۱۰ غذایی که برای خوردنشان باید سفر کرد

امروزه گردشگری غذا یکی از مهمترین شاخه‌های گردشگری محسوب می‌شود، آنطور که برایش جشنواره‌های زیادی در سراسر دنیا و حتی همین ایران خودمان برگزار می‌شود، از جشنواره پیتزا در ایتالیا گرفته تا جشنواره آش زنجان. غذا و چشیدن طعم‌های جدید، یکی از انگیزه‌های سفر است، آنقدر که ممکن است همانطور که نشسته‌اید و مشغول کارید، برای خوردن کباب ترش، چمدان ببندید و به دل جاده بزنید.

والک پلو

والک پلو

شاید وقتی به تهران فکر می‌کنید آنقدرها غذای خاصی به ذهنتان نرسد که بتوانید از آن نام ببرید، چون به خیالتان همان غذاهایی که تهرانی‌ها سر سفره‌شان می‌گذارند را می‌شود در شهرهای دیگر هم پیدا کرد. ولی تهرانی‌ها غذایی اصیل و شناسنامه‌دار دارند به اسم والک پلو که معمولا با گوشت یا مرغ آن را می‌خورند. والک، گیاهی‌ست کوهی که در بهار می‌روید و در جاهایی مثل بازار تجریش می‌شود پیدایش کرد.

والک را در برنج در حال جوشیدن می‌ریزند و نتیجه غذایی می‌شود شاهکار. اگر بهار به تهران آمدید در جاهایی مثل کافه تهرون واقع در خیابان استاد نجات الهی(ویلا)-کوچه خسرو می‌توانید این غذا را امتحان کنید.

شله

شله مشهدی

بیشتری‌ها مشهد را به شیشلیک و چلوگردن‎هایش می‌شناسند، ولی کمتر کسی‌ست که به مشهد سفر کند و شله مشهدی را امتحان نکند. شله مشهدی، آشی‌ست مقوی که با بلغور گندم، گوشت، لوبیا، ماش و عدس و نخود، درستش می‌کنند و به عنوان غذای اصلی سر میز می‌گذارند. در مشهد در آشکده یاران می‌توان شله‌های خوشمزه‌ای خورد.

قیمه نثار

قیمه نثار

برای بسیاری هر سفر به قزوین، مساوی‌ست با خوردن قیمه نثار. قزوینی‌ها به غذاهای شیرین علاقه دارند و جز قیمه نثار که طعمی نسبتا شیرین دارد، کوکو شیرین و شیرین پلو هم برخواسته از این شهر است.

قیمه نثار خورشت مجلسی قزوینی‌هاست و شبیه قیمه درستش می‌کنند، با این تفاوت که عطر و طعمش با وجود زرشک، عرق گلاب و هل و خلال بادام و پسته خیلی بیشتر است. بهترین قیمه نثار را در قزوین می‌توان در رستوران نمونه یا اقبال و بهترین رستوران های قزوین خورد.

اناربیج

اناربیج

در گیلان و مازندران سفره‌های رنگینی پهن می‌شود و هر کدام از غذاهای اینجا را که بخوری، برد کرده‌ای، از کباب ترش که محبوب قلب‌هاست، تا غذاهایی مثل میرزا قاسمی و باقالاقاتوق و بادمجان شکم‌پر. ولی غذاهایی هم هستند که معروفیت کمتری دارند و همه مسافران آن را نمی‌شناسند، مثل خورشت اناربیج.

این خورشت را با مرغ یا گوشت و انار و سبزی محلی درست می‌کنند و با برنج می‌خورند. در هر رستورانی نمی‌شود اناربیج را پیدا کرد و رستوران‌های معدودی این غذا را دارند مثل رستوران حاج حسن در ساری و رستوران‌های شورکولی و وانیشا و تک در رشت.

پیچاق قیمه

پیچاق قیمه

اگر اردبیل رفتیم باید چه غذایی را امتحان کنیم؟ اردبیلی‌ها خورشتی دارند به اسم پیچاق قیمه که خیلی معروف است و کمتر رستورانی‌ پیدا می‌شود که در منویش این غذا را نداشته باشد. پیچاق قیمه را هم مثل خورشت قیمه درست می‌کنند با این تفاوت که داخلش خلال بادام هم می‌ریزند. بهترین پیچاق قیمه‌ها را رستوران‌هایی مثل ضیافت در اردبیل دارند.

بریان

بریان

غذاهای اصیل اصفهان یکی دو تا نیست، مثل خورشت ماست یا غذایی مثل بریان. در اصفهان برای پیدا کردن جایی که بتوان بریان خوشمزه‌ای خورد، کسی به دردسر نمی‌افتد، چون از غذاهایی‌ست که به وفور در شهر پیدا می‌شود و خیلی از رستوران‌ها سال‌هاست که کارشان درست کردن بریان به طور تخصصی‌ست.

گوشت را به همراه ادویه و سبزی در ظرفی چدنی مخلوط و بعد سرخش می‌کنند. در اصفهان بریان حاج محمود و بریان اعظم جزو معروف‌ترین‌هاست.

بیشتر بخوانید: غذاهای سنتی اصفهان کدامند؟

خورشت خلال

خورشت خلال

کرمانشاه، پایتخت دنده کباب ایران است، آنقدر که وقتی به دیدن جایی مثل طاق بستان می‌روید بوی کباب همه جا را پر کرده. دنده کباب کرمانشاه که جزو آثار ناملموس ملی هم به ثبت رسیده، تنها غذای این استان نیست. خورشت خلال کرمانشاهی، یکی از اصیل‌ترین غذاهاست که طرز پختش خیلی شبیه قیمه نثار است، با همان ترکیبات. بهترین خورشت خلال کرمانشاه را می‌توان در رستوران چلچه خورد.

قلیه ماهی

قلیه ماهی

موقع سفر به جنوب ایران خوردن غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو معنا پیدا می‌کند و کمتر کسی‌ست که به جنوب سفر کند و به غذاهای دریایی نه بگوید، اما در جنوب ایران، از شیراز گرفته تا بوشهر و آبادان و خود بندرعباس، غذایی محبوب وجود دارد که بدون خوردنش نباید این شهرها را ترک کرد و آن غذایی نیست جز قلیه ماهی.

قلیه ماهی یکی از لذیذترین خورشت‌ها در جنوب ایران است و اینطور می‌گویند که جنوبی‌ها اگر بخواهند به مهمان زیاد احترام بگذارند، جلویش قلیه ماهی می‌گذارند. قلیه ماهی را با سبزی، ماهی و تمبر هندی درست می‌کنند. در بوشهر در رستوران‌های میداف و سفیهی می‌توان قلیه ماهی لذیذی خورد و اگر عازم بندرعباس بودید در رستوران بادگیران، یکی از بهترین رستوران های بندرعباس می‌توانید این غذا را نوش جان کنید.

کوفته

کوفته

اسم کوفته با تبریز گره خورده است و بهترین کوفته‌ها از آن تبریزی‌هاست. کوفته تبریزی‌ها تا حدی شبیه کوفته‌ایست که در بقیه شهرها درست می‌شود ولی یک فرق اساسی در اندازه کوفته و موادی‌ست که در داخل کوفته تبریزی وجود دارد.

یک دانه کوفته تبریزی می‌تواند یک نفر را کلی سیر کند، چون داخلش تخم مرغ، گردو، آلو، پیازداغ و زرشک می‌گذارند و همه اینها برای سیر شدن تا موقع خواب کافی‌ست. بیشتر رستوران‌های تبریز کباب سرو می‌کنند ولی در رستوران‌هایی مثل رستوران جلالی می‌توان کوفته هم پیدا کرد.

کلم پلو

کلم پلو

درست است که کلم پلو در بیشتر شهرهای ایران پخته می‌شود ولی اینطور معروف است که اگر می‌خواهید کلم پلو فرداعلایی بخورید باید بروید شیراز. کلم پلو را با کلم قمری، برنج، پیاز، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی و سبزی (شوید، تره، ریحان و ترخون) پخته می‌پزند و از معروف‌ترین جاهایی که در شیراز می‌توان این غذا را خورد رستوران صوفی و خانه پرهامی‌ست.

نوشته ۱۰ غذایی که برای خوردنشان باید سفر کرد اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *