۱۸ ساحل زیبای ایران کدامند؟

برای ما ایرانی‌ها شاید هیچ سفری به اندازه سفر به دریا حالمان را خوش نکند. رنگ سبزآبی دریا، صدای پیچیدن باد و رقصیدن موج‌ها می‌تواند تصویری شبیه به یک تابلو نقاشی در ذهنمان بسازد که تا مدت‌ها از یادمان نرود. به همین خاطر هر وقت وارد جاده چالوس و هراز می‌شویم یا به چابهار، بوشهر و آبادان می‌رسیم، ماشین‌های متفاوت با پلاک مختلفی می‌بینیم که از شهرهای دور خودشان را به سواحل زیبای ایران رسانده‌اند.  

چابهار

 ساحل درک : سواحل چابهار شباهت زیادی با مالدیو، شیلی و سواحل نامیبا دارند. مثلا زمین‌های خشک درک به خط آبی دریا می‌رسد و این تلاقی بیابان و دریا چشم‌انداز بی‌مانندی درست می‌کند. جاده درک در ۱۵۰ کیلومتری چابهار از کوه‌های زیبای مریخی، ساحل گریان و پزم می‌گذرد.

ساحل بریس

ساحل بریس: ساحل دیگر این شهر به اسم تیس منطقه‌ای صخره‌ای و بسیار بلندی‌ست که به دنبال فرسایش به شکل بی‌رحمانه‌ای زیبا هستند. از چابهار باید ۱۳ کیلومتر به سمت شرق حرکت کنیم تا به بندر تیس برسیم. این ساحل در غرب چابهار و مسیر خلیج گواتر قرار دارد.

تیس: چابهار، بندر زیبای دیگری هم به اسم تیس دارد که نزدیک شهر است. نمای آن از بالا و از قلعه پرتغالی‌ها شبیه به یک کارت پستال زیباست. زیر پایمان در ساحل بریس، قایق‌ها و لنج‌های آبی و قرمز رنگ مشغول ماهی‌گیری هستند که منظره زیبایی برای عکاسی یا لذت بردن از طبیعت خلق کرده‌اند.

قشم

هنگام: ساحل هنگام را به اسم ساحل نقره‌ای هم می‌شناسند. فیتوپلانگتون‌هایی که در این ساحل وجود دارد اینجا را شبیه به یک زمین پر از نقره می‌کند. زمانی که موج به ساحل می‌رسد با این ذره‌های نورانی آمیخته و درخشان می‌شود. هنگام، در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم قرار دارد.

ساحل هنگام

ساحل لاک‌پشت‌ها: ساحل لاکپشت‌های قشم هم از اواخر اسفند تا آخر خرداد دیدنی می‌شود. در فصل تخمک‌گذاری، صدها لاکپشت پوزه عقابی به ساحل می‌آیند  و تخم‌هایشان در چاله‌هایی دفن می‌کنند. دو ماه بعد، بچه لاکپشت‌ها از تخم بیرون می‌آیند و به سمت ساحل حرکت می‌کنند. همین اتفاق، این ساحل را به یکی از جاذبه‌های قشم تبدیل کرده است. این ساحل در ۳۰ کیلومتری جنوب قشم قرار دارد.

جزایر ناز: یکی دیگر از ساحل‌های زیبای این جزیره، جزایر ناز است که موقع جزر و مد تغییر شکل می‌دهد. می‌توانیم سه ساعت بعد از جزر به این جزایر برویم و قبل از اینکه کل جزیره را آب بگیرد، یک ساعت بعد از مد برگردیم.

از جزایر ناز تا قشم حدود ۲۰ دقیقه راه است. از جاده جنوبی، ساحل طلایی و از کنار تابلوی دره ستاره‌ها باید عبور کنیم تا به این منطقه برسیم. نرسیده به روستای سوزا جزایر ناز قابل دیدن است.

جزیره هرمز

منفق: ساحل مفنق، یکی از بکرترین سواحل هرمز است که ۴۰ کیلومتر تا آن فاصله دارد. هرمز را به خاطر خاک قرمزش می‌شناسند. ترکیب این خاک با آبی دریا رنگ حیرت‌آوری درست کرده که هیچ جای دیگر در ایران آن را پیدا نمی‌کنیم. ساحل قلعه پرتقالی‌ها هم جذابیت این جزیره را بیشتر کرده است.

ساحل سرخ در مقایسه با مفنق شناخته‌شده‌تر است. در این ساحل خاک به رنگ سرخ، طلایی، سرمه‌ای و سفید درمی‌آید.

اگر به عشق دیدن فیتوپلانگتون به هرمز آمده‌ایم باید شب به ساحل محیط زیست در شمال هرمز برویم. وقتی شب و دریا در هم فروبروند، ستاره‌های کوچکی روی آب نمایان می‌شوند. نزدیک این ساحل، اتاقک‌هایی هم برای اجاره وجود دارد که می‌توان همانجا اجاره کرد.

کیش

کلبه هور: انتخاب بین زیباترین ساحل کیش کار سختی است. کلبه هور در غرب کیش قرار دارد، جایی که موقع غروب یکدست نارنجی می‌شود. این ساحل آنقدر آب زلالی دارد که از بالایش می‌توانیم آبزیان و صدف‌ها و مرجان‌های داخل آن را ببینیم.

کلبه هور

ساحل مرجان: ساحل مرجانی هم دقیقا در شرق جزیره و نزدیک دانشکده علوم پزشکی تهران قرار دارد. در این ساحل مرجان‌ها بعد از مردن مثل سنگ اسفنجی به ساحل می‌رسند. اگر کسی اهل جمع کردن کلکسیون سنگ و صدف باشد ساحل مرجانی احتمالا انتخاب بهتری برای اوست.

بوشهر

ساحل ریشهر

ریشهر: در امتداد خیابان ریشهر به سمت سمت دریا، زیباترین ساحل بوشهر قرار گرفته. اینجا شبیه به ساحل‌های دیگری که در اطراف این شهر وجود دارد بکر نیست، اما بیشتر به خاطر قدمت چند هزارساله‌اش مشهور است. این ساحل باستانی در جنوب بوشهر قرار دارد.

ساحل بندر امام حسن: این ساحل را به اسم ساحل مریخی هم می‌شناسند. ساحل بندر امام حسن، در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب بندر دیلم در استان بوشهر قرار دارد و تلفیقی از ماسه و صخره است.

ساحل بنود

بنود: ساحل بنود عسلویه را احتمالا بیشتری‌ها در فیلم محمد رسوال‌الله دیده‌اند. جذابیتش را از غارهای صخره‌ای رو به دریا گرفته و راه دسترسی به آب‌های آن هم  از حفره‌های بین صخره‌ها می‌گذرد. این ساحل در۳۰ کیلومتری عسلویه و روستایی به اسم بنود قرار دارد. در غارهای این ساحل می‌توانیم آبتنی کنیم و تجربه کمپینگ خوبی پشت سر بگذرانیم.

گیلان

ساحل چمخاله در لنگرود: شاید ۲۰ سال پیش با اطمینان بیشتری می‌توانستیم چمخاله را جزو زیباترین سواحل ایران بدانیم، اما این روزها این خط ساحلی به خاطر افزایش مسافر همیشه شلوغ یا کثیف است و احتمالا کمتر بتوان در آن نقطه‌ای دست نخورده یا حداقل خلوت پیدا کرد.

چمخاله در استان گیلان و مرکز شهر لنگرود سال ۱۳۹۰ به عنوان بهترین ساحل گیلان انتخاب شد، اما با این حال هنوز هم نمی‌توان آن را نادیده گرفت و جزو ۱۸ ساحل زیبای ایران قرار نداد. این روستا از لاهیجان ۲۵ کیلومتر و از لنگرود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

ساحل انزلی

ساحل انزلی: زیبایی ساحل انزلی و پل اصلی شهر به کافه‌های کوچک و مدرن لب آب و کشتی‌های داخل آن است. دهکده ساحلی بندر انزلی، ساحل، رستوران، فروشگاه، پارک، زمین‌های ورزشی، ویلاهای ساحلی و آلاچیق دارد. پل غازیان معروف‌ترین پل شهر است که قدم زدن روی آن را موقع غروب نباید از دست بدهیم.

ساحل آستارا: یکی از معروف‌ترین ساحل‌های آستارا صدف است که به دلیل اجرای طرح سالم‌سازی، خیلی‌ها آن را به خاطر شنا و امکانات تفریحی کودکان و جاهایی که برای نصب چادر درست شده دوست دارند. این ساحل در جاده آستارا به تالش و ۷ کیلومتری مرکز شهر است.

مازندران

ساحل سی سنگان: در ۳۵ کیلومتری نوشهر پارک جنگلی سی‌سنگان، یکی از توریستی‌ترین ساحل‌های مازندران است. لب ساحل آن قایق و جت‌اسکی هم می‌شود کرایه کرد، سوار اسب شد یا اینکه زیراندازی داخل آلاچیق‌هایش پهن کرد و غذا خورد. برای رسیدن به این پارک باید اول به نور یا نوشهر برسیم. در ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به نور از طریق همه تابلوهای راهنمای شهر می‌توانیم این پارک ساحلی را پیدا کنیم.

ساحل سی سنگان

چیکرود: چپکرود ۱۸ کیلومتر ساحل دارد که یکی از زیباترین خط ساحلی این شهر است. به غیر از زیبایی طبیعی، مجاور آن زمین فوتبال، والیبال، رستوران، فضای سبز و وسایل بازی زیادی هم در ساحل شنی آن درست شده که جذابیتش را بیشتر کرده است.

ساحل میانکاله : ساحل میانکاله  را بیشتر به خاطر منطقه حفاظت شده‌اش می‌شناسند. این ساحل محل  زندگی پرندگان زیادی‌ست و یکی از ۱۲ ذخیره‌گاه بین‌المللی زیست کره به شمار می‌رود.

میانکاله

میانکاله هم نزدیک  جزیره آشوراده و هم نزدیک بندر ترکمن است. بدون مجوز سازمان محیط زیست بهشهر نمی‌توان به میانکاله رسید. آنهایی که از شرق استان مازندران حرکت می‌کنند باید اول به بهشهر و آنهایی که از ساری به اینجا می‌آیند باید اول به نکا بروند. از آنجا هم باید به سمت روستای زاغمر حرکت کرد و سه راهی پیش رو را به سمت راست و منطقه میانکاله رفت.

عکس: مشرق، خبرگزاری ایرنا و میزان

نوشته ۱۸ ساحل زیبای ایران کدامند؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *