همه ما گاهی اوقات کارها را به زمان دیگری موکول میکنیم و با این پدیده آشنا هستیم. زمانی که کارها را به تعویق میاندازیم، درواقع زمان آزاد را هدر میدهیم و کارهای مهمی را که بهعهده داریم، به آخرین لحظات موکول میکنیم. در چنین لحظههایی به شدت دچار اضطراب میشویم و افسوس میخوریم کهای کاش کارمان را زودتر شروع کرده بودیم.
آرمان: کسانی که دائما کارهای خود را به زمان دیگری موکول میکنند، احتمالا چندین سال از زندگی خود را در این چرخه سپری کردهاند. تعللکردن، کارها را به عقبانداختن، پنهانشدن از کار، روبهروشدن با آن در آخرین لحظه و سپس تکرار دوباره این چرخه. به تعویقانداختن کارها حقیقتا یک عادت نادرست است که ما را از بین میبرد و از دستیابی به اهداف بزرگتر در زندگی جلوگیری میکند. اجازه ندهید که این عادت اشتباه تمام زندگی شما را هدر دهد. در ادامه با چند راهکار آشنا میشوید که برای غلبه بر به تعویقانداختن کارها به شما کمک میکند.
یکی از دلایلی که باعث میشود کارها را به زمان دیگری موکول کنیم این است که به صورت ناخودآگاه تصور میکنیم که کار برای ما بیش از اندازه حجیم است. پیشنهاد میکنیم کار اصلی را به بخشهای کوچکتر تقسیم کرده و به صورت مجزا روی هر مرحله تمرکز کنید. اگر مشکل برطرف نشد، باید این کار را ادامه دهید و بخشها را کوچکتر کنید. به زودی متوجه میشوید وظیفهای که به عهده دارید، سادهتر از چیزی است که تصور میکنید و ترجیح میدهید که بلافاصله کار را تمام کنید.برای مثال نویسندگی را در نظر بگیرید. نوشتن کتاب در مجموع یک پروژه بزرگ است که میتواند بسیار سنگین و حجیم باشد. اما اگر آن را به مراحل مختلف مثل ۱) تحقیق ۲) تصمیم گیری برای موضوع ۳) ایجاد طرح کلی ۴) طراحی محتوا ۵) نوشتن فصلهای ۱ تا ده ۶) اصلاح و غیره تقسیم کنید، متوجه میشوید که همه چیز قابل کنترل است. سپس میتوانید روی مراحل ضروری تمرکز کنید و بدون فکرکردن به مراحل دیگر، آن را به بهترین شکل انجام دهید. پس از پایان هر مرحله میتوانید به سراغ مرحله بعدی بروید.
محیطهای مختلف تأثیرات متفاوتی بر میزان بهره وری ما دارند. به میز کار و اتاق خود نگاه کنید. این محیط شما را به کارکردن ترغیب میکند یا اینکه باعث خواب آلودگی میشود؟ اگر حالت دوم درست باشد، پس بهتر است محیط کار خود را تغییر دهید.
اگر فقط یک ضربالعجل برای تحویل کار داشته باشید، به راحتی دچار عادت اشتباه به تعویق انداختن کارها میشوید. در این حالت احساس میکنیم که وقت کافی داریم و کار را به زمان دیگری موکول میکنیم.همانطور که در بالا اشاره شد، پروژهای که در دست دارید را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید؛ سپس یک جدول زمانی کلی طراحی کنید که مهلت پایانی هرکدام از مراحل با جزئیات در آن مشخص شده باشد. به این ترتیب میدانید که برای هرکدام از وظایف، یک مهلت مشخص دارید که باید در همان تاریخ انجام شود. این جدول زمانی باید تا اندازهای برنامه ریزی شده باشد که اگر یکی از کارها را بهموقع انجام ندهید، تمامی مراحل دیگر را تحت تأثیر قرار بدهد. با این روش، حالت ضروری برای انجام کار نیز ایجاد میشود. میتوانید بسته به حجم پروژه، آن را در بخشهای ماهانه، هفتگی و سپس روزانه تقسیم کنید.
اگر بیش از اندازه دچار این عادت اشتباه هستید، احتمالا به این دلیل است که به تعویق انداختن کارها را برای خودتان آسان کردهاید. به بیان دیگر، زمان ارزشمند را با کارهای دیگر هدر میدهید. سیستم هشدار یا نوتیفیکیشن اتوماتیک در ایمیل را غیرفعال کنید. از تمام حواسپرتیهای محیط اطراف خلاص شوید. برخی افراد حتی ترجیح میدهند حساب کاربری خود را در شبکههای اجتماعی، حذف یا غیرفعال کنند. بهتر است برای غلبه بر این عادت اشتباه، رفتارهایمان را آگاهانه و از روی اختیار انتخاب کنیم. در هر صورت اگر احساس میکنید کارهایی مثل حذفکردن حساب کاربری ضروری است، این کار را انجام دهید.
از میان دوستان، خانواده، همکارها و غیره، با افرادی معاشرت کنید که انگیزه و نیروی محرکه لازم را ایجاد میکنند؛ این افراد معمولا سخت کوشی بیشتری دارند. بهزودی متوجه میشوید که روحیه و انرژی آنها به شما نیز منتقل شده است.
با دوستان، همکارها، خانواده و آشنایان درباره پروژههایتان حرف بزنید. بدین ترتیب هر زمان که با آنها ملاقات میکنید، کنجکاو میشوند که درباره وضعیت پروژه پرسوجو کنند. برای مثال اگر پروژههایی که در دست دارید را در وبلاگ شخصی به اشتراک بگذارید، دوستانتان جویای روند پیشرفت آنها میشوند. به این ترتیب، در مقابل برنامههای خود مسئول و پاسخگو خواهید بود.
میخواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ چه کسانی قبلا به چیزی که شما در حال حاضر میخواهید، دست یافتهاند؟ به دنبال این افراد باشید و با آنها صحبت کنید. صحبت با این افراد به شما نشان میدهد اهدافی که انتخاب کردهاید، دستیافتنی هستند.
اگر مدتهاست که کارتان را به تعویق میاندازید، احتمالا بازتابدهنده این است که یک ناهماهنگی میان کاری که انجام میدهید و چیزی که میخواهید وجود دارد. گاهی اوقات با کشف و آگاهی بیشتر درباره خودمان، اهدافمان را بزرگ میکنیم؛ اما با تغییرندادن اهداف، مانع از بازتاب صحیح رشد آنها میشویم. از کار فاصله بگیرید(مثل یک مسافرت کوتاه یا تعطیلات آخر هفته) و خودتان را دوباره سازماندهی کنید. دقیقا میخواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ برای رسیدن به آن دقیقا باید چه کارهایی انجام دهید؟ باید چه گامهایی بردارید؟ آیا کار فعلی شما با مقصد نهایی همجهت است؟ در غیر این صورت باید چه کار کنید؟
کارها را بیشازحد پیچیده نکنید. آیا منتظر بهترین زمان برای انجام کار هستید؟ احتمالا فکر میکنید که به دلایل مختلف نمیتوانید کارتان را در همین لحظه انجام دهید. چنین افکاری را از ذهن خارج کنید؛ چراکه بهترین و بینقصترین زمان هرگز وجود نخواهد داشت. اگر دائما منتظر چنین زمانی باشید، هرگز نمیتوانید هیچ کاری را به اتمام برسانید. کمال گرایی یکی از اصلیترین دلایل به تعویق انداختن کارها است.
در پایان، همه چیز تنها به اقدامکردن ختم میشود. میتوانید تمامی مراحل تعیین استراتژی، برنامهریزی و نظریهپردازی را طی کنید، اما اگر در نهایت اقدام نکنید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. بسیاری از افراد دائما از شرایط زندگی خود ناراضی هستند، اما همچنان از اقدامکردن امتناع میکنند. هیچکس در راه رسیدن به موفقیت، کارها را به زمان دیگری موکول نکرده است. اگر میخواهید کاری را انجام دهید، فقط کافیست از جایی شروع کنید و آن را انجام دهید.
The post کارهایتان را به تعویق نیندازید appeared first on توریسم آنلاین.