات علمی رشته‌های دیگر در این حوزه نیز بهره برد.
او در تشریح دلایل برگزاری نشست‌های تخصصی در این حوزه گفت: پژوهشگاه به عنوان یک دستگاه پژوهشی وظیفه دارد از لحاظ علمی موضوعات حوزه میراث فرهنگی را مطرح و ابعاد آن را برای روشن‌تر شدن باز کند ولی نمی‌تواند تغییری در رویه‌ها ایجاد کند.
وی با اشاره به جدی بودن موضوع بحران در ایران تصریح کرد: وظیفه اجرایی کردن موضوعات در حوزه میراث فرهنگی به عهده معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

سال ۹۸ با بارش‌های شدیدی همراه بود که اگرچه باران نعمت الهی محسوب می‌شود اما به دلیل شدت بارش‌ها و مشکلات زیرساختی متأسفانه این بارش‌ها در بسیاری از مناطق کشور عزیزمان خسارت‌های مالی زیادی به جا گذاشت.

یکی از بخش‌هایی که بر اثر سیل متحمل آسیب‌های فراوانی شده‌اند آثار و بناهای تاریخی کشور هستند که متأسفانه برخی از این آسیب‌ها جبران ناپذیرند. سازمان یونسکو در پی این موضوع، از ایران درخواست کرده تا گزارش آسیب سیل به بناهای تاریخی ایران را ارزیابی و آن را به این سازمان ارائه بدهد. محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در مورد خسارت سیل به بناهای تاریخی کشور صحبت‌هایی داشته و این خسارت و آسیب را در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده‌است.

طبق بررسی سازمان میراث فرهنگی، در سیل اخیر ۷۳۰ اثر تاریخی ۲۵ استان کشور در اثر بارش باران و سیلاب آسیب دیده ا ند.

The post آتش سوزی در بناهای تاریخی ایران تبدیل به بحران شده است appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *