مقاصد اصلی تعطیلات، برای خانوارها چقدر هزینه دارد؟

هزینه سفر و اقامت تابستانی در ۱۵ شهر جذاب و پرگردشگر در ایران برای یک خانوار سه نفره برآورد شد.

دنیای‌اقتصاد : اگر خانوارها بخواهند در هفته‌های پیش‌رو و دوسوم باقیمانده تابستان ۹۸ به یکی از ۶ شهر توریستی-زیارتی شامل شهرهای کیش، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و همدان و ۹ شهر شمالی (رامسر، کلاردشت، متل قو، بندرانزلی، رشت، چالوس، محمود‌آباد، نوشهر و نور) سفر کنند به‌طور میانگین بابت اقامت ۲ شب و ۳ روز باید ۲میلیون تومان هزینه کنند. در هتل‌ها حداقل بازه زمانی تعریف‌شده پکیج‌ها ۲ شب و سه روز است که هزینه اقامت دو میلیون تومان است ولی در شهرهای شمالی اقامت در ویلا به مدت یک شب نیز امکان‌پذیر است که باید به‌طور میانگین برای یک شب یک میلیون تومان اجاره پرداخت شود.

هزینه سفر و اقامت تفریحی به ۶ شهر پرگردشگر

نتایج تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از سامانه‌های مجازی اعلام پیشنهادهای آژانس‌ها و تورهای مسافرتی نشان می‌دهد که ارزان‌ترین شهر برای اقامت به مدت دو شب و سه روز شیراز است که میانگین قیمت آن برای یک خانوار۳نفره حدود یک میلیون و ۱۶۷ هزار تومان با صبحانه و بدون ناهار،شام و حمل و نقل برآورد می‌شود. گران‌ترین سفر نیز مربوط به اقامت در هتل در کیش است که با امکاناتی همچون صبحانه، گشت شهری و استقبال فرودگاهی حدود قیمت دو میلیون و ۸۷۴ هزار تومان برای یک خانوار سه نفره است.

نتایج تحقیقات «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد: سفر به شمال که به شکل سنتی «انتخاب» و«مقصد» اول خانوارهای ایرانی برای مسافرت در تعطیلات طول سال به‌خصوص تعطیلات تابستانی است از طریق اقامت در ویلاهای قابل‌اجاره امکان‌پذیر است. ۹ شهر شمالی در استان‌های گیلان و مازندران معمولا بیش از سایر شهرهای شمالی مقصد سفر خانوارها است. طبق تحقیقات «دنیای‌اقتصاد» از سامانه‌های مجازی اجاره ویلا؛ هزینه اقامت یک شب در این ۹ شهر شمالی به‌صورت میانگین یک میلیون تومان است که ارزان‌ترین شهر شمالی برای یک شب اقامت به چالوس با میانگین قیمت ۶۶۹ هزار تومان و گران‌ترین به متل‌قو با شبی یک میلیون و ۶۵۵ هزار تومان با امکانات کامل تعلق دارد.

طبق ارزیابی‌هایی که «دنیای‌اقتصاد» انجام داده است؛ میانگین هزینه اقامت در ۶ شهر پرطرفدار با میانگین هزینه سفر به ۹ شهر شمالی با هم برابر هستند. اگر شرایط سفر به این ۶ شهر را با ۹ شهر شمالی مقایسه کنیم نتایج نشان می‌دهد که گران‌ترین مقصد سفر از بین شهرهای مورد بررسی «متل‌قو» با یک میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ازای هر شب است اما نکته حائز اهمیت این است که برخلاف هتل‌ها که پکیج برای تنها یک خانوار اعلام می‌شود و می‌توانند در آنها اقامت کنند ویلاهای شهرهای شمالی معمولا گنجایش اقامت دو یا چند خانوار را در خود دارد، بنابراین اگر فرض شود دو خانوار از یک ویلا برای اقامت استفاده کنند و با وجود اینکه تمامی وعده‌های غذایی نیز بر عهده خود مسافران باشد هزینه اجاره ویلا آنها به‌صورت میانگین برای خانوار کمتر است و شاید به دلیل همین هزینه کمتر و تفریح بیشتر است که خانوارها سفر به شمال را انتخاب می‌کنند.

در حال حاضر هزینه سفر و گردشگری چقدر افزایش یافته است؟

امروزه دیگر مسافرت به معنای رفتن از شهری به شهر دیگر نیست به همین دلیل گشت و گذارهای یک روزه در شهرهایی که ساکن آن هستیم نیز در بسته گردشگری جای می‌گیرد و یکی از موارد پراهمیت و تاثیرگذار در هزینه‌های گردشگری هزینه هتل و رستوران‌ها است. با توجه به اعداد و ارقامی که مرکز آمار درباره شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی در ۴ ماه اول سال اعلام کرده است، مشخص می‌شود: شاخص قیمت مربوط به خدمات هتل در رستوران در این مدت ۵۰ درصد نسبت به ۴ ماه ابتدای سال گذشته افزایش پیدا کرده است. هتل و رستوران دو جزء اصلی هزینه‌ای در گردشگری محسوب می‌شوند بنابراین میزان رشد این شاخص می‌تواند به نوعی بیان‌کننده تغییرات هزینه‌ای در حوزه گردشگری باشد.

The post مقاصد اصلی تعطیلات، برای خانوارها چقدر هزینه دارد؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *