چرا باید جزایر ناز را ببینیم؟

این فقط خود قشم نیست که ما را ترغیب به سفر می‌کند، که ۱۳۱۷ کیلومتر از تهران برویم تا به آن برسیم و جاهای حیرت‌انگیزش را ببینیم و برگردیم. جزایر قشم از انگیزه‌های سفر به این نقطه‌اند، جایی مثل جزیره هنگام یا هرمز یا جزایر ناز.

جزایر ناز کجاست؟

ساحل جزایر ناز

۳۲ کیلومتر که قشم را با ماشین به سمت جنوب برویم به جزایر ناز می‌رسیم. این جزایر، جزو عجایب هفتگانه

قشم‌اند و درباره‌‌اش این را می‌گویند: “می‌شود روی آب راه رفت”. البته قضیه آنطور هم که ما فکر می‌کنیم نیست.

۲ جزیره به مساحت ۳ هکتار، مجموعه جزایر ناز در قشم را تشکیل می‌دهند که از اسکله صیادی شهر سوزا در غرب تا صخره لاک‌پشت‌ها و روستای ریگو در شرق کشیده شده‌اند. ارتفاع دیوارهای صخره‌ای این جزیره‌ها ۵ تا ۱۰ متر است و با پهنه‌ای گلی و مسطح به ساحل وصل می‌شوند.

دلیل شگفتی این جزیره

جزیره ناز

موقع مد، این جزیره‌ها از ساحل فاصله می‌گیرند و موقع جزر به ساحل وصل می‌شوند، یعنی که با پای پیاده می‌شود فاصله ساحل تا جزیره‌ها را رفت و برگشت و در مسیر، خرچنگ‌ها، ستاره‌های دریایی، طوطیاها و همینطور ماهی‌ها و عروس‌دریایی‌هایی را دید که تا همین چند دقیقه پیش زیر آب بودند و حالا هویدا شده‌اند.

محلی‌ها به این دو جزیره “دو کَردَه” هم می‌گویند، یعنی جایی که نیمی از روز در آب است و نیم دیگر روز به خشکی  وصل می‌شود. وقتی سطح آب دریا بالاست، این دو را فقط از ساحل قشم می‌شود دید، ولی وقتی سطح آب پایین می‌رود، راه نسبتا باریکی از ساحل تا این دو جزیره باز می‌شود که پیاده می‌شود به آنها رسید. به خاطر این هم که این دو جزیره مدام به ساحل وصل و از هم جدا می‌شوند به ناز معروفند.

وقتی به ناز رسیدیم می‌توانیم ماشین را در پارکینگ بگذاریم و گشتی در اطراف بزنیم. در اینجا پارکینگ بزرگی ساخته شده و اطرافش هم محلی‌ها، غذا و صنایع دستی می‌فروشند. می‌شود زن‌های محلی را دید که دست مشتری‌ها سمبوسه می‌دهند و در سمت دیگر عده‌ای دستنبد و گردنبد و صدف به آنهایی که می‌خواهند یادگاری از اینجا داشته باشند، می‌فروشند.

شترسواری در جزایر ناز

شترسواری، اصلی‌ترین تفریح در جزایر ناز است. می‌توانید سوار شتر بشوید یا غواصی کنید یا سوار پاراگلایدر در آسمان چرخی بزنید و همه اینها را حتی اگر بلد نباشید، مربی‌ها بهتان آموزش می‌دهند. جت اسکی و قایق سواری از دیگر سرگرمی‌ها در این جزایر است و وقتی سر برگردانید، از سکوی صخره‌ای جزایر می‌توانید منظره متفاوت خلیج‌فارس، تنگه هرمز، جزیره لارک و ساحل قشم را ببینید.

بهترین فصل سفر

عجایب هفتگانه قشم

بهترین فصل سفر به جنوب، اوایل بهار و دو فصل پاییز و زمستان است. اما اینطور نیست که همیشه بتوانیم به این جزایر برویم. برای رفتن به جزایر ناز محدودیت زمانی داریم و این محدودیت مربوط به جزر و مد خلیج فارس است. ما فقط زمانی که آب دریا پایین است شانس دیدن اینجا را داریم و می‌توانیم از ساحل تا جزایر را راه برویم. راه فهمیدن زمان جزر و مد هم پرسیدن از محلی‌هاست.

فاصله بین جزر و مد دریا حدودا ۶ ساعت است. ۳ ساعت بعد از جزر می‌توانید بروید و یک ساعت بعد از مد برگردید و در کل ۴ ساعت وقت دارید که کنار ساحل باشید.

مسیر دسترسی

فاصله این دو جزیره تا قشم ۲۴ کیلومتر است. برای رسیدن به جزایر ناز باید همان مسیری را برویم که راه رفتن به دره ستاره‌ها، یکی از جاهای دیدنی قشم، هم هست. زمانی که به قشم رسیدیم، از بلوار آزادگان باید به سمت جنوب برویم و در انتهای بلوار وارد جاده ساحلی جنوب جزیره که به آن جاده دریا می‌گویند بشویم. بعد از گذشتن از سازه اسکله نفتی و پشت سر گذاشتن ساحل طلایی در سمت راست‌مان، پارکینگ بزرگ ساحل ناز را می‌بینیم. جزایر ناز درست قبل از شهر سوزا قرار دارند.

مسیر دیگر از سمت شهر درگهان می‌گذرد. از این شهر دو مسیر برای دسترسی به جزیره ناز وجود دارد، یکی از سمت روستای رمچاه که در صورت ادامه آن به جاده دریا وصل می‌شویم و بعد به مقصد می‌رسیم و مسیر دوم از حاشیه روستاهای گیاهدان، رمکان و زیرانگ، مسیری که در نهایت بعد از ۳۰ دقیقه، دست ما را در دست جزایر ناز  در قشم می‌گذارد.

نوشته چرا باید جزایر ناز را ببینیم؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *