کبریت سازی ممتاز؛ از کارخانه تا موزه‎

مدیر کل موزه‌ها و اموال غیر منقول وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: تاسیس موزه کبریت سازی نشان از دغدغه اقشار مختلف مردم به موضوع فرهنگ و تاریخ این مرزو بوم دارد.

ایرنا-:محمد رضا کارگر با اشاره به نگاه نوظهور در میان بخش های متفاوت جامعه، گفت: امروز بسیاری می دانند که باید برای میراثی که از گذشته به جای مانده ارزش قائل شوند و این نگرش خیلی خوبی برای کشور محسوب می شود.

وی با تاکید توجه جدی دولت مردان به میراث کشور و همچنین حساسیت مردم نسبت به این میراث، که اکر نباشد تاثیر گذار نخواهد بود،‌ یادآورشد: به عنوان مثال مدیران کارخانه کبریت سازی تبریز متوجه این مهم شدند که به جز مسائل اقتصادی باید به فرهنگ و گذشته کارخانه نیز توجه داشته باشند.

کارگر افزود: حدود یک سال است که ما گزارش جدی مبنی بر تخریب در بافت‌های تاریخی یزد نداشته‌ایم و این بخاطر توجه و دغدغه مردم به موضوع میراث فرهنگی است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی نیز در گفتگویی با اشاره به اینکه مجوز رسمی موزه «کبریت ممتاز تبریز» به عنوان نخستین موزه کبریت کشور صادر شد، ادامه داد: طی جلسه ای که در اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور برگزار شد، مجوز رسمی فعالیت نخستین موزه کبریت کشور توسط ـمحمدرضا کارگر، مدیرکل موزه های کشور، به «فرخ رحیم زاده خویی» رییس هیئت مدیره کارخانه تحویل شد.

مرتضی آبدار با بیان اینکه گسترش فعالیت موزه ها و مجموعه داران خصوصی برای جلب رضایت گردشگران نقش بسزایی دارد، گفت: مدیریت، ساماندهی و صدور مجوز برای مجموعه‌داران خصوصی موجب معرفی و ارتقاء سطح کیفی و کمی مجموعه‌داری در کشور و همچنین توسعه ظرفیت های گردشگری منطقه می شود، بر این اساس تاکنون ۶ پروانه فعالیت مجموعه داری در تبریز صادر شده است.

موزه کبریت ممتاز تبریز نخستین موزه کبریت کشور، اولین موزه صنعتی آذربایجان شرقی و چهارمین موزه خصوصی در تبریز است.

صنعت کبریت یکی از صنایع قدیمی ایران است و قدمت آن به بیشتر از یک قرن می‌رسد. شرکت کبریت ممتاز در سال ۱۳۰۰ شمسی به همت آقایان حاج محمد رحیم و حاج محمدباقر خویی بنیان گذاری شد.

شرکت ممتاز با خرید ماشین آلات نیمه اتوماتیک از کشور آلمان در محله باغمیشه تبریز کارخانه خود را ساخت و تولید انبوه کبریت را آغاز کرد.

موزه کبریت تبریز که در محل کارخانه کبریت سازی ممتاز بنا شده شامل کلکسیونی از کبریت ها، عکس و شجره نامه موسس ها و نوادگان و وراث آنها ، عکس‌هایی از دوران های مختلف کارخانه کبریت سازی، آلبوم عکس از عکس‌های قدیمی کارخانه، ماشین های تایپ قدیمی، تلفن ها، دستگاه های سختی سنجی کبریت، دستگاه های ساخت و پرس کبریت، دستگاهی برای ساعت زدن ( مشخص کردن ساعت ورود و خروج کارگران ) ، سنگ تاسیس موزه است. این موزه در سه راهی اهر و در محل کارخانه کبریت ممتاز احداث شده است.

The post کبریت سازی ممتاز؛ از کارخانه تا موزه‎ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *