یک دهنه غار در زیر شهر «برزک» کاشان کشف شد

رییس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان از کشف اتفاقی غار طبیعی شگفت انگیزی در زیر بافت مسکونی شهر “بَرزَک” خبر داد.

ایرنا : محمد مشهدی نوش‌آبادی  در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از این غار زیبا که دارای راهروها و فضاهای گوناگون است، شناسایی شده اما دسترسی به فضاهای دیگر به دلیل وجود مسیرهای تنگ و باریک میسر نیست.

وی افزود: این غار دارای چهار مسیر به درازای ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر است که بیشتر بسوی کوه مَرِجنان برزک امتداد دارد و به طور اتفاقی از زیر خانه یکی از شهروندان کشف شده است.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان اظهار داشت: چهار سالن هر یک با چهار تا پنج متر طول و عرض، از دیگر نقاط این غار است که البته ارتفاع تقریبی یکی از آنها به ۱۰ متر می‌رسد.

وی به وجود آب در برخی از بخش‌های سطح غار نیز اشاره کرد و افزود: وجود ‘غارسنگ’ هایی در شکل‌ها و رنگ‌های گوناگون و چشم نواز به ویژه چکنده‌ها (استالاکتیت) و چکیده‌های (استالاگمیت) رسوبات آهکی، زیبایی خاصی به این غار بخشیده است.

مشهدی نوش آبادی اضافه کرد: بازدید و بررسی یکی از اعضای هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان از این پدیده طبیعی نشان داد که در این غار هیچ پدیده و آثار انسانی وجود ندارد که نشانه استفاده انسان از این غار در گذشته‌های دور باشد؛ در نتیجه همه عنصرهای موجود طبیعی بوده و تاکنون هیچ انسانی به آن راه نیافته است.

وی در باره نحوه کشف این غار گفت: به گفته یکی از اهالی برزک، اسفند ۹۶ در اثر نشت ناشی از ترکیدگی لوله آب در حیاط خانه‌ای در برزک، فرورفتگی ایجاد و کنکاش بیشتر به پدیدار شدن یک گودال منجر و در عمق ۷ تا ۸ متری آن، نخستین سالن غار نمایان شد که از این نقطه به مرور زمان فضاهای جدید نیز پدیدار گشت.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان ادامه داد: شهردار برزک پس از بازدید کارشناسان محلی از غار و توصیف فضاهای آن، برای طراحی و ایجاد ورودی برای این مکان بشرط برطرف شدن مشکلات حقوقی و قضائی آن اعلام آمادگی کرده است.

وی تاکید کرد: این غار هنوز امکان بازدید برای عموم ندارد اما امید می‌رود تا بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی برای عملیات آماده‌سازی آن اهتمام بورزند تا زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری شهر زیبای برزک و در نتیجه منطقه کاشان فراهم شود.

برزک با حدود پنج هزار نفر جمعیت در دامنه رشته‌های کوه کرکس، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

The post یک دهنه غار در زیر شهر «برزک» کاشان کشف شد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *