شهر تاریخی توس در آستانه تغییر /آخرین وضعیت «خانه ارباب» ؛ عمارت تاریخی چهار برج توس

فاز اول بهسازی جلوخان آرامگاه فردوسی در مشهد همزمان با ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به بهره برداری رسید.

چمدان: شهرداری مشهد اعلام کرد: با پیگیری‌های مدیریت شهری و شورای شهر مشهد در اردیبهشت ماه ۹۷ تفاهمنامه سه‌ جانبه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی از سوی شهردار وقت مشهد، رئیس شورای شهر مشهد و مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی به امضا رسید و ۶ ماه بعد با انجام فعالیت‌های مقدماتی، عملیات اجرایی ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی در ۲۶ آبان ماه ۹۷ با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهری و استانی در این محل آغاز شد.

پروژه ساماندهی و بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی در محدوده‌ای به وسعت ۷ هکتار از ۴۲ هکتار اراضی تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موسوم به پردیس توس در دست اجرا است. این پروژه با مبلغ اولیه قرارداد به میزان ۱۶۵ میلیارد ریال در دو فاز با مدت زمان ۱۸ ماه در حال اجراست که امروز همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی فاز نخست آن شامل سه هکتار (معادل ۶۰ درصد کل پروژه) با هزینه ۱۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

این بخش شامل اجزای مختلف همچون پیاده راه، فضای سبز، آبنما، هفت میدان موضوعی، مقبره الشعرا، مسیر سواره رو پیرامونی و سرویس‌های بهداشتی است.

پیش بینی می‌شود با اتمام این پروژه زمینه ثبت جهانی شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی فراهم شود و آغازی بر بهسازی مسیر پردیس توس باشد. از جمله ویژگی‌های طرح می‌توان به رعایت اصول باغ‌سازی ایرانی، هماهنگ بودن هندسه طرح با باغ آرامگاه فردوسی، استفاده از مصالح سنگی در کف سازی و احداث آبنماها و استفاده از مصالح بوم آورد نظیر سنگ کریستال گناباد، گرانیت نیریز وسنگ قلوه رودخانه‌ای نیشابور اشاره کرد.
«خانه ارباب» ؛ عمارت تاریخی چهار برج توس
عملیات اجرایی مرمت و احیای عمارت چهار برج توس معروف به خانه ارباب با مشارکت شهرداری مشهد و با هزینه حدود ۱۰۰ میلیارد ریال در فاز اول به پایان رسید

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس نیز پس از افتتاح فاز اول بهسازی جلوخان آرامگاه فردوسی به ایرنا گفت: طراحی و تصویب این طرح در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور به انجام رسیده و عملیات اجرایی آن توسط شهرداری مشهد اواخر سال گذشته آغاز شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده اجرای کامل این طرح تا پایان امسال به طول می‌انجامد.

احسان زهره وندی افزود: همزمان با روز بزرگداشت حکیم فرزانه توس، عملیات اجرایی مرمت و احیای عمارت چهار برج توس معروف به خانه ارباب با مشارکت شهرداری مشهد و با هزینه حدود ۱۰۰ میلیارد ریال در فاز اول به پایان رسید و از این اثر فاخر رونمایی شد.

وی گفت: مساحت این اثر تاریخی حدود پنج هزار متر مربع است و قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه برمی‌گردد که در سال گذشته در پی بازدید تیم فنی پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی توس مورد توجه قرار گرفت و با رایزنی و مشارکت شهرداری مشهد تصمیم به احیای این بنای تاریخی گرفته شد.

احسان زهره وندی با اشاره به تداوم عملیات مرمت دروازه رزان به طول تقریبی ۳۰۰ متر و ارتفاع حدود ۹ متر در ورودی شهر تابران از سوی کشف رود گفت: این عملیات از اواخر سال گذشته با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال آغاز و در تیر ماه امسال به پایان می‌رسد. شهر کهن تابران توس به وسعت ۳۶۰ هکتار دارای حصار و برج و بارو به طول حدود ۷۲۰۰ متر است که از ۱۰۶ برج و چهار دروازه به نام‌های دروازه رودبار، دروازه مرو، دروازه رزان و دروازه نیشابور شکل گرفته است.
yektanet-logo-sign
yektanet-logo-type
پیشنهاد توسط

The post شهر تاریخی توس در آستانه تغییر /آخرین وضعیت «خانه ارباب» ؛ عمارت تاریخی چهار برج توس appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *