لوله‌های نفت چالش جدید محوطه جهانی شوش

شوش و محوطه جهانی‌اش هنوز از طرح تخریب روگذر و ایجاد زیرگذر در این منطقه خلاص نشده‌اند، که برای دومین بار باید صابون عبور لوله‌های نفت از این محدوده را که برخی خبرهای غیرموثق آن را به بررسی نقاط نشتی نفت در لوله‌گذاری‌های دو دهه قبل نسبت می‌دهند، تن بزنند.

ایسنا: ششم دی ماه سال گذشته هشدارهای یک ساله دوستداران میراث‌فرهنگی خوزستان رنگ واقعیت گرفت و متولیان شهری شوش تصمیم گرفتند با حکم شبانه‌ی شورای تامین شهر شوش، طرح دولت دهم مبنی بر “تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر” را عملیاتی کنند. لودرها حدود شش ساعت در ورودی این شهر باستانی کار می‌کردند تا بالاخره میراث فرهنگی نخستین قدم‌هایش، یعنی تماس‌هایشان برای جلوگیری نخریبِ بخشی از تاریخ چندهزار ساله شوش، را برداشتند. نامه‌نگاری‌ها، درخواست‌ها و بی‌توجهی‌هایی که نهایتا نتیجه‌اش ادامه کاوش‌های باستان‌شناسان میراث فرهنگی خوزستان بود.

حالا از نتیجه‌ی این کاوش‌ها و حرف و حدیث‌ها و جلساتی که هنوز بین مسوولان شهری و میراثی برای رسیدن به نقطه‌ای مشترک و متمرکز در این پرونده (که هنوز هیچ نتیجه‌ای از آن اعلام نشده است) که بگذریم، حالا نوبت به شرکت ملی نفت خوزستان است که گویا قصد دارد کار لوله‌گذاری‌های سال‌های قبل خود را در محوطه باستانی شوش تکمیل کند و حتی نخستین قدم‌هایش را در چند روز گذشته برداشته است.

علی درویشی – رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش – در گفت‌وگو با ایسنا توضیح می‌دهد: در جریان طرح زیرگذر شوش گه سال گذشته اتفاق افتاد مطالعات و گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی انجام شدند که اکنون این حفاری‌ها توسط شرکت نفت در مجاورت همان نقطه انجام شده است، یعنی درست در منطقه انتهایی ثبت جهانی شده شوش و به سمت بیمارستان و پل نظام مافی، علاوه بر حفاری در پشت دیواره حریم، در داخل محوطه نیز حفاری کرده‌اند.

او با اشاره به صحبت‌هایش با چنانی – رییس اداره میراث فرهنگی شوش – می‌گوید: «او بعد از شنیدن این خبر بسیار شوک زده شد و تاکید کرد که انجام این کار امکان ندارد و از آن خبری نداشته است. در حالی که طبق گفته آقای چنانی هر مجوزی که باید از طرف شوش صادر شود، او باید مطلع باشد و حتی امضایش باید پای مجوزها باشد، نه از سوی پایگاه میراث جهانی شوش، چون وظیفه‌ی آن‌ها انجام کارهای پژوهشی است؛ نه بررسی کارهای عمرانی.»

وی با بیان این که نخستین حفاری‌ها از حدود یک هفته گذشته انجام شده است، ادامه می‌دهد: «در صحبت با بیژن حیدری _ مدیر پایگاه میراث فرهنگی شوش _ او گفته دو ماه پیش سازمان میراث فرهنگی پیش، میراث فرهنگی پیگیر این اتفاق بوده و میراث فرهنگی اعلام کرده که نمی‌توان آن‌جا بیل مکانیکی آورد و کندوکاو کرد. حتی طبقه گفته‌ی حیدری، شرکت نفت سرخود این کار را انجام داده‌اند و یگان حفاظت از کار آن‌ها جلوگیری کرده است.»

درویشی با طرح این پرسش که چرا به این شکل باید روال اداری برای انجام این نوع از کارها در محدوده‌های جهانی شده، طی شود، بیان می‌کند: جای سوال است که چطور بدون هیچ هماهنگی با میراث فرهنگی بیل مکانیکیِ شرکت نفت وارد حریم درجه یک شده است؟

او همچنین به انجام حفاری اولیه در همین منطقه توسط شرکت نفت در ۷۰ سال پیش و انتقال خطوط لوله نفت از این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: به گفته‌ی کارشناسان و مسوولان نفت، در آن زمان در این محوطه‌ی باستانی «دو متر زیر خاک رفته‌اند»، اقدامی که باعث شده خاک‌های آن نقطه دپو شوند، با این وجود بعد از حفاری چند روز گذشته همچنان سفال‌هایی به دست آمده‌اند.

وی با اشاره به علت مطرح شده برای انجام حفاری جدید در مجاورت طرح “تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر” که آن را بررسی نشتی نفت، عنوان کرده‌اند، ادامه می‌دهد: از زمان انجام نخستین حفاری‌ها با هدف لوله‌گذاری از مسوولان این پروژه شکایت شده است، همچنین انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش در دهه ۸۰ ، در نامه‌ای اعتراضی نسبت به کشیدن این لوله‌ها اعتراض کرد و محمد حسین ارسطوزاده – مدیر سابق پایگاه میراث فرهنگی شوش – نیز در نامه‌ای اعتراضی درخواست برداشتن این لوله‌ها را کرد، اما به عملیاتی کردن درخواست خود موفق نشد.

The post لوله‌های نفت چالش جدید محوطه جهانی شوش appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *