سه زنی که “بهترین” غذای خانگی خاورمیانه را می‌پزند

این سه زن که در خارج از افغانستان بزرگ شده‌اند، با راه‌اندازی این رستوران ظاهرا دغدغه اجتماعی هم دارند: می‌خواهند با چنین ابتکاری باور سنتی را که زنان افغانستان نمی‌توانند تجارت کنند به چالش بکشند و همچنین می‌کوشند در رستوران خود بیشتر از نیروی کاری زنان استفاده کنند.

فرارو: ایمان ناظمی، فاطمه ربانی و حمیرا ناصرضیا جایزه بهترین رستوران غذای خانگی خاورمیانه را از برنامه غذای خوب دریافت کردند

عشق به غذای وطن سه زن افغان را که در کشورهای مختلف با تجربیات متفاوت بزرگ شده‌اند، گردهم آورده تا از این طریق خارجیان را با طعم‌ و مزه غذای خانگی کشورشان آشنا کنند.

فاطمه ربانی، ایمان ناظمی و حمیرا ناصرضیا که در امارات متحده عربی زندگی می‌کنند، کمتر از یک سال پیش به عرصه رستوان‌داری پا گذاشتند، آنهم در دبی که لقب “شهر آینده” را برای خود انتخاب کرده است.

این سه زن رستوران‌دار متعلق به خانواده‌های سرشناس سیاسی-جهادی در افغانستان هستند: فاطمه ربانی، دختر برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان و ایمان ناظمی و حمیرا ناصرضا، نوه‌های سید احمد گیلانی، رهبر فقید حزب محاظ ملی افغانستان.

رستوران آنها که “کشمش” نام دارد، اخیرا در میان رستوران‌های برتر خاورمیانه، جایزه بهترین رستوران غذای خانگی را از برنامه “غذای خوب BBC” دریافت کرده است.

افغانستان

”همه غذاهای محبوب افغانی در یک منو”

غذای افغانستان، کشوری که گاه “چهار راه فرهنگ‌های باستان” توصیف می‌شود، از تنوع فراوان برخوردار است و در مجموع با آشپزی ایران، آسیای میانه و پاکستان و هند اشتراک فراوانی دارد.

فاطمه ربانی غذای افغانی را “آمیخته‌ای از طعم‌ها و عطرهای غذاهای منطقه” توصیف می‌کند.

او درباره تاثیر خوراک منطقه بر خوراک افغانی می‌گوید:”ادویه‌جات از جمله مصالح و فلفل (مرچ) تند از هند آمده و سبزیجاتی مانند گشنیز و نعناع از ایران. همچنین، تاثیرات مغولستان نیز به وضوع دیده می‌شود، به شکل نودل. از مجموع ترکیب این گروه‌های غذایی منطقه، غذای افغانی به میان آمده است.”

منتو، کابلی‌پلو و آشک از معروف‌ترین غذاهای افغانی است که در فهرست خوراک رستوران کشمش گنجانده شده است.

 

آشک، نوعی خوراک محلی است که با استفاده از خمیر گندم و گندنه (تره) تهیه می‌شود

از ایمان ناظمی، یکی از مالکان این رستوران، که متولد لندن است، پرسیدم که چه شد به رستوران‌داری روی آورد؟ پاسخش این بود: “با توجه به این‌که آشپزی در میان مردم افغانستان بخش مهمی از نشان دادن خصلت‌هایی مانند مهمان‌نوازی و رسم آبروداری است، ما با راه‌اندازی چنین رستورانی خواستیم که هنر آشپزی این کشور را به نمایش بگذاریم.”

او افزود: “آنچه که ما سه زن را برای انجام این ماموریت با هم نزدیک کرد، علاقه ما به آشپزی و غذای افغانی بود.”

افغانستان

زنان و کسب و کار

با وجود تعلق خانوادگی این سه زن به دو رهبر سنت‌گرای افغانستان، آنها ترجیح می‌دهند با هویت فردی خودشان شناخته شوند، یعنی زنان افغان‌تبار خارج از افغانستان که می‌خواهند از طریق رستوران‌داری تصویر مثبتی از کشور “مادری‌شان” را به جهانیان ارائه کنند.

این سه زن رستوران‌دار این حس را که “زنان آزاد و برابر با مردان هستند” از مادران‌شان الهام گرفته‌اند. حمیرا ناصرضیا، یکی از مالکان این رستوران که ۴۰ سال پیش در تهران به دنیا آمد و سپس در لندن بزرگ شد، می‌گوید: “من از مادرم الهام گرفتم؛ او برایم آموخت که زنان می‌توانند در عرصه‌های مختلف از جمله سیاست، آموزش، کسب و کار و فعالیت‌های مدنی و بشردوستانه بدرخشند”.

این سه زن که در خارج از افغانستان بزرگ شده‌اند، با راه‌اندازی این رستوران ظاهرا دغدغه اجتماعی هم دارند: می‌خواهند با چنین ابتکاری باور سنتی را که زنان افغانستان نمی‌توانند تجارت کنند به چالش بکشند و همچنین می‌کوشند در رستوران خود بیشتر از نیروی کاری زنان استفاده کنند.

فاطمه می‌گوید: “زمانی که این رستوران را زدیم با واکنش‌های گسترده برخوردیم. شماری انتقاد می‌کردند زنان را چه به رستوران‌داری. اما، پاسخ ما همواره این بود که با توجه به این که نام افغانستان در خارج با جنگ، ویرانی و زنان برقع‌پوش گره خورده، ما خواستیم که با معرفی غذای افغانی تصویر متفاوتی از کشور و هویت ما به جهانیان نشان بدهیم”.

بر اساس آمار اتاق تجارت و صنایع افغانستان، حدود چهارهزار زن در این کشور مدیر و مالک شرکت‌های تجارتی هستند.

در “کشمش” که طراحی مدرن دارد، سعی شده تا حال و هوای افغانستان هم منعکس شود و یک زن افغان در آلمان کارهای هنری این رستوران را انجام داده است.

امارات متحده عربی از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو، به ویژه دبی، مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری بوده است.

اهدای جایزه ‘غذای خوب’

با وجودیکه از فعالیت کشمش هنوز یک سال نگذشته، اما این رستوان توانسته است در میان رستوران‌های برتر خاورمیانه، جایزه بهترین رستور

The post سه زنی که “بهترین” غذای خانگی خاورمیانه را می‌پزند appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *