رئیس جامعه هتلداران استان فارس با بیان اینکه ۹۵% از رزرو هتلها از طریق وب سایتها و سامانههای رزرو آنلاین انجام میشود از اهمیت سامانههای رزو اینترنتی خبر داد.
امروزه تغییر روندهای کسب و کار از روشهای سنتی به روشهای نوین باعث شده بعضی از مشاغل تغییر کنند و مشاغلی جدید توسعه پیدا کنند. بطور مثال آژانسهای مسافرتی که قبلا یکی از مهمترین شرکای تجاری هتلها محسوب میشدند امروزه بخش عمده درآمد حاصل از رزرو هتل را از دست داده و جای خود را به وب سایتها و سامانههای رزرو دادهاند.
این موضوع چنان کسب و کار انها را تحت الشعاع قرارداده که آنها مجبور شدهاند با راه اندازی وب سایتهای خود، که معمولا به پشتوانه وایت لیبل همین سامانهها فعالیت میکند، رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما را به مشتریان قبلی خود ارائه دهند.
دلیل استقبال از سامانههای رزرو چیست؟
۱ – ارایه اطلاعات کامل تر و امکان جستجو بدون سلیقه فروشنده باعث میشود مسافر محل اقامت خود را از نظر موقعیت جغرافیایی، قیمت و کیفیت بررسی و انتخاب کند. بطور مثال جهت رزرو هتل های مشهد میتواند بر اساس قیمت و نزدیکی آن با حرم امام رضا انتخاب کند.
۲ – وجود بی واسطه نظرات مسافرانی که قبلا از هتل استفاده کردهاند طیف وسیعی از سلیقهها را پوشش میدهد و به انتخاب متناسب با سلیقه شما کمک میکند. بطور نمونه جهت رزرو هتل های کیش میتوان با مقایسه قیمت و نظرات مسافران در مورد هتلهای کیش انتخاب بهتری داشت.
۳ – به لطف اینترنت پرسرعت و تلفنهای هوشمند، سهولت دسترسی باعث شده کاربران در هر آن بدون نیاز به مراجعه حضوری و بدون ترافیک، در محل کار، داخل مترو یا روی مبل منزل در استراحت کامل با استفاده از گوشی موبایل جستجو کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنند.
۴ – هزینههای تمام شده جهت رزرو هتل برای سامانههای رزرو بسیار کمتر از هزینههای یک شرکت خدمات مسافرتی است. همچنین حجم فروش سامانهها بسیار بیشتر از آژانسهای مسافرتی است. لذا تخفیفهای ارایه شده توسط سامانههای رزرو قدرت رقابت را از آژانسهای مسافرتی گرفته است. تخفیفهایی در حد ۵۰% از طریق سامانههای رزرو دلیل اصلی فروش بیشتر آنها است.
مهندس محسن قاسمی کارشناس فعال در حوزه گردشگری الکترونیک موارد فوق را نتیجه تاثیر فن آوری بر کسب و کارهای حوزه گردشگری میداند. وی معتقد است هرچند که روند رزرو هتلهای داخلی با استاندارد بین المللی فاصله دارد اما جزو حوزههایی است که در بازار کسب و کار داخلی تاثیر مثبتی گذاشته است.
وی ابراز داشت بخشی از آن بدلیل وجود تحریمهای اقتصادی ایران و عدم ارتباط با سیستمهای توزیع جهانی (GDS) و مراکز رزرو رایانهای (CRS) است و دوم اینکه در ایران صرفا روش سنتی توسط رایانه و اینترنت سیستماتیک شده است.در صورتی که در فرآیند رزرو باید تغییراتی صورت گیرد بطوریکه بخشی از آن هم نیازمند تغییر در ساختار سنتی و روالهای گذشته است.
قیمت ها در ایران معمولا از ابتدای سال تا پایان سال برای هر هتل ثابت است در صورتی که در بسترهای جهانی هزینه اقامت هر شب بر اساس عرضه و تقاضا یعنی حجم مسافر و میزان ترافیک هتلها توسط شبکهای از سامانههای رزرو تغییر میکند.
همچنین میزان کمیسیون هر سامانه رزرو انلاین (OTA) در داخل کشور متغیر است این موضوع باعث شده وجه تمایز انها صرفا قیمت عرضه و میزان تخفیف ارایه شده توسط هر OTA باشد. این موضوع باعث رنجش هتلها و وجود اختلاف نظرهایی شده است.
امید است طرحهای جدیدی که در راه است بتواند با شبکههای توزیع جهانی ارتباط برقرار کرده و کسب و کارها بجای رقابت بر سر قیمت مشتریان خود را بر اساس خدمات متنوع، فن آورانه و خلاق جذب کنند.
علاقهمندان به کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت سامانه رزرواسیون مهر به ادرس www.egardesh.com مراجعه کنند.
نوشته ۹۵ درصد رزرو هتلها توسط وب سایتها و سامانههای رزرو آنلاین انجام میشود اولین بار در مجله سفر پدیدار شد.