کشف آثار پیش از تاریخ، اشکانی و سلجوقی در سرقلعه لواسان

سرپرست گروه کاوش تپه تاریخی سرقلعه لواسان با بیان اینکه نخستین مرحله کاوش از 4 ماه پیش آغاز و تاکنون ادامه داشت، گفت: برخی از آثار مربوط به دوره های مس (پیش از تاریخ)، اشکانی و سلجوقی این محل کشف شد.

ایرنا: محمد رضا نعمتی عصر سه شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از این محل تاریخی اظهار داشت: در نخستین مرحله کاوش این تپه تاریخی کارهای مقدماتی، تعیین عرصه و حریم، معماری داخل و بیرون تپه انجام و برخی از آثار مربوط به دوره های مس (پیش از تاریخ)، اشکانی، سلجوقی، ایلخانی، صفوی و تیموری از این محل کشف شد.
وی با بیان اینکه در نخستین فصل کاوش که 4 ماه انجامید گفت: 32 محل گمانه زنی دور تا دور عرصه یک هکتاری تپه و همچنین در بخش شرقی آن ترانشه ها (یک در یک) بقایای حمام ایلخانی و سلجوقی بدست آمد.
سرپرست کاوش تپه تاریخی سرقلعه لواسان ادامه داد: در ضلع شمالی این بنا نیز ارگ قلعه کشف شد که با توجه به اسناد و مدارک لازم این تپه یک کوشک نیز شناسایی شد.
وی با بیان اینکه در ضلع جنوبی این قلعه نیز یک گاوداری به مساحت حدود 2 هزار مترمربع وجود دارد که باید با حکم دادگاه این محل تخریب می شد اظهار داشت: در حال حاضر این گاوداری از سال 70 با توجه به ملاحظات مختلف تاکنون تخریب نشده که امیدواریم با پیگیری مسئولان و متولیان هر چه زودتر این بنا که در عرصه یک هکتاری این مجموعه تاریخی قرار گرفته تخریب شود تا بتوانیم ادامه کاوش های خود را در زیر این محل ادامه دهیم.
نعمتی با بیان اینکه این کاوش ها با هزینه مالک و نظارت و کارشناسی میراث فرهنگی استان تهران در حال انجام است خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که محل کاوش ها به 5 مورد ادامه یابد که در حال حاضر حمام، برج، ارگ و بخشی از محوطه آن کاوش شده و سفال هایی زرین فام، قلم مشکی، آبی و سفید، اسکراپ سیاتو و سفال های مختص دوره های سلجوقی بدست آمده است.
به گفته وی، در پایان کاوش این ملک تحت تملک مالک به سایت موزه و منطقه گردشگری تبدیل خواهد شد.
تپه تاریخی سرقلعه در روستای لواسان بزرگ واقع شده است که این بنا در سال 1382 با شماره 10384 ثبت ملی شده است.

The post کشف آثار پیش از تاریخ، اشکانی و سلجوقی در سرقلعه لواسان appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *