چه چیزهایی را از بازار وکیل بخریم؟

جاهای دیدنی شیراز یکی دو تا نیست، اما یکی از اولین جاها برای رفتن بازار وکیل است، بازاری که جزو تاریخی‌ترین بازارهای ایران محسوب می‌شود و با ارگ کریمخانی هم فاصله چندانی ندارد.

بازار وکیل کجاست؟

وکیل

برای رفتن به بازار وکیل باید ابتدا به چهارراه زند برویم. بعد از کنار میدان شهرداری و ارگ کریمخانی بگذریم و به بازار وکیل برسیم.

اینطور معروف است که کریم‌خان زند در سفرش به شهر لار و دیدن بازار این شهر دستور ساخت بازار مشابهی را در شیراز داد، بازای که قلب اقتصادی شهر به حساب می‌آمد و کالاهای زیادی در آن خرید و فروش می‌شد.

بازار وکیل شیراز، جزو دیدنی‌ترین بازارهاست. نور از روزنه‌های سقف به داخل می‌تابد و بازار را تاریک و روشن می‌کند. یکی از ویژگی‌های بازار وکیل، پایین بودنش از سطح خیابان است. تا چند دهه پیش اختلاف سطح بازار و خیابان ۱۴ پله بود که با گذشت زمان و پر شدن کف بازار، این اختلاف ۵ تا ۶ پله شد. جز این ویژگی، سقف بلند راسته‌ها هم وکیل را دیدنی کرده است.

شاخه اصلی بازار از دو راسته شمالی و جنوبی تشکیل شده و خود راسته شمالی دو بخش است؛ بازار نو و راسته شمالی. بازار نو از دروازه اصفهان شروع می‌شود و تا چهارراهی که کاروانسرای گمرک در ضلع جنوب شرقی آن قرار گرفته، کشیده می‌شود.

راسته شمالی هم از دروازه اصفهان شروع می‌شود و تا چهارسوق ادامه پیدا می‌کند. شرق راسته شمالی هم به بازار ترمه‌فروشان می‌رسد.

اما محبوب‌ترین قسمت بازار شیراز، راسته جنوبی آن است. جایی که به راسته بزازان معروف است و از چهار سوق شروع می‌شود و به سرای مشیر می‌رسد. چهارسوق با تزئیتات گوشواره‌ای، طاق‌ها و کنج‌هایش، زیباترین بخش بازار وکیل است. بیشتر سوغات شیراز را هم می‌توان از همین بخش خرید.

بازار چهارسوق وکیل

در غرب بازار چهارسوق، راسته قالی‌فروشان و عطاری‌ها قرار دارد و اگر فرش دستباف بخواهیم باید راه چهارسوق غربی را در پیش بگیریم.

از بازار وکیل چی بخریم؟

بازار وکیل شیراز

کلوچه، مسقطی لارستان، نان برنجی فسایی و نان یوخه را می‌توان از چهارسوق خرید. همانطور که گفتیم در این بخش، فرش‌های دستباف و گلیم و گبه‌های عشایر هم با طرح و رنگ‌های زیبا به فروش می‌رسد.

از سمت چهار سوق که به سمت سرای مشیر برویم در سمت چپ‌مان راسته‌ای وجود دارد به اسم شمشیرگرها که قدیم‌ها محلی بوده برای فروش سلاح‌های سرد و این روزها محلی‌ست برای فروش صنایع دستی عشایر. مثلا می‌توان از این بخش پارچه خرید و همانجا به دست خیاط ها سپرد تا پیراهنی از آن دربیاورند.

بازار پارچه فروشان وکیل

یکی از مهمترین سوغات‌های شیراز، انواع عرقیجات و آبلیموست. این عرقیجات را به همراه بهارنارنج و خلال نارنج و پونه کوهی جزو اصلی‌ترین چیزهایی هستند که می‌توانیم آنها را از پشت ارگ کریم‌خانی معروف به پشت زندان بخریم.

برای خرید خاتم و منبت هم دو انتخاب هست؛ یکی غرفه حمام وکیل و دیگری سرای مشیر.

بیشتر بخوانید: راهنمای مراکز خرید شیراز

سرای مشیر

سرای مشیر

در ضلع جنوبی بازار وکیل، سرای مشیر یا سرای گلشن قرار گرفته. جایی که ساختش به دوره قاجار برمی‌گردد و حیاط بزرگ و مصفایش موجب محبوبیت دوچندانش شده. اگر دنبال صنایع دستی‌ای مثل خاتم سازی، معرق، حکاکی و قلم زنی روی مس و برنج، سنگ‌های تراش خورده قیمتی و زیورآلاتی مثل طلا و نقره هستیم، باید سری به این سرا بزنیم. بازار وکیل تا ساعت ۵ عصر باز است.

نوشته چه چیزهایی را از بازار وکیل بخریم؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *