ویژگی‌های فرهنگ غذایی تایلند که باید بدانید

ویژگی‌های فرهنگ غذایی تایلند که باید بدانید

تایلند یکی از زیباترین کشورهای جنوب شرق آسیا است که جاذبه‌های توریستی بی‌نظیری دارد. از سواحل و جزایر زیبا و رویایی تا معابد تاریخی و جاذبه‌های بازارهای بانکوک، همه برای توریست‌هایی که بلیط هواپیما می‌خرند تا برای اولین بار به تایلند مسافرت کنند، جذاب و تکرار‌نشدنی است.

اما بی‌شک، خوراکی‌ها و غذاهای تایلندی نیز دست کمی از این جاذبه‌ها ندارد. فرهنگ غذایی تایلند، یکی از مشهورترین‌ها در سطح جهان است و اغلب موردپسند هر کسی با هر ذائقه‌ای‌ نیز قرار می‌گیرد. آداب و رسوم سنتی، مهمان‌نوازی و عطر و طعم تازه غذاهای تایلندی، برای همه جهانگردان تازگی دارد. از دکه‌های شلوغ غذاهای خیابانی گرفته تا رستوران های مجلل، لذت خوردن غذاهای تایلندی، تجربه‌ای است که به این زودی‌ها فراموش نخواهید کرد.

ویژگی‌های منحصر به فرد فرهنگ غذایی کشور تایلند

اهمیت برنج در غذاهای تایلندی

در زندگی روزمره، برنج غذای اصلی تایلندی در هر وعده غذایی است. برنج با انواع غذاها از جمله سس، غذاهای جانبی، سوپ و سالاد همراه است. ماهی و صدف از غذاهای محبوب فرهنگ غذایی تایلند است. «کاری» در سراسر این کشور استفاده می‌شود، اما انواع گوناگون محلی از این غذا، در سراسر تایلند وجود دارد.

کاری تایلندی بسیار متفاوت از کاری هندی است. غذاهای شمالی و شمال شرقی تایلند شبیه غذاهای کشور لائوس است و از گوشت بیشتری تشکیل شده است. دسر در فرهنگ تایلندی، بسته به منطقه، معمولاً میوه‌های تازه، عجیب و غریب یا کیک‌های برنجی رنگی است.

غذاخوردن به صورت جمعی

در حقیقت، به ندرت شخص تایلندی را خواهید یافت که به تنهایی غذا بخورد مگر آن که مجبور شود. آنها به صورت گروهی، در کنار خانواده یا دوستانشان غذا می‌خورند. مردم تایلند به طور کلی مردمی بسیار اجتماعی هستند و غذا خوردن کاری است که دوست دارند با هم و در جمع انجام دهند. در هنگام صرف غذا در رستوران، افراد معمولاً هر کدام یک وعده غذا سفارش می‌دهند و وعده‌های غذایی را بین گروه تقسیم می‌کنند.

بازی با طعم‌ها

آنچه در مورد فرهنگ غذایی تایلند بسیار جالب به نظر می‌رسد این است که آنها همیشه طعم وعده‌های غذایی خود را با پنج حس اساسی چشایی، متعادل می‌کنند. در دیگر فرهنگ‌های غذایی، ما معمولاً یک یا دو طعم را در هر وعده غذایی، نمکی و تند یا فقط شیرین انتخاب می‌کنیم. در غذای تایلندی هر پنج طعم شور، تند، ترش، شیرین و تلخ در یک وعده غذایی یکسان با هم ترکیب می‌شود. این مسئله باعث می‌شود تا غذا برای غدد چشایی افرادی که برای اولین با آن را امتحان می‌کنند، بسیار جالب باشد.

اگر از رژیم‌های غذایی بدون قند پیروی می‌کنید و یا روی مقدار قند و شکر در غذا حساس هستید، باید بدانید که بیشتر غذاهای تایلندی حاوی قند هستند. دلیل این امر آن است که در یک غذای تایلندی تمام طعم‌ها ، ترکیب می‌شود.

تزئینات غذای تایلندی

ارائه رسمی غذا با ظاهری زیبا، یکی دیگر از جنبه‌های مهم فرهنگ غذایی تایلند است. مهم نیست که از یک رستوران غذای خیابانی یا یک هتل مجلل غذا تهیه کنید، وعده غذایی همیشه با تزئینات زیبا ارائه می‌شود. توجه به جزئیات و زیبایی ظاهری هنگام سرو، بسیار مهم و بخش اساسی در آشپزی، تلقی می‌شود. در فرهنگ تایلندی، غذا صرف نظر از طعم‌ خوبی که دارد، باید جذاب به نظر برسد.

این روش، جنبه احترامی را که فرهنگ تایلند نسبت به مواد غذایی و مواد تشکیل‌دهنده آن قائل است، به زیبایی بیان می‌کند. تزئینات و دورچین‌های غذای تایلندی از نفیس‌ترین‌ها در جهان است. بشقاب‌های مخصوص پذیرایی، با انواع سبزیجات و میوه‌های حکاکی شده به شکل گل تزئین شده‌اند. سرآشپزهای تایلندی در دوره‌های «حکاکی روی سبزیجات» آموزش دیده‌اند زیرا معتقدند که  غذا فراتر از پخت و پز و به زیبایی و تزئینات نیز نیاز دارد.

وسایل غذاخوری

در گذشته در پادشاهی تایلند، همه غذاها با دست خورده می‌شد. در اوایل قرن بیستم، رسم استفاده از قاشق و چنگال ابتدا در میان خانواده سلطنتی تایلند رواج یافت. این رسم پس از آن در بانکوک و بعدتر در تمام کشور تایلند، گسترش پیدا کرد. امروزه نیز برخلاف مردم دیگر کشورهای آسیای شرقی، تایلندی‌ها با چاپستیک غذا نمی‌خورند یا از چاقو استفاده نمی‌کنند. غذا با قاشق و چنگال سرو می‌شود.

مردم تایلند با قاشقی در دست راست و چنگال در سمت چپ غذا می‌خورند. یک رسم معمول در تایلند، درآوردن کفش قبل از ورود به رستوران یا خانه و چهار زانو نشستن روی زمین، برای لذت بردن از یک وعده غذایی است. میزهای ناهارخوری بیشتر توسط افراد ثروتمند استفاده می‌شود و در نزدیکی کف زمین قرار گرفته و معمولاً از «ساج» ساخته می‌شود.

اسراف ممنوع

مردم تایلند هرگز غذا را هدر نمی‌دهند. آنها همیشه غذا را در بشقاب تمام می‌کنند. آنها معتقدند که هدر دادن برنج، بدشانسی می‌آورد.

عاشقان میان وعده

مردم تایلند عاشق میان‌وعده هستند و اغلب وقتی به جایی می‌روند، از میان‌وعده نمی‌گذرند. می‌توان گفت که «میان‌وعده» در تایلند، یک هنجار فرهنگی است. شما در غرفه‌های غذا فروشی خیابانی با قیمت‌های مختلف، از گوشت مرغ و گوشت گاو، تا رول های بهاره و کیک‌ها متنوع برنجی را می‌توانید پیدا کنید.

شیرینی‌ها و دسرها معمولاً در وعده‌های غذایی مصرف نمی‌شوند، بلکه به عنوان میان‌وعده مصرف می‌شوند. هنگامی که شما به خانه یک فرد تایلندی دعوت می‌شوید همیشه با یک میان‌وعده از شما استقبال می‌شود.

پیشینه فرهنگ غذایی تایلند

غذاهای امروزی تایلندی، تاریخچه‌ای باستانی دارند. تا قرن سیزدهم میلادی، مردم تایلند غذاهای تایلندی را همانطور که امروزه می‌شناسیم ابداع کرده‌اند. این غذاها شامل انواع گوشت و غذاهای دریایی است که با سبزیجات محلی، گیاهان و ادویه‌جاتی مانند سیر و فلفل همراه است و با برنج سرو می‌شود. در سال‌های بعد، چینی‌ها رشته و نودل را وارد فرهنگ غذایی تایلند کردند.

غذاهای تایلندی همچنین به شدت تحت تأثیر ادویه‌ها و عطر و طعم‌های هندی قرار دارند. در کاری تایلندی، از ادویه‌جات هندی به صورت گسترده استفاده می‌شود اما با افزودن ادویه و مواد محلی، مانند ریحان تایلندی، بادرنجبویه و زنجبیل تایلندی، همچنان توانسته‌اند عطر و طعم منحصر به فرد خود را حفظ کنند.

در انواع غذاهای تایلندی، می‌توان تاثیرات غذاهای کشورهای همسایه تایلند یعنی ویتنام، کامبوج، اندونزی، لائوس، برمه و مالزی را نیز مشاهد نمود.

نوشته ویژگی‌های فرهنگ غذایی تایلند که باید بدانید اولین بار در مجله سفر پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *