کویر نوردی در پاییز

ایران کویرهای زیبایی دارد و این یک موهبت برای کسانی محسوب می‌شود که عاشق کویرنوردی، دیدن جاذبه‎های بکر کویر و  آسمان صاف و پر ستاره آن هستند.

زمان مناسب سفر به کویر پاییز و زمستان است. زیرا در دیگر فصول سال گرمای طاقت فرسای روز نخواهد گذاشت شما از سفر خود لذت ببرید.

در این یاداشت سعی کرده‎ایم  چند کویر ایران را که هم  برای کمپ مناسب است و هم شما می‎توانید در اقامتگاه‎های بوم‎گردی آن شب خود را سپری کنید معرفی کنیم. اگر قصد دارید سفری پاییزی به یکی از کویرهای ایران داشته باشید تا پایان این مطلب با پارس توریسم  همراه شوید.

کویر سه قلعه

 

کویر سه قلعه

کویر سه قلعه از منحصر به‎فردترین کویرهای شرق ایران و یکی از مناسب‎ترین کویرها برای کسانی است که می‎خواهند کویر نوردی را تازه شروع کنند و به اصطلاح در این راه مبتدی محسوب می‎شوند. کویر سه قلعه  در فاصله ۳۰کیلومتری از مرکز بخش سه قلعه و ۵۵کیلومتری از مرکز شهرستان سرایان قرار دارد. در این کویر امکانات تفریحی زیادی تدارک دیده شده تا گردشگران بتوانند بهترین کویرنوردی زندگیشان را تجربه کردند موتور سواری با موتورهای چهارچرخ یکی از این تفریحات است. در اطراف سه قلعه ربات‎ها و کاروان‎سراها و همچنین بناهای تاریخی زیادی وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. این کویر پنجمین آسمان تاریک در جهان را دارد و شما می‎توانید شبی پر ستاره و رویایی را در  این کویر بگذرانید.

کویر مصر

 

کویر مصر

کویر مصر که یکی از پرآوازه‎ترین کویرهای ایران است و پرفروش‎ترین تورهای کویرگردی مربوط به این کویر است در استان اصفهان، روستای مصر قرار دارد. نام مصر را از یک روایت قدیمی که در این روستا اتفاق افتاده است گرفته‎اند. زمانی که خشکسالی این روستا را فرا می‎گیرد مردی به نام یوسف چاهی می‎کند و روستا را نجات می‎دهد به احترام این مرد و براساس قصه حضرت یوسف که مصر را از قحطی نجات می‎دهد، مردم این روستا نام مصر را بر روی آن می‎گذارند. تماشای تپه‎های زرد رنگ، شتر سواری، تماشای شب‎های پرستاره و… زیبایی‎هایی است که می‎توانید با سفر به کویر مصر به دست بیاورید.

کویر لوت

کویر لوت

کویر لوت یکی دیگر از کویرهای مشهور در ایران است که وسعت بسیار زیادی دارد. این کویر بین استان‎های خراسان، سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد.
لوت در لغت به معنای بی‎آب و علف و لخت و برهنه می‎باشد. این بیابان در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. بزرگ‎ترین شهر کلوخی جهان، مرتفع‎ترین هرم‎های ماسه‎ای دنیا، ۴۰ مخروط آتشفشان کواترنر،دشت‎هایی از گدازه بازلتی، بزرگ‏‎ترین تپه‎های شنی پوشیده از گیاه (نبکاها) و.. تنها چند نمونه از عجایب کویر لوت می‎باشد.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب نیز یکی دیگر از کویرهای زیبای ایران است که در نزدیکی کاشان قرار دارد. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل و از غرب به دریاچه‌های نمک حوض سلطان می‎رسد. در مورد نام این کویر روایت‎های زیادی وجود دارد. برخی معتقدند این نام را شاه عباس صفوی انتخاب کرده و برخی دیگر می‎گویند به خاطر سخت بودن پیدا کردن آب این نام را انتخاب کرده‎اند. زیبایی این کویر و همچنین وجود تفریحات مخصوص به کویر مرنجاب را محبوب کرده است. البته جدا از این‎ها این کویر جذابیت‎های دیگری همچون جزیره سرگردان دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. دور تا دور این جزیره را به جای آب نمک فراگرفته است. در برخی از زمان‎ها به دلیل بارنگی دور تا دور این جزیره اندکی از سطح اصلی بالا می‎آید و بومی‎ها اعتقاد دارند این جزیره همیشه در حال حرکت است.

کویر شهداد

کویر شهداد

کویر شهداد که در کرمان قرار دارد یکی از بکرترین و زیباترین کویرهای ایران محسوب می‎شود. کویر شهداد را گرم‎ترین نقطه کره زمین می‎دانند. جدا از زیبایی‎های طبیعی این کویر می‎توان از دیدنی‎های شهداد مانند لعه کهنه، قلعه رموک، قلعه چغوکی، قلعه بهرام، گورستان‌های باستانی، آب انبار حاج محمد تقی، کارگاه فلز کاری باستانی، آسیاب آبی، باغ شهرداری، باغ کشاورزی و امام زاده زید نیز دیدن کرد.

منبع

نوشته کویر نوردی در پاییز اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *