“آساهی شیمبون” روزنامه صبح ژاپن یکی از پنج روزنامه اصلی این کشور محسوب میشود و بعد از «یومیوری شیمبون» دومین روزنامه پرتیراژ جهان است.
عباس مهدوی:
از سال 1976 دفتر آساهی در تهران گشایش یافت و طی مدت 42 سال، 17 رئیس دفتر در تهران داشته است.
چندی پیش سفیرایران درژاپن به دفتر این روزنامه رفت و دردیداربا “ماساتاکا واتاتابه ” رئیس روزنامه آساهی پیشاپیش 140 امین سالگرد تاسیس روزنامه آساهی را تبریک گفت.
“ماساتاکا واتاتابه ” در این دیدار تصویر روزنامه آساهی که تحولات انقلاب را منعکس می کرد رابه مرتضی رحمانی موحد نشان داد وبیان داشت که تلاش داریم واقعیات های ایران را به مردم ژاپن منعکس کنیم. ایران کشوری مهم با تاریخ طولانی در جهان هست که مورد احترام مردم ژاپن قرار دارد.
کمپانی اصلی که مدیریت این روزنامه را در اختیار دارد با همین نام فعالیت میکند و دفتر مرکزی آن در شهر توکیوی ژاپن واقع شده است. با وجود این «آساهی شیمبون» در شهرهای مختلف ژاپن و حتی برخی کشورهای دیگر هم شعبه دارد تا هر صبح به دست مخاطبان برسد.
آساهی که یکی از قدیمیترین و بزرگ ترین روزنامههای ملی ژاپن است در لغت، خورشید صبح معنا میشود ونخستین بار در تاریخ 25 ژانویه 1879 در شهر اوزاکا منتشر شد . آن زمان یک کاغذ چاپ شده در قطع کوچک بود که تنها چهار صفحه داشت و هر کپی از آن به قیمت یکصدم ین به فروش میرسید.
تیراژ این روزنامه در بدو ورود سه هزار نسخه بود و سه خبرنگار به تنهایی همه مطالب آن را جمعآوری میکردند. در سال 1881 میلدی آساهی توانست بهدنبال کسب محبوبیت نزد مخاطبان، چند سرمایهگذار را جذب کند و سپس دولت ژاپن نیز به این مجموعه کمک مالی کرد و «اوئنو ریچی» یکی از بنیانگذاران روزنامه مدیریت آن را در دست گرفت.
موفقیتهای این روزنامه همچنان ادامه یافت تا سرانجام توانست در دیگر شهرهای ژاپن هم به چاپ برسد و سرانجام به دومین روزنامه پرتیراژ جهان تبدیل شود.
آساهی شیمبون در زمینه رسواییهای سیاسی بزرگ سابقه بسیار طولانی دارد و نسبت به همتایان محافظهکار خود بسیار جلوتر حرکت میکند.
روزنامه «آساهی شیمبون» که هماکنون دهها نشریه، شبکه تلویزیونی و ایستگاه رادیویی را در زیرمجموعه خود قرار داده است تفکرات لیبرالیسم را در کشور ژاپن پیش میبرد و همچنان توانسته است با تیراژ بالا حضور خود را در این کشور حفظ کند.
آساهی شیمبون به لحاظ کادر قوی سیاسیاش شهره است به گونهای که حتی این روزنامه میتواند بر انتخاب نخست وزیر ژاپن نیز تاثیر بگذارد. این روزنامه در عین نفوذی که در میان مردم و مقامات دولتی دارد به عنوان روزنامهای پیشرو دارای دیدگاههای آزاد منشانه و روشنفکرانه شناخته میشود.
ژاپنی ها علاقه مندی عجیبی به روزنامه خواندن دارند و روزنامه ها در این کشور بسیار ارزان هستند روزنامه ها از طریق جذب آگهی خود را اداره می کنند. اما با این همه در علاقه مندی مردم این کشور نمی توان سیستم توزیع خیلی خوب روزنامه در ژاپن را نادیده گرفت چرا که روزنامه به آدرس مردم ارسال می شود .
همچنین انتشار روزنامه مناسب برای هر گروه سنی از دیگر ویژگی های سیستم روزنامه نگاری این کشور است . در این کشور روزنامه هایی مخصوص دانش آموزان دبستانی، راهنمایی و دبیرستانی منتشر می شود. بنابراین کودکان ژاپنی با روزنامه بزرگ می شوند.
مجسمه اهمیت خواندن ودانایی در ژاپن گویا ترین تصویرعینی بیانگر رونق مطالعه و دانستن در سرزمین افتاب تابان است.
مردی چاق که وسیله ایی کامپیوتری، مانند موبایل در دست دارد و در مقابل دخترکی کوچک که با خود کتاب دارد !
The post 42سال فعالیت دومین روزنامه پرتیراژ جهان درایران appeared first on توریسم آنلاین.