گردشگران بهار مشهد ۳ میلیون بوده یا ۷ میلیون نفر؟

اخبار گردشگری

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: آمارگیری نظام مندی از زائران و گردشگران شهر مشهد وجود ندارد.

دکتر حامد بخشی با بیان این مطالب افزود: در نبودِ آمارگیری نظام‌مند از زائران و گردشگران شهر مشهد، هر کس به ظن و شواهد در دسترس خود، حکایتی از میزان زائران مشهدالرضا(ع) ارائه می‌کند که اختلاف این آمارها نیز اندک نیست. برای مثال، برآوردهای زائران نوروزی مشهد از ۲٫۵ میلیون تا ۷ میلیون نفر نیز روایت می‌شود.

در دو بهار ۹۶ و ۹۷ در حدود ۶۹ درصد خانوارهای ایرانی سفر کرده‌اند

وی به مبنای آمارهای منتشره مرکز آمار ایران از گردشگران ملی و بُرش سفرهای شهر مشهد اشاره و تصریح کرد: بنا به گزارش مرکز ملی آمار ایران و در مجموع در دو بهار ۹۶ و ۹۷ در حدود ۶۹ درصد خانوارهای ایرانی سفر کرده‌اند؛ یعنی از خانه خود به شهری دیگری یا روستایی دیگر به قصد تفریح یا دیدار بستگان و… جابه‌جا شده‌اند. این یعنی چیزی حدود ۱۰۲ تا ۱۱۲میلیون سفر در سه ماهه نخست سال‌های ۹۶ و ۹۷ روی داده است.

وی ادامه داد: ۴۷درصد این سفرها در بهار ۱۳۹۶ و ۵۵ درصد آنها در بهار ۱۳۹۷ با اقامت شبانه بوده است که آن را اصطلاحا گردشگری می‌نامند. بدین ترتیب، میزان سفرهای گردشگری در بهار ۹۷ نسبت به سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است.

به گفته دکتر بخشی، نزدیک به ۶۰ درصد سفرهای گردشگری با قصد دیدار دوستان و بستگان انجام شده است. از هر ۴ سفر، یک سفر به قصد تفریح و گردش صورت گرفته و حدود ۸ درصد سفرهای ایرانیان نیز به قصد زیارت انجام گردیده است.

ععضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: همانطور که سهم دیدار آشنایان و بستگان در انگیزه سفر مردم ایران بالاست، سهم منازل آنان در اقامتگاه گردشگران نیز جدی است. به طوریکه حدود ۷۲ درصد شب‌های اقامت گردشگران بهاری در خانه آنها بوده، اقامتگاه‌های سازمانی ۳ درصد، اقامتگاه‌های عمومی ۴ درصد و منازل شخصی اجاره‌ای نیز ۸ درصد کل اقامت شبانه گردشگران را به خود اختصاص داده است.

در بهار سال‌های گذشته نزدیک به ۳٫۸ میلیون نفر به مشهد سفر کرده‌اند

وی اظهار کرد: طبق یافته‌های مرکز آمار ایران، سهم شهر مشهد از کل سفرهای بهاری در دو سال گذشته در حدود ۳٫۵ درصد بوده است. به بیان دقیق‌تر، در بهار سال‌های گذشته چیزی نزدیک به ۳٫۸ میلیون نفر به این شهر سفر کرده و مجموعا در دو بهار ۹۶ و ۹۷ به ترتیب حدود ۱۶ و ۱۷ میلیون نفر شب اقامت داشته‌اند. بدین ترتیب میانگین مدت اقامت زائران و گردشگران شهر مشهد بین ۴٫۳ تا ۴٫۵ روز است.

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی  تصریح کرد: اگر فرض کنیم مشکلاتی همچون تورم کم سابقه و کاهش قدرت خرید مردم تاثیر چندانی بر سفرهای بهاری آنان نداشته است و همان رشد سفرها از بهار ۹۶ به بهار۹۷ را ادامه دهیم، تعداد زائران و گردشگران شهر مشهد در سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد به عدد ۳٫۸ میلیون نفر می‌رسد. اگر از این میزان فقط ۸۰۰ هزار نفر را به حساب زائران و گردشگران بهاری بعد از نیمه فروردین ماه منظور کنیم، تعداد گردشگران نوروزی سال ۹۸ به عدد سه میلیون نفر می‌رسد.

وی گفت: یافته‌های ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران از این جهت واجد اهمیت است که تفاوت چشمگیر برآوردهای حاکمیتی از زائران شهر مشهد با واقعیت را نشان می‌دهد؛ چنانچه برخی از دستگاه‌های مسئول، آماری در حدود ۷ میلیون نفر برای مسافران نوروزی شهر مشهد در بهار سال ۹۸ اعلام کرده‌اند.

وارد شدن آسیب‌های جدی به توسعه گردشگری شهر مشهد با ارائه بیش برآوردهای آماری از تعداد گردشگران

دکتر بخشی افزود: ارائه بیش برآوردهای آماری از تعداد گردشگران و زائران شهر مشهد، اگرچه ممکن است برخی مزایای کوتاه مدت روانی و تبلیغاتی داشته باشد، اما آسیب‌های جدی به توسعه گردشگری استان و شهر مشهد  می‌زند چرا که بخش‌های دولتی و خصوصی تولید و عرضه کالاها، تسهیلات و خدمات گردشگری را مبتنی بر میزان تقاضای این حوزه تنظیم می‌کنند که خود متناسب با نرخ گردشگران است.

وی ادامه داد: چنین بیش برآوردهای برای مثال باعث می‌گردد که تعداد واحدهای تجاری ساخته شده یا هتل‌هایی مجوز ساخت داده شده بیش از میزان تقاضای گردشگری باشد و نهایتا موجب ضرر و زیان در صنعت گردشگری گردد.

وی خاطرنشان کرد: برعهده دستگاه‌های مسئول گردشگری است که به جای ارائه هر ساله آمارهای ظنی و نادرست، آمارگیری نظام‌مند و فنی گردشگران مشهد را در دستور کار خود قرار دهند تا طبق آن بتوان برنامه‌ریزی توسعه شهری و گردشگری مناسبی برای مشهد الرضا(ع) داشت.

منبع: ایسنا

نوشته گردشگران بهار مشهد ۳ میلیون بوده یا ۷ میلیون نفر؟ اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *