چله ‌گاه چه جذابیت‌هایی دارد؟

خوب که به عکس‌های شهرهای مختلف استان فارس نگاه کنیم می‌بینیم شهرت آن به «ایران کوچک» آنقدرها هم عجیب نیست. زمانی که جنوب این استان از حرارت می‌سوزد، سپیدان خنک است و مسافران زیادی را به سمت چله‌ گاه هدایت می‌کند. جایی که اسمش به خاطر امکانات رفاهی و محل مناسب اقامت برای بسیاری از شیرازی‌ها آشناست.

چله‌ گاه کجاست؟

چله گاه

روستای چله‌‌ گاه که از توابع شهرستان سپیدان فارس است، بر سر راه آبشار مارگون واقع شده. این منطقه تفریحی تا سپیدان ۲۵ کیلومتر و تا اردکان پنج کیلومتر فاصله دارد و برای رفتن به آن باید از جاده قدیم یاسوج به سپیدان گذشت.

برای اینکه یک تصور ذهنی درباره موقعیت جغرافیایی‌اش به دست آوریم باید بگوییم که سپیدان فارس از جنوب به شیراز و از جنوب و جنوب غربی به ممسنی می‌رسد. شرق آن مرودشت و شمال غربی آن کهگیلویه و بویراحمد است.

بیشتر بخوانید: آینه صورتی رنگ ایران کجاست؟

چرا باید چله ‌گاه را دید؟

چله گاه سیپدان

آب‌وهوایی که در سپیدان فارس می‌بینیم هیچ جای دیگر استان نمی‌توانیم پیدا کنیم. چله‌گاه هم خلاصه‌ای از همه زیبایی‌های طبیعت سپیدان است.

در اینجا هم می‌توان آبشار پیدا کرد و هم غارچشمه و هم رودخانه. علاوه بر آب‌وهوا، ویژگی مثبتی که چله‌گاه را برای مسافران جذاب کرده اقامتگاه‌ و اردوگاهی است که در کنار همین طبیعت برپا شده.  یعنی می‌توانیم با مبلغ خیلی کمی شب‌مان را لب رودخانه و نزدیک به آبشار بگذرانیم.

اگرچه این اقامتگاه‌ جای نگرانی بابت امنیت باقی نمی‌گذارد، اما آخر هفته‌ها آنقدر شلوغ می‌شود که احتمالا نمی‌توان در آن به راحتی استراحت کرد. در عوض موقع ظهر از هر چادر بوی یک غذا یا دود کباب بلند می‌شود.

بیشتر مسافران از کازرون، یاسوج و شیراز به اینجا می‌آیند. از کازرون تا چله‌گاه ۱۹۰ کیلومتر و حدود ۳ ساعت راه است. مسافت یاسوج تا این منطقه ۷۰ کیلومتر و از شیراز ۱۱۰ کیلومتر است. به خاطر همین مسافت هم بیشتر آنها شب را در این منطقه کمپ می‌کنند.

سپیدان فارس

پارکینگ، سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی این کمپ اگرچه وضعیت عالی ندارند، اما حداقل نیازهای رفاهی را تامین می‌کنند. برای کمپ کردن در چله‌گاه سپیدان فارس لازم نیست همه مایحتاجمان را از مبدا به چله‌گاه بیاوریم، چون در همین اردوگاه تفریحی هم سوپرمارکت وجود دارد.

بیشتر: با تنگ تیزاب آشنا شوید

جاذبه‌های نزدیک

پولادکف

پولادکف: اگر در محل چله‌گاه اطراق کنیم می‌توانیم در فاصله ۲۵ دقیقه‌ای به پیست طبیعی سپیدان به اسم پیست پولادکف سر بزنیم. این پیست معمولا از اواخر آبان تا اواخر فروردین پوشیده از برف است. پولادکف دومین پیست بزرگ در ایران است به همین خاطر ساکنان زیادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای یک برف‌بازی طبیعی و ارزان به جای دوبی، به شیراز سفر می‌کنند.

داخل این پیست، هتل پولادکف، لوازم اسکی، آموزش اسکی، رستوران، تله‌کابین و ماشین کوهستان هم پیدا می‌شود. برای رفتن به پیست اسکی از چله‌ گاه باید به سمت اردکان برگردیم. این پیست در کیلومتر ۱۵ جاده سپیدان به آبشار مارگون قرار دارد.

آبشار مارگون: همچنین از آنجایی که چله‌گاه بر سر راه مارگون واقع شده، اگر مسیرمان را ۵۰ کیلومتر دیگر ادامه دهیم به آبشار مارگون می‌رسیم.

آبشار مارگون

برای دیدن آبشار باید ماشین را در پارکینگ پارک و چند دقیقه پیاده‌روی کنیم. زیبایی مارگون در این است که آب از ارتفاع بالا و از چند نقطه مختلف به زمین سرریز می‌شود. به این آبشار، آبشار چشمه‌ای می‌گویند که بالای آن هیچ رودخانه‌ای وجود ندارد.

آب آبشار از چشمه‌های داخل کوه به بیرون می‌جوشد. در فصل گرم دمای آب به بالاتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد و در فصول سرد هم آب قندیل می‌بندد.

چه سوغاتی بخریم؟

بخشی از ساکنان چله‌گاه و سپیدان را طوایف قشقایی تشکیل می‌دهند. زنان قشقایی این روستا گلیم و جاجیم می‌بافند و مسافران می‌توانند از آنها سوغات بخرند.

عکس: خبرگزاری برنا

نوشته چله ‌گاه چه جذابیت‌هایی دارد؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *