وسایل ممنوعه در فرودگاه کدامند؟

فرقی نمی‌کند به سفر کاری برویم یا تفریحی. همیشه موقع چمدان بستن باید مراقب وسایل ممنوعه در فرودگاه باشیم. ممکن است گاهی همراه داشتن اسپری خوش‌بوکننده یا قرص استامینوفن هم برایمان دردسرساز شوند، پس قبل از سفر باید بدانیم چه وسایلی را نباید به فرودگاه ببریم.

مایعات

لوسیون

کرم، لوسیون، انواع مرطوب‌کنند، روغن حمام، شامپو، عطر و ژل از جمله وسایلی هستند که ممکن است در مقصد به آنها احتیاج پیدا کنیم. اما نمی‌توانیم همه را با خودمان ببریم. اول این‌که هر کدام از این مایعات باید کمتر از ۱۰۰ گرم وزن داشته باشد. بعد همه را باید در یک زیپ‌کیپ یا کیسه پلاستیکی زیپ‌دار بگذاریم.

حجم کیسه نهایتا می‌تواند یک لیتر و مجموع مایعات در کیف دستی باید کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر باشد. البته همه اینها بستگی به سخت‌گیری مامور بازرسی‌کننده هم دارد.

مواد غذایی

ادویه

شرکت‌های هواپیمایی درمورد خوراکی‌ها قوانین متفاوتی دارند. بعضی از شرکت‌ها خوراکی‌های زیر ۱۰۰ گرم را مجاز می‌دانند، مثل مربا، سوپ، آب یا پنیر. برای پروازهای خارجی بهتر است قانون فرودگاه مقصد را چک کنیم. در فرودگاه بیشتر کشورها و حتی ایران همراه داشتن میوه، سبزی، حبوبات، دانه گیاهان، گوشت و ادویه ممنوع است و آنها را جزو وسایل ممنوع در پرواز می‌دانند.

دارو

آنتی بیوتیک

اگر لازم است دارویی را در طول پرواز دم دست داشته باشیم، نسخه پزشک هم باید همراه‌مان باشد.  در پروازهای خارجی باید نسخه پزشک ترجمه شده و به تایید سفارت آن کشور در ایران رسیده باشد. هر کشوری قوانین خاص خودش را دارد. پس کار منطقی این است که قوانین فرودگاه کشور مقصد را خوب بدانیم.

قرص مسکن و آنتی‌بیوتیک‌های پرمصرف مثل ژلوفن و استامینوفن هم می‌توانند دردسرساز شوند و بردنشان به داخل فرودگاه ممنوع است.

بیشتر بخوانید: شرایط خرید بلیط هواپیما برای کودکان چگونه است؟

سلاح گرم

سلاح گرم

همراه داشتن انواع سلاح‌های گرم شامل سلاح‌های نظامی، شکاری و ساچمه‌زن، فشنگ جنگی، شکاری و ورزشی، ابزار برنده‌ای مثل تیغ موکت‌بری، بطری، شیشه، چاقو، دشنه، قیچی، ناخن‌گیر، تیغ جراحی، پنجه‌بوکس، تیغ تراشی هم ممنوع است. همچنین انواع اسلحه‌های اسباب‌بازی که شبیه اسلحه‌ واقعی باشند را نمی‌توان به داخل هواپیما برد.

مهمات

مهمات، فشنگ شکاری یا جنگی،‌ نارنجک، دینامیت یا مواد آتش‌زا را هم نمی‌شود وارد هواپیما کرد. البته کمتر کسی هم در دنیا پیدا می‌شود که بخواهد اینها را با خودش به داخل هواپیما ببرد. بردن فشفشه و هر چیزی که شعله‌ور‌ یا منفجر می‌شود هم ممنوع است.

اسپری دفاع شخصی، بیهوش‌کننده، گاز اشک‌آور و هرنوع اسپری یا کپسول شیمیایی را هم نمی‌توان به داخل هواپیما برد و بی‌شک در لیست وسایل ممنوعه در فرودگاه قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: وزن بار مجاز در هواپیما چقدر است؟

وسایل نوک تیز

پیچ گوشتی

انواع چاقو، تیغ، در بازکن، شمشیر، یخ‌شکن و قیچی هم که تیغه‎ای‌ بلندتر از ۱۰ سانتی‌متر داشته باشد،‌ باخود نمی‌توان به هواپیما برد. اگر خواستیم چنین وسایلی را همراه ببریم، باید غلاف روی آنها بکشیم، حسابی بسته‌بندی‌شان کنیم و در چمدان بگذاریم.

بعضی‌ها باتوجه به شغلی که دارند، همیشه ابزار همراه‌شان است. اگر پیچ‌گوشتی یا آچاری داشته باشیم که کمتر از ۱۸ سانتی‌متر طول داشته باشند، می‌‌توانیم در کیف دستی‌مان بگذاریم. اما به‌نظر می‌رسد بهتر است ریسک نکنیم و دنبال دردسر نگردیم.

هر چیزی مثل چکش، دریل،‌ مته‌ دیل، اره و اهرم باید تحویل بار داده شود. وسایل آهن‌ربایی، کبریت، کیسه هوای ماشین، کپسول آتش‌نشانی و موارد مشابه همه جزو وسایل ممنوعه در هواپیما هستند.

چوب و وسایل ورزشی

خیلی خوب است که اهل ورزش و فعالیت بدنی باشیم، اما نمی‌توانیم چوب بیلیارد را دست‌مان بگیریم و سوار هواپیما شویم. کمتر وسیله‌ ورزشی‌ای هست که بتوانیم در کیف دستی‌مان بگذاریم. باید چوب اسکی، چوب گلف، بیلیارد، هاکی، بیس‌بال، ماهی‌گیری‌،‌ راکت‌های سنگین و هر چیزی شبیه این‌ها را در چمدان قرار بدهیم و به قسمت بار تحویل دهیم.

لوازم آرایش

لوازم آرایش

لوازم آرایشی و بهداشتی مثل فرمژه، موچین، ریمل، لاک‌پاک‌کن، ناخن‌گیر، خمیردندان، سرنگ، ریش‌تراش یا قیچی ابرو را هم باید در چمدان بگذاریم. وسایلی مثل میل بافتنی و قلاب‌بافی را هم با اینکه در هواپیما حسابی سرگرممان می‌کنند، نمی‌توانیم داخل کابین هواپیما ببریم.

عتیقه‌ها

فرش

اشیای عتیقه، کتاب‌های خطی، سنگ‌های گران‌قیمت یا هر چیزی که جزو میراث فرهنگی کشور باشد، وسایل ممنوعه در فرودگاه به‌حساب می‌آیند. فرش دست‌بافتی هم که بیشتر از ۲۴ متر مربع باشد،‌ در لیست ممنوعه‌ها قرار می‌گیرد.

ساز موسیقی

سازهای موسیقی را در سفرهای هوایی می‌شود همراه برد. اما درصورتی‌که بخواهیم ساز را داخل هواپیما ببریم، باید اندازه قابش کمتر از ۱۲۰ سانتی‌متر باشد.

اگر بزرگ‌تر بود، آ‌ن‌را با کیسه‌های حباب‌دار می‌پوشانیم و حسابی بسته‌بندی می‌کنیم، بعد تحویل بار می‌دهیم. یک برچسب «شکستنی، Fragile»  هم رویش بچسبانیم، بد نیست.

نوشته وسایل ممنوعه در فرودگاه کدامند؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *