مرقع مینا در کاخ گلستان بال گشود

 مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان، از رونمایی مجموعه خطوط میر عماد موسوم به مرقع مینا در کاخ گلستان خبر داد.

ایرنا: مسعود نصرتی، گفت: کتاب مرقع مینا به خط میرعماد با حضور استاد حسین الهی قمشه ای، تعدادی از اساتید و فرهیختگان این حوزه در موزه مخصوص کاخ گلستان رونمایی می شد.

وی افزود: مجموعه خطوط میرعماد موسوم به مرقع مینا در ۳۰ صفحه به ابعاد رحلی با جلد گل و مرغ بر روی کاغذ گلاسه در تیراژ ۲ هزار نسخه چاپ شده است؛ گنجینه خطی میراث جهانی کاخ گلستان در بین تمام مجموعه‌های نفیس دنیا از نظر محتوا و عیار هنری منحصر بفرد بوده و از میان آثار به‌جامانده از میرعماد در سراسر دنیا ، آنچه که در کتابخانه کاخ گلستان نگهداری می‌شود، جزو بهترین خطوط این هنرمند است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار داشت: بسیاری از نسخه های خطی این کتابخانه، در زمان مظفرالدین شاه ، توسط رئیس کتابخانه ، لسان الدوله، به سرقت رفته که در نتیجه تلاش های نظمیه وقت، تعدادی از این آثار به کاخ گلستان بازگردانده می شود؛ یکی از این کتاب های به سرقت رفته، مجموعه ای است از خطوط میرعماد و شاگردانش، موسوم به مرقع مینا ، که به تایید موسی مرات الممالک در سند کتاب، توسط نظمیه به کتابخانه سلطنتی بازگردانده می شود.

نصرتی تصریح کرد: خط نستعلیق که عروس خطوط اسلامی نامیده می شود به دست میرعماد به اوج لطافت و صلابت خود رسیده است، این هنرمند خط را به جایگاهی رسانده که نه اساتید پیش از او و نه شاگردان و پیروان او تا به امروز یارای آن نبوده تا به قلمرو قلمرانی میرعماد نزدیک شود.

او افزود: کتاب مرقع مینا به خط میرعماد برای نخستین بار توسط بابک بزرگ پناه، خوشنویس و کارشناس نسخ خطی به چاپ رسیده و مدیر هنری آن استاد مجتبی سبزه از خطاطان و کارشناسان مجرب این حوزه است. از آنجا که آثار بزرگانی چون میرعماد ثمره معرفت بالای ایشان است، انتشار آثار به جامانده از این هنرمندان در ارتقای افق دید هنرمندان معاصر بسیار موثر خواهد بود.

The post مرقع مینا در کاخ گلستان بال گشود appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *