دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: ایرتور بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت و سازمان خصوصیسازی با لحاظ این بدهی، قیمت فروش را ۳۴ میلیارد تومان اعلام کرد.
چمدان: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در سال ۱۳۵۱ با هدف توسعه گردشگری و سفرهای زیارتی و انجام تورهای داخلی و خارجی (چارتر و برنامهای) تحت پوشش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد.
ایران ایرتور از سال ۱۳۶۱ تورهای منظمی در مسیر مشهد را آغاز و استقبال مناسب از این تورها موجب شد تا در سال ۱۳۶۳ اقدام به توسعه آن به تورهای شارجه، دبی، چین، هند، کوالالامپور و سنگاپور کند. این شرکت هواپیمایی در آن سالها به منظور توسعه گردشگری و جذب توریست از سایر کشورها، سمینارهایی با شرکت مدیران و مسئولان شرکتهای توریستی برگزار کرد. کسب جوایز از آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، اتریش، انگلستان، امارات، بحرین و کویت در کارنامه این شرکت هواپیمایی دیده میشود.
شهر مشهد در سال ۱۳۷۱ به عنوان مرکز عملیات پروازی ایران ایرتور انتخاب شد و پروازهای بسیاری را از مبدا مشهد برعهده گرفت.
این شرکت هواپیمایی پس از طرح موضوع خصوصیسازی در سال ۱۳۹۰ به شرکت تعاونی چند منظوره هسایار که یکی از زیرمجموعههای وزارت دفاع بود واگذار شد اما به دلایل ناتوانی در پرداخت اقساط، این واگذاری لغو شد.
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره واگذاری ایران ایرتور میگوید: پس از آن که سازمان خصوصیسازی ایرتور را از هسایار پس گرفت، آن را به مزایده گذاشت، ۳ مرتبه این شرکت هواپیمایی برای فروش در آگهی روزنامه قرار گرفت و عرضه شد، اما خریداری پیدا نشد و نهایتاً در مرحله چهارم بخش خصوصی متقاضی خرید این شرکت شد و آن را خریداری کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ ۳۴ میلیارد تومان برای خرید این شرکت هواپیمایی رقم ناچیزی نبود؟ اضافه میکند: حدود چهار سال پیش، زمانی که بخش خصوصی ایرتور را خریداری کرد این شرکت هواپیمایی ایرتور بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت و سازمان خصوصیسازی با لحاظ این رقم بدهی، قیمت فروش را ۳۴ میلیارد تومان اعلام کرد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه به هر حال خریدار طبق قرارداد باید پرداخت این ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی را هم متقبل میشد به فارس میگوید: در واقع خریدار با احتساب این بدهی ایرتور را با قیمت ۵۳۴ میلیارد تومان خریداری کرده است.
وی درباره بدهیهای این ایرلاین میگوید: بدهیهای انباشته ایرتور چند نوع بود، یکی بابت تسهیلات خرید هواپیماهای توپولوف که زمینگیر شد، بود، این شرکت هواپیمایی همچنین بدهیهایی به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، سازمان تامین اجتماعی، شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، سازمان امور مالیاتی و غیره داشت. حتی ساختمانی که دفتر اصلی ایرتور در آنجا قرار داشت، به دلیل عدم پرداخت اقساط در رهن بانک بود.
وی با بیان اینکه بخش عمدهای از بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی ایرتور امروز تسویه شده است ادامه میدهد: کل مبلغ ۳۴ میلیارد تومان از سوی خریدار به سازمان خصوصیسازی پرداخت شده است. همچنین بخش عمدهای از بدهیهای ایرتور به شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، سازمان تامین اجتماعی، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و سازمان امور مالیاتی پرداخت شده است و سررسید بخشی از بدهیها هم در آینده نزدیک خواهد بود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی بیان کرد: در زمان واگذاری ایرتور، این شرکت هواپیمایی ۵ فروند بوئینگ ام دی داشت که سه فروند آن زمینگیر و معطل قطعه بود و فقط دو فروند هواپیمای عملیاتی در این شرکت وجود داشت اما در حال حاضر هر پنج فروند بوئینگ ام دی در شرکت ایرتور فعال است. پنج فروند ایرباس ۳۰۰- ۶۰۰ هم توسط این شرکت هواپیمایی خریداری شده است که در حال حاضر دو فروند آن عملیاتی است و سه فروند آن به زودی وارد ناوگان میشود. دو فروند ایرباس ۳۱۰ نیز توسط این ایرلاین خریداری شده که ۲۵۰ صندلی دارد و به زودی وارد ناوگان عملیاتی کشور خرید میشود، این شرکت یک فروند ایرباس ۳۲۰ نیز خریداری کرده است که ۱۷۰ صندلی پروازی دارد.
The post شرکت هواپیمایی ایرتور با بدهی ۵۰۰ میلیاردی ۳۴ میلیارد تومان فروخته شد appeared first on توریسم آنلاین.