شرایط اقامت در کانادا

بر اساس اعلام سازمان ملل ، کانادا و استرالیا بیشترین تعداد مهاجران را در هر سال دارند. مهاجران کانادا پس از دریافت کارت اقامت دائم خود، تقریباً از حقوق مشابه شهروندان کانادا برخوردار می شوند.

کشور کانادا با طبیعتی بکر و مثال زدنی و همچنین با برخورداری از مناظر توریستی جذاب، همواره و در طی سالیان متمادی مورد توجه توریست های خارجی جهت سفر از سراسر جهان بوده است.

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا و اقامت در این کشور می تواند به یکی از راه های زیر انجام شود:

اقامت کاری در کانادا

برنامه Express Entry کانادا به مهاجران امکان می دهد از طریق کاری برای اقامت اقدام کنند. این سیستم سریع ترین برنامه مدیریتی درخواست اقامت کانادا است که ۸۰٪ متقاضیان را در ۴ تا ۶ ماه تعیین تکلیف می کند و متقاضیان می توانند در صورت عدم وجود نیروی کاری متخصص کانادایی مشاغل مورد نیاز را پر کنند. دولت کانادا این واقعیت را پذیرفته است که  برای تأمین نیازهای آینده بازار کار به مهاجران جدید نیاز دارد. استان ها و قلمروهای کانادا هم می توانند در صورت لزوم از این طریق به نامزدهای مناسب شغلی دسترسی پیدا کنند. در برنامه Express Entry  کارفرمایان نقش مهمی در انتخاب مهاجران اقتصادی ورودی به کانادا دارند.

سیستمExpress Entry   چگونه عمل می کند

Express Entry یک سیستم آنلاین است که مشخصا برای جذب نیروی متخصص کاری به کشور کانادا طراحی شده است. برای اقدام از این طریق باید در ابتدا پروفایل شخصی خود را ایجاد کنید که برای مدت یک سال معتبر است. این سیستم بر اساس مهارت ها، زبان ، تحصیلات و تجربه کاری به شما امتیاز می دهد (شما باید حداقل نمره ۶۷ از ۱۰۰ را بدست آورید) امتیاز شما نسبت به سایر متقاضیان از طریق یک سیستم رتبه بندی جامع (CRS) سنجیده می شود و افرادی که در صدر این رتبه ها قرار دارند برای اقامت دائم دعوت می شوند (دعوت به ارسال درخواست (ITA)). پس از دریافتITA ، تا ۶۰ روز فرصت دارید تا درخواست خود را (که شامل بررسی های بهداشتی و امنیتی است) برای اقامت دائم تکمیل کنید. اگر از شما دعوت نشده است درخواست دهید ، نگران نباشید. می توانید مجددا  ۱۲ ماه بعد درخواست بدهید. اکثر پروفایل های ارسالی برای این سیستم در طول مدت زمان کمتر از شش ماه پردازش می شوند. برنامه های ورود سریع به کانادا عبارتند از:

  • برنامه نیروی کاری متخصص فدرال (FSWP)
  • برنامه نیروی تجاری متخصص فدرال (FSTP)
  • کلاس تجربه کانادا (CEC)

نیروی کاری متخصص فدرال

این برنامه برای متقاضیانی است که در یکی از مشاغلی که در کانادا مورد تقاضا است کار می کنند. این برنامه به ۲۵۰۰۰ ویزا در سال (کلیه ملیت ها) محدود می شود. اگرچه ، داشتن پیشنهاد یک شغلی از کانادا شما را همچنان واجد شرایط می گرداند حتی اگر سهمیه ها به حد نساب رسیده و پر شده باشد. برای درخواست از این طریق باید حداقل یک سال سابقه کار با حقوق داشته باشید و معیارهای خاصی مانند آزمون زبان را برآورده کنید.

مهاجرت به کانادا

نیروی تجاری متخصص فدرال

هر ساله ۵،۰۰۰ ویزای کانادا برای افرادی که در یکی از ۹۰ تجارت مورد نیاز آموزش دیده اند و تخصص دارند، در دسترس است. برای درخواست تحت این برنامه شما باید حداقل دو سال سابقه کار مرتبط در پنج سال گذشته ( یا گواهی صلاحیت) داشته باشید. داشتن امکان ایجاد فرصت های شغلی در کانادا هم مزیت به شمار می آید. هدف از این برنامه مهاجرت تجارت ، تشویق سرمایه گذاری و اشتغال در کانادا از طریق مهاجرت افرادی است که توانایی تأسیس و سرمایه گذاری در یک تجارت در کانادا را دارند. گروه های اصلی ویزاهای تجاری در کانادا که دارای تجربه شغلی ، مدیریتی و ارزش خالص نسبتاً بالا هستند،‌ از طریق یکی از سه رسته زیر می توانند درخواست اقامت دائم کانادا تحت برنامه تجاری را داشته باشند:

  • سرمایه گذاران
  • کارآفرینان
  • افراد خود اشتغال
  1. برنامه سرمایه گذاری در کانادا

کانادا سرمایه گذاران خارجی را عامل مهمی در اقتصاد کانادا می داند و در طی این جریان مهاجرت هم به سرمایه گذار و هم به خانواده او اجازه می دهد اقامت دائم در کانادا را داشته باشند. برای واجد شرایط بودن برای برنامه سرمایه گذاری، متقاضیان باید توان اداره ، کنترل و یا هدایت موفقیت آمیز یک تجارت را داشته باشد و  از طریق تلاش های خود ارزش خالص حداقل ۱۶۰۰۰۰۰ دلار را جمع کرده باشد. ۸۰۰،۰۰۰  دلار برای مدت ۵ سال توسط وزارت تابعیت و مهاجرت کانادا که به نمایندگی از صندوق های سرمایه گذاری استانی و اقلیمی فعالیت می کند، سرمایه گذاری کند.

  1. برنامه کارآفرینی در کانادا

از آنجا که این گروه فرصت های شغلی ایجاد می کنند و به اقتصاد کانادا کمک می کنند ، کارآفرینان تشویق می شوند تا برای این جریان مهاجرت اقدام کنند. متقاضیان موفق می توانند در کانادا تجارتی را ایجاد کنند و همچنین اقامت دائم در این کشور را کسب کنند. این برنامه در حال حاضر متوقف شده است. با این حال ، کارآفرینان ممکن است به جای آن از برنامه Visa Start-Up Visa  بهره مند شوند. برای واجد شرایط بودن در برنامه کارآفرینی ، متقاضیان باید اقدام به تأسیس ، خرید یا ایجاد یک سرمایه گذاری اساسی در یک کار تجاری در کانادا طی ۲ سال بعد از ورود به کانادا کنند که منجر به رشد قابل توجهی در اقتصاد خواهد شد. مشارکت فعال و مداوم در مدیریت مشاغل داشته باشند و  حداقل یک شهروند کانادایی یا دارای اقامت دائم غیر از کارآفرین و وابستگانش را استخدام کنند. برای اطمینان از رعایت این شرایط ، کارآفرینان موظفند طی مدت زمانی دو سال، پیشرفت خود را به طور منظم به مقامات مهاجرت گزارش دهند.

  1. برنامه خود اشتغالی در کانادا

این جریان مهاجرت شغلی برای دو نوع افراد شاغل است: ۱. کسانی که یا در کانادا مشاغلی را تاسیس یا تجارتی را خریداری می کنند که سهم اقتصادی قابل توجهی در فرهنگ یا هنر کشور کانادا داشته باشند  و ۲. کسانی که در مدیریت مزرعه تجربه ای دارند و می توانند یک مزرعه در کانادا را خریداری و مدیریت کنند. کشاورزان ، صنعتگران ، شخصیت های ورزشی ، بازیگران ، مشاوران و اپراتورهای مراکز تجاری کوچک که ممکن است مورد تقاضا باشند ،‌  نمونه هایی از متقاضیانی هستند که ممکن است واجد این شرایط شوند. ارزیابی در این گروه مبتنی بر  توانایی و تجربه کسب و کار بر اساس صلاحیت های فرهنگی و هنری است. داشتن سرمایه مکفی برای تامین مالی اولیه هم ضروری است . این برنامه برای سرمایه گذاران خود اشتغال ، با تجربه و ایده پرداز است. اگر متقاضی خود اشتغالی هستید ، باید تجربه ، قصد و توانایی ایجاد شغلی را داشته باشید که فرصتی برای اشتغال برای خودتان ایجاد کند و سهم قابل توجهی در فعالیت های فرهنگی یا ورزشی یا هنری در کانادا کمک کند. یا  می توانید یک مزرعه را خریداری و مدیریت کنید.  سرمایه گذاران باید تعدادی از الزامات مرتبط با تجربه تجارت خود ، را برآورده کنند مثلا به سرمایه خالص به دست آمده ۸۰۰۰۰۰ دلار کانادا دست پیدا کنند و یا قصد سرمایه گذاری ۴۰۰۰۰۰ دلار در اقتصاد کانادا را نشان دهند.

مهاجرت به کانادا

کلاس تجربه کانادا (CEC)

 Class Experience Class یا ((CEC یک برنامه مهاجرتی با هدف کمک به نیروی کار فصلی و دانشجویان خارجی موقت برای استفاده از تجربه کار و تحصیلات خود در برنامه های اقامت است. کلاس Experience Class در کانادا برای گذر از اقامت موقت به اقامت دائم با در نظر گرفتن زمانی که دانشجوی بین المللی یا نیروی کار ماهر به مشارکت در جامعه کانادایی گذرانده، می پردازد و از آن پشتیبانی می کند. هر دو متقاضی (فارغ التحصیلان خارجی و همچنین نیروی کار خارجی موقت) برای واجد شرایط بودن برای تجربه کلاس کانادا باید در کانادا تجربه کاری داشته باشند. کلیه الزامات کلاس تجربه کانادا بر اساس مدل رد یا قبولی است. در صورت برآورده شدن حداقل شرایط ، متقاضی واجد شرایط است که برای این برنامه اقدام کند.

صلاحیت متقاضیان CEC

  • برنامه ریزی برای زندگی در استانی به جز کبک
  • ۱۲ ماه تجربه کار ی در کانادا داشته باشید – کار تمام وقت یا معادل پاره وقت مدنظر است. این تجربه باید طی ۳ سال گذشته در مشاغل NOC 0 ، A یا B به دست آمده باشد.
  • تجربه کار باید با مجوز مناسب به دست آمده باشد.
  • حداقل سطح مورد نیاز زبانی باید به دست آمده باشد.
  • برنامه نباید جزو یکی از ۶ شغل معاف شده باشد.

فقط ۱۲۰۰۰ درخواست سالانه پذیرفته می شود. و برای هر برنامه NOC B  تعداد ۲۰۰  زیر مجموعه وجود خواهد داشت.

اقامت در رسته خانوادگی در کانادا

اتحاد مجدد خانواده یکی از ارکان سیستم مهاجرت به کانادا است. دولت فدرال قصد دارد تا سال تا سال ۲۰۲۱  تا ۹۱،۰۰۰ دلار حمایت مالی از مهاجران حامی خانواده به عمل آورد. اگر هر یک از اعضای خانواده نزدیک شما در کانادا اقامت دائم دارند ، این امر می تواند در گرفتن اقامت دائم به شما کمک کند. تقریباً ۳۰٪ از کل مهاجرانی که به کانادا می آیند توسط اعضای خانواده حمایت می شوند. اشخاصی که در کانادا زندگی می کنند ، از طرف دولت موظف می شوند که از اعضای خانواده خود که برای مدت ۳ تا ۱۰ سال به کانادا آمده اند ، حمایت کنند تا به آنها در اسکان در کانادا کمک کند. حال چگونه می توان از طریق نسبت خانوادگی اقدام کرد؟ همسر،‌ شریک مشترک قانونی ،‌ کودکان تحت تکفل،‌ والدین،‌ برادران و خواهران، برادرزاده یا خواهرزاده، نوه یا نوه ها که یتیم هستند، زیر ۱۸ سال سن دارند و ازدواج نکرده اند و یا در یک رابطه قانونی مشترک هستند،‌ می تواند تحت حمایت طرح نسبت خانوادگی قرار بگیرند. هر مقوله پشتیبانی الزامات و دوره های انتظار خود را دارد. اگر اعضای اصلی خانواده شما در کانادا اقامت دائم دارند ، ممکن است بتواند در گرفتن اقامت دائم به شما کمک کند. در حقیقت ، تقریباً ۳۰٪ از کل مهاجران که به کانادا می آیند توسط اعضای خانواده حمایت می شوند.

شرایط مورد نیاز برای یک اسپانسر خانوادگی

علاوه بر اینکه فرد باید تابعیت کانادا یا اقامت دائم داشته باشد، از لحاظ مالی تیز باید واجد شرایطی باشد تا بتواند اسپانسر شود. حامی باید ثابت کند که در صورت لزوم می تواند از نظر مالی از اعضای خانواده خود و هر وابسته ای را حمایت کند. او باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد ؛ ورشکسته یا مجرم نباشد.

اقامت استانی (PNPs)

اگر استان خاصی را در نظر داشته باشید که می خواهید به آن مهاجرت کنید، این برنامه گزینه بسیار خوبی است. هر یک از  استان های کانادا(به استثنای کبک) برنامه مهاجرتی خاص خود را دارند، که به نام برنامه نامزدی استانی یا PNP   شناخته می شود . داوطلبانی که واجد شرایط ورود به اکسپرس نیستند می توانند یک برنامه مهاجرتی استانی را در نظر بگیرند. استان های کانادا برنامه هایی دارند که بسیاری از کمبودهای خاص بازار کار را پوشش می دهند. این موارد از نیروهای متخصص فناوری در بریتیش کلمبیا ، انتاریو و کبک گرفته تا رانندگان  جاده ای کامیون ها در ساسکاچوان و پزشکان در استان های آتلانتیک را شامل می شود. اکثر برنامه های مهاجرتی استانی نیاز به پیشنهاد شغلی دارند تا بتوانند شما را واجد شرایط کنند. PNP ها اجازه می دهند. استان ها با تعیین نامزدهای مشخص برای وضعیت اقامت دائم ، به نیازهای اقتصادی خود پاسخ دهند. اغلب PNP ها نیروهای متخصص با تجربه خارجی را در مشاغل مورد نیاز استان جستجو می کنند. به عنوان مثال ، استان Saskatchewan اخیراً PNP خود را تغییر داده تا عده بیشتری برنامه نویس کامپوتر جذب شود. نزدیک به ۸۰ مورد   PNP   مختلف در کانادا وجود دارد که هر کدام مجموعه ای از شرایط لازم برای واجد شرایط بودن را دارند. اگر شما واجد شرایط فقط یکی از آنها باشد ، می تواند بلیط ورود به کانادا را به دست آورید.

اقامت کبک در کانادا

استان کبک با دولت فدرال کانادا توافق ویژه ای برای انتخاب مهاجران منطبق با شرایط مهاجرت خود دارد. برای هر فردی که قصد اقامت در کبک را دارد ، یک فرایند ارزیابی جداگانه وجود دارد که شامل مقوله های زیر است:

برنامه سرمایه گذاری کبک،‌ برنامه کارآفرینی کبک و برنامه خود اشتغالی کبک

گزینه های دیگر اقامت کانادا :

فرزند خواندگی

شهروند کانادا مجاز به فرزندخوادگی از کشورهای خارجی است. فرزند خواندگی از کشور دیگر شامل موضوعات و مسائل حقوقی مختلفی مانند دفاتر مهاجرت استانی و کنوانسیون لاهه است که حاکمیت فرزندخوانی های بین المللی را بر عهده دارد، دفاتر قانونی کشور مبدا کودک و غیره می شود. خانواده های کانادایی که قصد فرزند آوری دارند باید بتوانند برای مدت طولانی از آنها حمایت مالی کنند و متعهد به پرورش فرزند و پیگیری بهترین منافع او باشند. به فرزند پذیرفته شده اقامت کانادا داده می شود.

دانشجویی

کانادا مقصد برتر در جهان برای دانشجویان بین المللی است. دلیل این امر در مدارس عالی کشورها ، شهریه مقرون به صرفه و نگرش مثبت نسبت به افراد تازه وارد است. ولی تحصیل در کانادا ، کار دانشجویان بین المللی را برای مهاجرت دائمی آسان می کند. به همین دلیل ، بسیاری از تازه واردها تصمیم می گیرند که با تحصیل در کانادا ، سفر مهاجرتی خود را آغاز کنند و بعداً برای اقامت دائم درخواست کنند!

روش های دیگری از جمله اقامت تولد، ‌ازدواج،‌ و برنامه انسان دوستانه هم به دست آوردن مهاجرت به کانادا وجود دارد .

مهاجرت به کانادا

مدارک لازم برای درخواست اقامت در کانادا

به منظور شروع روند اخذ ویزای اقامت دائم ، با نزدیک ترین کنسولگری ، کمیسیون عالی یا سفارت کانادا تماس بگیرید. در سطح پایه، اخذ ویزای اقامت دائم فرد را ملزم می کند به:

  • ارائه گواهی پزشکی و بررسی سوابق کیفری
  • تکمیل درخواست و ارسال ویزای اقامت دائم
  • پرداخت هزینه برنامه
  • شرکت در مصاحبه با نمایندگان مهاجرتی

علاوه بر این و بسته به ماهیت و دسته برنامه شما ، موارد زیر ممکن است یا ممکن است لازم نباشد:

  • اوراق اصلی ، کپی ها و ترجمه های رسمی اسناد و مدارک پشتیبانی از برنامه شامل مدارک تحصیلی ، دیپلم و گواهینامه ، اسناد شناسایی شخصی و یا نامه های حامی و اطلاعات مربوطه
  • بودجه کافی برای حمایت از متقاضی در اولین زمان ورود به کانادا
  • آزمون ارزیابی مهارت
  • اثبات وضعیت عدم پناهندگی
  • نتایج آزمون زبان ها
  • هزینه های اضافی
  • سایر مستندات یا آزمون ها

برای مهاجرت به کانادا به چه میزان پول نیاز داریم؟

طبق اداره شهروندی و مهاجرت کانادا ، جز در شرایطی که از قبل اشتغالتان در کانادا را ترتیب داده باشید ، باید ثابت کنید که حداقل ۱۰،۰۰۰ دلار CDN برای هر نفر وجه تسویه حساب دارید ، به علاوه ۲،۰۰۰ دلار اضافی برای هر وابسته که با شما مهاجرت کند. توجه داشته باشید که حداقل مبلغ بودجه تسویه حساب ممکن است بسته به مکانی که می خواهید به کانادا حرکت کنید متفاوت باشد و با توجه به اندازه خانواده تعیین شود. در حالی که نیازهای هر خانواده متفاوت است  و هر منطقه از کانادا دارای هزینه زندگی متفاوتی است ، دستورالعمل های زیر برای بودجه تازه واردین (به جز هزینه های جابجایی و بلیط هواپیما) پیشنهاد می شود:

  • یک بزرگسال که به تنهایی مهاجرت می کند: ۲۵۰۰۰ دلار کانادا
  • یک زوج که با هم مهاجرت می کنند: ۳۰،۰۰۰ دلار
  • یک زوج با یک فرزند زیر ۱۰ سال: ۳۳۰۰۰ دلار
  • یک زوج با فرزند بالای ۱۰: ۳۵۰۰۰ دلار
  • برای هر کودک اضافی زیر ۱۰ سال: ۱۰۰۰ دلار اضافه
  • برای هر کودک بالای ۱۰ سال مبلغ اضافه عبارتست از: ۲،۰۰۰ دلار

اساساً ، این مبلغ پول،‌ این امکان را فراهم می کند که تا قبل از پیدا کردن شغل و شروع به درآمدزایی ، تا مدت ها در کشور جدید سکونت کنید.

در آخر این نکته را یاد آور میشویم با توجه به اینکه قوانین کشورها در حال تغییر است، زمانی که تصمیم به مهاجرت می گیرید با مشاورین ارشد در زمینه ی حقوق بین الملل و مهاجرت مشورت نمایید تا از آخرین اتفاقات روز آگاه شده و مطمئن ترین مسیر ممکن را جهت رسیدن به هدف تان انتخاب نمایید. در صورت تمایل می توانید با مشاوران ارشد موسسه مهاجرتی صباپلن تماس حاصل فرموده و به صورت رایگان پاسخ سوالاتتان را دریافت نمایید.

نوشته شرایط اقامت در کانادا اولین بار در مجله سفر پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *