سیاهکل کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد؟

وقتی گیلان می‌رویم نباید فقط تنها به دیدن دریا و جنگل بسنده کنیم، چون هر سفر به آن می‌تواند مساوی با کشف جاهای جدید باشد. جاهایی مثل سیاهکل که کافی‌ست ۴ ساعت از آن دور شویم تا به جنگل‌های سبز و جاده باصفایش برسیم.

سیاهکل کجاست؟

سیاهکل گیلان

سیاهکل یکی از شهرهای نسبتا بکر و دست نخورده گیلان است که از شمال و شرق به لاهیجان می‌رسد؛ از غرب به رشت راه دارد و از جنوب به رودبار. اگر بخواهیم به‌جایی سفر کنیم که جنگل‌های انبوه داشته باشد، یکی از انتخاب‌ها همین سیاهکل است. محلی‌ها به این منطقه سی‌کل می‌گویند. سی یعنی کوهی که شیب تند دارد، کل هم یعنی آبادی. به این ترتیب باید به دیدن آبادی‌ای‌ کنار کوه برویم.

اگر از تهران می‌خواهیم راه بیافتیم، باید وارد اتوبان تهران-کرج بشویم و اتوبان قزوین- رشت را ادامه بدهیم. نرسیده به رشت، راه‌مان را باید کج کنیم و در جاده سراوان، سنگر و سیاهکل پیش برویم.

از تهران تا مقصد ۳۲۲ کیلومتر فاصله است، یعنی حدود ۴ ساعت. اگر از رشت حرکت کنیم، سفرمان ۴۵ دقیقه‌ خواهد بود، چیزی در حدود ۴۴ کیلومتر. البته فاصله تا لاهیجان کوتاه‌تر است، با ۲۵ دقیقه رانندگی و پشت سر گذاشتن ۲۰ کیلومتر به لاهیجان می‌رسیم.

جاهای دیدنی سیاهکل گیلان:

استخر پاشوران

استخر پاشوران

استخر و پارک پاشوران توی شهر قرار دارد و طراحی‌اش مثل استخرهای لاهیجان و لنگرود است؛ دایره‌ای شکل و امکان قایق‌سواری با قایق پارویی را هم برای عشاق قایق‌سواری فراهم می‌کند.

دور استخر یک عالمه مجسمه‌های سنگی نصب شده و اطرافش هم پر از درخت‌های چنار و اقاقیاست. کنار استخر که باشیم، از پشت ردیف درخت‌ها، شیروانی‌ رنگی خانه‌ها هم دیده می‌شوند.

آدرس: نزدیک میدان بسیج، بلوار احمدیان

دوشنبه بازار و پنج‌شنبه بازار

بازار هفتگی سیاهکل

هیچ مرکز خرید مدرن و جدیدی، صفای بازارهای محلی را ندارد و سیاهکل هم از داشتن بازارهای هفتگی بی‌نصیب نیست. دوشنبه و پنج‌شنبه هر هفته، ترشی و مربا و سبزی‌ و میوه‌های تازه، به اضافه صنایع دستی و ظرف و خرده‌ریزه‌های دیگر را در این بازار بساط می‌کنند و اگر بخواهیم ماهی تازه گیرمان بیاید و ناهار پلوماهی خوشمزه‌ای بخوریم، از این بازار می‌توانیم ماهی‌اش را بخریم.

آدرس: انتهای بلوار ابوذر

تی‌تی کاروانسرا

تی تی کاروانسرا

در جاده دیلمان که برانیم، به توتکی می‌رسیم. بعد باید تابلوی روستای بالارود را ادامه بدهیم که خودش جای تماشایی‌ست. به دوراهی که برسیم، راه مستقیم به دیلمان می‌رود. اما برای دیدن کاروانسرای تی‌تی باید راه فرعی را انتخاب کنیم. اینجا یکی از اولین‌ بناهای شهر است.

این بنا حیاط مرکزی و دو ایوان دارد، متقارن است و پای تپه ساخته شده. نمای بیرونی‌اش از سنگ و ساروج است  و داخلش از آجر، گچ و سنگ.

تی‌تی کاروانسرا که به تی‌تی خانه هم معروف است، محل استراحت کاروان‌ها بوده. قدمت آن به ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش برمی‌گردد. برخی این بنا را متعلق به حکومت محلی کیایی که در دوره تیموریان بر لاهیجان حکومت می‌کردند، می‌دانند و بعضی‌ها آن ‌را متعلق به دوره صفوی. این روزها، خزه‌ها روی دیوارهای خانه را پوشانده‌اند و قشنگ‌ترش کرده‌اند. این ساختمان ثبت ملی شده و خیلی‌ها به دیدنش می‌روند.

آدرس: کیلومتر ۵ جاده سیاهکل به دیلمان

آبشار لونک

آبشار لونک

وارد جاده دیلمان که بشویم، با۲۰ کیلومتر رانندگی، به آبشار لونک می‌رسیم. این آبشار دوقلو ۶ متر بلندی دارد و دسترسی به آن خیلی راحت است. آبشار نزدیک جاده است و آن حوالی امکانات رفاهی برای گردشگرها هم هست. امکاناتی مثل رستوران، سرویس بهداشتی و باربیکیو.

آبشار لونک در دل جنگل لونک قرار گرفته و راه رفتن در زیر درخت‌های بلند و در سکوت، حسابی بهمان می‌چسبد.

آدرس: کیلومتر ۲۰ جاده سیاهکل به دیلمان

جاده جنگلی سیاهکل- دیلمان

جاده سیاهکل به دیلمان

همه زیبایی‌های این منطقه یک طرف، جنگل‌های سیاهکل یک طرف. جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان آنقدر دیدنی و باصفاست که راحت نمی‌شود از آن دل کند. اگر به دل جنگل بزنیم، چند چشمه و آبشار هم سر راه‌مان می‌بینیم. حتی اگر قصد ماجراجویی و پیاده‌روی طولانی نداشته باشیم، همان حوالی جاده می‌توانیم چشم به جنگل بدوزیم و از زیبایی و هوای تازه‌ای که وارد ریه‌هایمان می‌شود سرذوق بیایم.

آدرس: مسیر ۴۵ کیلومتری سیاهکل به دیلمان از میدان بسیج سیاهکل شروع می‌شود و به دلیل پر پیچ و خم بودن جاده، تقریباً یک ساعت و نیم تا دیلمان ادامه دارد.

جنگل لاریخانی

ارتفاعات جنگلی لاریخانی

در کیلومتر ۸ جاده سیاهکل به دیلمان، می‌رسیم به جنگل‌ لاریخانی که چشمه آب معدنی معروفی هم دارد. البته درصورتی به چشمه می‌رسیم که حوصله‌ پیاده‌روی طولانی تا یال کوه را داشته باشیم. اگر حوصله کنیم و تا آخر جنگل‌ برویم، دشت سرسبزی جلوی‌مان نمایان می‌شود.  در این دشت محلی‌ها، همانجا گوشت را کباب می‌کنند و دست مشتری می‌دهند و بعضی وقت‌ها در کنار چشمه میوه‌های خوش آب و رنگ و تره و تازه باغی را هم می‌فروشند.

بهترین زمان سفر

در تابستان سخت بشود هوای شرجی شمال را تحمل کرد. بهتر است در بهار و پاییز که طبیعت تماشایی می‌شود و هوا هم خوب است برنامه سفر را بچینیم.

جاذبه‌های نزدیک

دیلمان: دیلمان ۴۶ کیلومتر، یعنی به‌اندازه یک ساعت و ربع رانندگی از سیاهکل گیلان فاصله دارد. گذشته از جاده تماشایی که از آن می‌گذریم، می‌توانیم به جاهای دیدنی دیلمان هم سر بزنیم. اطراف شهر پر از دشت و جنگل و جاهای ییلاقی‌ست، ولی جاهای تاریخی هم دارد، مثل حمام دیلمان.

روستای شاه شهیدان

روستای شاه شهیدان: لونک، اسپیلی، دیلمان و آسیابر را باید پشت سر بگذاریم تا به این روستای کوهستانی برسیم. از سیاهکل تا اینجا ۶۸ کیلومتر راه است، حدود یک ساعت و نیم. این را هم بگوییم که ۷ کیلومتر آخر راه خاکی‌ست. درعوض به آن بالا که برسیم، جلگه گیلان زیر پای‌مان است، منظره‌های خیلی قشنگی می‌بینیم، جنگل و سرسبزی و کوه‌هایی که یکپارچه سبزند.  برای رسیدن به این روستا باید از دیلمان به آسیابر برویم.

کجا اقامت کنیم؟

هتل دهدار لاهیجان

شهرهای گیلان فاصله زیادی با هم ندارند. بعضی‌ها دوست دارند در اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا خانه‌های محلی بمانند. اما گزینه دیگر اقامت در هتل ‌های رشت است که هزینه اقامت در ارزان‌ترین آنها ۲۶۵ هزار تومان در مهرماه سال ۹۷ است.

بین هتل ‌های لاهیجان، گزینه‌های ارزان‌ هم پیدا می‌شود و قیمت‌ها از ۱۴۸ هزار تومان در مهرماه سال ۹۷، شروع می‌شوند. هزینه اقامت در هتل ۳ ستاره زیتون رودبار هم ۲۲۰ هزار تومان، برای مهرماه سال ۹۷ است.

نوشته سیاهکل کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *