کار‌هایی که عمرتان را زیاد می‌کند

در مطلب زیر نکاتی رابرای شما آورده ایم که طول عمرتان را زیاد می‌کند.از آنچه می‌خوریم تا آنچه انجام می‌دهیم و به بیان دیگر سبک زندگی ما، تاثیر زیادی بر طول عمرمان دارد.

برترین ها: اما چه کنیم که ۱۰۰ سال زنده بمانیم؟ اگر شما هم دوست دارید که شمع ۱۰۰ سالگی تان را فوت کنید، نکاتی که در ادامه برایتان آورده ایم را رعایت کنید.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

حتما شنیده اید که خوردن میوه و سبزیجات واجب است، اما آیا می‌دانستید که نادیده گرفتن آن‌ها منجر به مرگ زودرس می‌شود. در سال ۲۰۱۷، مطالعه‌ای انجام شد که نشان داد حدود ۵.۶ تا ۷.۸ میلیون از مرگ‌های زود هنگام ناشی از مصرف کم میوه و سبزیجات است. در واقع افرادی که به مرگ زودهنگام مبتلا شدند، کمتر از ۵۰۰ گرم (۲ عدد) میوه و ۸۰۰ گرم سبزیجات در روز می‌خوردند؛ بنابراین اگر می‌خواهید که عمر بلندی داشته باشید، حتما مقدار مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید.

به فکر دوران بازنشستگی تان باشید

لازم نیست که از همین حالا برای دوران بازنشستگی خود یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید، اما این که آن دوران را نادیده بگیرید هم عاقلانه به نظر نمی‌رسد. در واقع شما باید هدفی در سر داشته باشید تا انگیزه تان را حتی در دوران پیری از دست ندهید. این هدف می‌تواند کاری یا حتی جنبه سرگرمی داشته باشد. به عنوان مثال اگر به موسیقی علاقه دارد، سازی را یاد بگیرید و آن را تا دورانی پیری کنار نگذارید. مطالعات ثابت کرده که اگر فردی در ذهن خود انگیزه‌ای برای زندگی داشته باشد، تا ۸۳% از بیماری‌های مرگبار مانند سکته قلبی در امان خواهد بود. پس با ایجاد انگیزه در زندگی تان، بر طول عمرتان بیفزایید.

آجیل بخورید

اگر می‌خواهید عمر بلندی داشته باشید، روزانه یک مشت آجیل مصرف کنید. بر اساس مطالعه‌ای که روی ۱۲۰۰۰۰ بزرگسال انجام شد، افرادی که روزانه آجیل می‌خوردند، ۲۰% کمتر از آن‌هایی که هیچ مصرفی از این ماده غذایی نداشتند، دچار مرگ و میر می‌شدند. درست است که آجیل سرشار از چربی ست، اما جزو چربی‌های اشباع نشده به حساب می‌آید. علاوه بر آن حاوی پروتئین و فیبر نیز است و میزان کلسترول و فشار خود بدن را نیز تنظیم می‌کند. با این اوصاف، بهتر است که این ماده غذایی را به رژیم غذایی روزانه تان راه دهید. گردو، بادام، پسته، فندق و بادام هندی از بهترین گزینه‌ها هستند.

استرس خود را کنترل کنید

حتما می‌دانید که استرس زیاد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در شما بالا می‌برد و بر عمرتان می‌کاهد. اما حقیقت این است که ما هیچ‎گاه از استرس خلاصی نمی‌یابیم، از این رو باید به دنبال راهی برای مقابله با آن باشیم. مدیتیشن یکی از تاثیرگذارترین روش‌هایی ست که تاثیرات منفی استرس را از بین می‌برد، اما اگر به دنبال راهی ساده‌تر هستید، می‌توانید با تنفس درست استرس را از خودتان دور کنید. روی یک صندلی بنشینید و به هیچ چیز فکر نکنید. سپس با تمرکز دم و بازدم عمیق بکشید. پس از چند دقیقه می‌بینید که چقدر این حرکت بر کاهش استرس شما موثر بوده است.

کمتر بنشینید

نشستن زیاد مانند سیگار کشیدن است. مطالعات اخیر نشان داده که نشستن زیاد مثل نیکوتین کشنده است؛ بنابراین اگر بخواهید که ۱۰۰ سال زندگی کنید، باید از مقدار نشستن تان بکاهید و به فعالیت تان بیفزایید. مثلا افرادی که در مواقع بیکاری ساعت‌ها جلوی تلویزیون می‌نشینند و هیچ فعالیتی ندارد، حدود ۱۹% بیش از آن‌هایی که فعالیت دارند، در معرض خطر مرگ هستند.

با دوستان صمیمی تان بیشتر در ارتباط باشید

ارتباط شما با اطرافیان تان تاثیر زیادی بر طول عمرتان دارد. دوست خوب یکی از عواملی ست که می‌تواند بر عمرتان بیفزاید. هر چه سن تان بیشتر شود، این موضوع نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تحقیقات ثابت کرده که اگر شما روابط عاطفی خوب با دوستان تان داشته باشید، شادتر و سالم‌تر خواهید بود. بنابران سعی کنید که ارتباط تان را بیشتر کنید.

هر روز پیاده روی کنید

شما برای این که بدنی سالم داشته باشید باید در روز به مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید. حتی اگر پیاده روی نمی‌کنید، باید فعالیت بدنی داشته باشید. در واقع تا زمانی که شما به طور مدام ورزش کنید، خطر ابتلا به مرگ را به حداقل می‌رسانید. سعی کنید فعالیت هایتان را به گونه‌ای انجام دهید که تحرک بیشتری داشته باشید. مثلا اگر می‌خواهید با ماشین به سوپر بروید، مسیرتان را پیاده یا با دوچرخه طی کنید. هر چه فعالیت بدنی تان بیشتر باشد، عمرتان هم بیشتر خواهد بود.

باغبانی کنید

یکی دیگر از کار‌هایی که شاید باور نکنید، اما بر طول عمرتان می‌افزاید، باغبانی ست. باغبانی از این جهت که شما را به فعالیت بدنی وا می‌دارد و از طرف دیگر تماس شما را با گل و گیاه بیشتر می‌کند، می‌تواند بر طول عمرتان بیفزاید. برای این منظور باید هر از چند گاهی وقت خود را در باغچه یا رسیدگی به گلدان‌های خانه تان بگذرانید.

غذا‌های فرآوری‌شده نخورید

اگر شما می‌خواهید که ۱۰۰ سال زندگی کنید، باید به تغذیه تان اهمیت دهید. این اهمیت دادن بدین معنی ست که شما میوه‌های تازه، سبزیجات، ماهی، حبوبات و گوشت را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. از طرف دیگر، باید دور غذا‌های فراوری شده را خط بکشید. غذا‌های آماده را تا جای ممکن از رژیم غذایی تان حذف کنید، زیرا با مقدار زیادی نمک، شکر، چربی‌های ناسالم و مواد نگهدارنده تهیه شده اند که می‌توانند چند سالی از زندگی تان بکاهند.

وزن تان را ثابت نگه دارید

اضافه وزن شما را در معرض بیماری‌های زیادی، چون دیابت، سرطان، بیماری قبلی و… قرار می‌دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید که طول عمر بلندتری داشته باشید، بهتر است که شاخص توده بدن خود را بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ نگه دارید. ورزش کنید و تغذیه سالمی داشته باشید تا هیچوقت دچار اضافه وزن نشوید.

زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانید

افرادی که زندگی سالمی دارند، در محیط‌های سالم زندگی می‌کنند یا حداقل به گل و گیاه دسترسی دارند و زمان زیادی را در فضای سبز می‌گذرانند. تحقیقات نشان داده که در طبیعت بودن، افسردگی را از بین می‌برد، فعالیت را بیشتر می‌کند، ما را از آلودگی‌ها دور نگه می‌دارد و حتی روی عملکرد مغز هم تاثیر مثبت دارد و باعث می‌شود که ذهن آرامی داشته باشیم و در حل مسایل نیز بهتر عمل کنیم.

The post کار‌هایی که عمرتان را زیاد می‌کند appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *