مالدیو از نگاهی دیگر

آداب و رسوم، داقتصاد، فرهنگ

 پارس توریسم؛ مالدیو را که یک مجمع‎الجزایر در شمال اقیانوس هند است؛ یکی  از فقیرترین کشورهای جهان سوم دانسته‎اند. این کشور اقتصاد خود را از طریق       گردشگری و شیلات می‎گرداند و بیشتر مایحتاج  مردمش را از دیگر کشورها وارد می‎کند. مالدیو به صورت جزیره‎های کوچک و پراکنده است  و به‎طور جدی با مشکل              محدودیت زمین دست‎وپنجه نرم می‎کند زیرا این مساله محدودیت بزرگی برایش محسوب می‎شود. جزیره‎های مالدیو معمولا نزدیک به حوزه آبخیز هستند و جالب است بدانید هنوز هم جزایری در این کشور در حال شکل‎گیری است. درباره جاذبه‎های گردشگری مالدیو به تفصیل سخن گفته‎ایم در این مقاله سعی داریم شما را بیشتر با این کشور آسیایی آشنا کنیم.

تاریخ و روابط قومی

اولین مهاجرانی که پا به مالدیو گذاشتند احتمالا از سریلانکا و هندوستان آمده بودند. پس از آنها در قرن دوازدهم ملوانانی از شرق آفریقا و همچنین عرب‎ها وارد مالدیو شدند و در همین قرن بود که اسلام به‎عنوان مذهب اصلی مردم این کشور اعلام شد. تا قبل از آن مردم مالدیو بودایی بودند.

در سال های ۱۵۵۸ تا ۱۵۷۳ مجمع‎الجزایر مالدیو تحت تسلط پرتغالی‎ها قرار گرفت و جز این سال‎ها این مجمع‎الجزایر همیشه یک پارچه بوده  است.

دوران استقلال مالدیو اگرچه دیر ولی با سیری سریع اتفاق افتاد. آنها در سال در سال ۱۹۶۵ حاکمیت کامل را به‎دست آوردند و در سال ۱۹۶۸ سلطنت ر ا لغو و نوع حکومت را جمهوری اعلام کردند. این کشور در سال ۱۹۸۲ به اتحاد جماهیر بریتانیا پیوست.

در حال حاضر مالدیو کشوری با تنوع قومی و فرهنگی بسیار بالا است. مردم این کشور از تبارهای سریلانکایی، هندی، عرب و آفریقایی هستند اما همگی زبان و مذهبی یکپارچه دارند.

شهرسازی و معماری

مرکز سیاسی و اقتصادی مالدیو شهر ماله است. این شهر از خیابان‎های باریک، بازارها،  مساجد و خانه‎هایی ساخته شده از نخل سمبوسه که مردم فقیر در آنها زندگی می‎کنند؛ ساخته شده است. از جاذبه‎های اصلی ماله باید به موزه ملی اشاره کرد. در این موزه آیتم‎هایی از فرهنگ عربی، سریلانکا و درویدی نمایش داده می‎شود.

اما همانطور که اشاره شد مالدیو یک مجمع‎الجزایر است که به جرئت می‎توان گفت بیشتر درآمد گردشگری این کشور از طریق هتل و صنعت هتل‎سازی در این جزایر تامین می‎شود.

غذا و اقتصاد

برنج و ماهی غذاهای اصلی در زندگی مالدیوی‎هاست. ماهی همچنین به‎عنوان مهم‎ترین منبع تامین پروتئین این مردم نیز شناخته می‎شود. در برنامه غذایی  مالدیوی‎ها از سبزیجات کمی مانند برگ بوئل با کتان استفاده می‎شود.

در مراسم رسمی از هر گوشتی به جز گوشت خوک استفاده می‎شود. در استراحتگاه‎های توریستی نوشیدنی الکی مجاز نیست. به جای آن از یک نوشیدنی محلی که از تاج کف نخل نارگیل درست می‎شود و مزه شیرینی دارد استفاده می‎شود. معمولا مواد غذایی مانند برنج، شکر و آرد که بیشترین استفاده را در مواد غذایی مالدیوی‎ها دارند وارد می‎شوند اما تمام ماهی مصرفی از خود کشور تامین می‎شود.

به‎طور کلی زمین در مالدیو به دولت تعلق دارد و مردم چه کسانی که کشاورزی می‎کنند چه کسانی که به آنها در جزایر زمین داده می‎شود تنها اجازه دارند بر روی زمین‎ها کار کنند. مالکیت زمین به دلیل حجم کم زمین در مالدیو در اختیار دولت است.  بنابراین چشم انداز توسعه اقتصادی دولت مالدیو به گردشگری و شیلات می‎باشد. از دیگر صنایع این کشور باید به ساخت‎وساز و تولید، صنایع دستی و صنایع ساخت قایق اشاره کرد. بیشتر محصولات نفتی و کالاهای نفتی مردم وارد می‎شود. طبق آماری که از سال ۱۹۹۹ موجود است حدود یک سوم نیروی کار در مالدیو نیروی کار خارجی بوده‎اند. حداقل سن کار در این کشور ۱۴سال و برای شغل‎های دولتی ۱۶ سال می‎باشد.

رفاه اجتماعی در مالدیو سازمان یافته نیست اما دولت تمرکز خود را بر روی تامین این مساله  و همچنین تامین خدمات پزشکی برای عموم گذاشته است به همین دلیل است که این کشور به راحتی به پزشکان و ماماها ویزا می‎دهد. در سال‎های اخیر خدمات پزشکی در این کشور بسیار بهبود یافته است؛ میزان مرگ و میر نوزادان کم شده و امید به زندگی تا ۷۱ سال بالا رفته است.

آداب معاشرت

احترام به کهنسالان و بزرگان یکی از آداب مردم مالدیو است. همچنین آنها احترام به بزرگان دینی خود را نیز بسیار ضروری می‎دانند. بیشتر  جشن‎های ملی مالدیوی‎ها      شامل جشن‎های مذهبی می‎باشد برای مثال جشن رمضان و روز تولد حضرت محمد از جمله آن هاست. مالدیوی‎ها همچنین روزی که   پرتغالی‎ها سرنگون شدند را نیز جشن می‎گیرند. از دیگر جشن‎های مالدیوی‎ها باید به جشن روز سرنگونی سریلانکایی‎هایی که قصد سرنگونی حکومت را داشته‎اند و همچنین جشن روز جمهوری اسلامی اشاره کرد.

مالدیو در یک نگاه

به‎طورکلی مالدیو نیز جزء آن دسته از کشورهای اسلامی است که هنوز نتوانسته جایگاهی در  اقتصاد جهانی پیدا کنند. این کشور بیشتر تمرکز خود را بر روی این مساله گذاشته تا بتواند در اقتصاد جهانی سهمی از جهانگردی و گردشگری داشته باشد تا بتواند در عرصه باقی بماند و به نظر می‎رسد در سال‎های اخیر موفقیت‎هایی نیز در این عرصه به دست آورده  است. امروزه در سرتاسر دنیا خصوصا در کشورهای آسیایی تور مال دیو به‎عنوان یک سفر لاکچری و لوکس عرضه می‎شود. بسیاری از  مردم جهان به این کشور سفر می‎کنند در هتل‎های لوکس آن اقامت می‎کنند، به تفریحات لاکچری می‌‎پردازند بدون اینکه از وضعیت اقتصادی و فرهنگی اصیلی مالدیوی‎ها آشنا شوند و درباره ما چیزی بدانند.

نوشته مالدیو از نگاهی دیگر اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *