سفر به یک روستای هدف گردشگری ۳۵۰۰ ساله؛از قلعه جاماسب تا دختر بی بی حور/تصاویر

گاره؛ جایی که در آن طبیعت و تاریخ، با هم پیوندی دیرینه دارند و یکی از روستاهای مهم هدف گردشگری استان فارس محسوب می شود.

وحید پارسایی

به گزارش «توریسم آنلاین» ؛ گاره نام روستایی از توابع بخش خفر شهرستان جهرم فارس است که در نزد اهالی منطقه نام هایی با اسامی جامه بزرگی یا جومه بزرگی خوانده می شود. گاره در مسیر شیراز به خفر قرار دارد که با گذر از علی آباد و سپس حرکت در جاده فرعی روستای کراده می توان به آنجا رسید.
فرزانه هوشمند دهیار این روستا به خبرنگار ما گفت: « گاره با قدمتی در حدود ۳۵۰۰ سال و به خاطر بافت روستا و وجود جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی به یکی از روستاهای هدف گردشگری تبدیل و در سال گدشته نیز ثبت ملی شد.»
هوشمند اظهار داشت: چهار اثر تاریخی مقبره جاماسب، قلعه جاماسب، قبرستان جاماسب و درخت بی بی حور ، جاذبه های طبیعی نظیر یک رشته قنات زنده، غار ۱۰۰ متری ، چهار چشمه جوشان و پوشش گیاهی شامل : مورد، چنار، بید، نخل ، بادام،انار، انجیر و مرکبات: لیمو، پرتقال و نارنگی از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است.»
مقبره جاماسب حکیم
هوشمند گفت: « جاماسب را داماد زرتشت نیز گفته اند و برخی باورها هم حکایت از این دارد که پیامبر ایرانی ها بوده است. در نزد مردم گاره ، جاماسب از عزت واحترام خاصی برخوردار است و به همین خاطر تا سه سال قبل همزمان با روز کوروش ، جشن مهرگان در کنار این مقبره برگزار می شد و جشن با ساز و نقاره همراه بود.
هوشمند ادامه داد: این مقبره در جنوب شرقی روستا و در فاصله ۳۰۰متری آن واقع است. به‌ صورت مکعب شکل به اضلاع پنج و نیم متر و ارتفاع چهارمتر که تشابه فراوانی با کعبه زرتشت در نقش رستم دارد. به ‌علت تراش خوردن سنگ‌های آرامگاه می‌توان آن را به دوران هخامنشی نسبت داد.
زیر نمای گند آن کتیبه های قرآنی مزین به یکی از آیات سوره مبارکه بقره قرار دارد. به‌ صورت مکعب شکل به اضلاع پنج و نیم متر و ارتفاع چهارمتر، روی تپه‌ای کوتاه از سنگ‌های بادبُر بدون ملات ساخته شده ‌است. این اثر با شماره‌ی ۹۸۶ در سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسیده است.
دهیار گاره افزود: انتظار ما این است که مرمت این مقبره به طور کامل انجام و مسیرهای منتهی به این مقبره تسهیل شود.
قلعه جاماسب
هوشمند اظهار کرد: « قلعه تپه مانندی در کنار روستا قرار دارد که منوسب به جاماسب است و آثار برج در چهارگوشه این قلعه، باقی مانده آن است. »
وی ادامه داد : «قلعه متعلق به دوره ساسانی و جهت مراقبت از روستا احداث شده است. دور تا دور آن از آب محصور شده بود که به مرور زمان به خشکیده گرایید و الآن به صورت خندق درآمده است و مردم منطقه به آن خندقو می گویند و در آن درخت روییده شده است.»


درخت بی بی حور
دهیار گاره افزود: «یکی دیگر از آثار ثبت ملی گاره، درخت بی بی حور است که ۱۴ متر قطر و ۱۵۱۰ متر ارتفاع دارد. ارتفاع این درخت ۲۰ متر بالاتر از میانگین ثبت ملی است. در سخن مردمان قدیم آمده که بی بی حور و بی بی نور دو تا خواهر بودند و گویا مدفن این دو خواهر درکنار یکی از سه درختی است که به درختان بی بی حور معروف هستند. در گاره ، درهمدان و در قطب آباد جهرم درخت بی بی حور داریم که هنوز محل دقیق دفن این دو خواهر مشخص نیست. مردم روستای گاره احترام زیادی برای این درخت قائل هستند و برخی شبهای جمعه در کنار آن شمع روشن می کنند، نذری می دهند و چای پخش می کنند. «بی بی او پیرو» هم نام محلی درخت بی بی حور در گاره است. »
قبرستان تاریخی گاره
هوشمند گفت: « در پایین و گرداگرد تپه‌ای که آرامگاه روی آن قرار دارد قبرهای دوران پس از اسلام نیز به چشم می‌خورد که متعلق به قرون چهار و پنج هجری است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پس از ورود اسلام، اهالی روستای گاره، اموات خود را در پایین آرامگاه جاماسب حکیم دفن می‌کرده‌اند. هنوز تکه هایی از قبرها بر روی تپه قرار دارند و روی برخی اشکال و خطوط عربی و کوفی و اشعار فارسی از شاعران نامی و گمنام به‌ چشم می‌خورد. »
غار ۳۰۰ متری
دهیار گاره اظهار نمود: « در مرکز روستا غاری به طول ۳۰۰ متر وجود دارد که ارتفاع دهانه آن تا ۳متر می رسد. این غار در قدیم محل زندگی مردم بوده و تا میانه ی آن مردم روزگار می گذراندند.»
جاذبه های آبی
هوشمند افزود: «گاره در جوار رودخانه قره قاج بنا شده است. این رودخانه تاکنون حتی در بدترین خشکسالی ها هم خشک نشده است و بر زیبایی های روستا افزوده است. چهارچشمه جوشان ، یک قنات زنده و آبی که از کوه می آید و آب شرب روستا را تامین می کند از دیگر منابع آبی گاره محسوب می شوند.»
مقبره جاماسب حکیم به مرمت نیاز دارد
علیرضا سامری بخشدار سابق خفر در گفتگو با خبرنگار ما در مورد خاستگاه گاره افزود:«طایفه ای به نام جام بزرگی سالها قبل از لرستان کوچ کرده و در سه نقطه فارس سکنی می گزیند. روستای جام بزرگی کازرون ، روستای جام بزرگی خفر«گاره» و روستای ظفرآباد شیراز سه نقطه ای بودند که مردم این طایفه جهت ادامه زندگی انتخاب نمودند. از بین این سه نقطه تنها مردم جام بزرگی کازرون هنوز به لهجه لری خرم آبادی تکلم می کنند. »
سامری گفت: « در حال حاضر نیاز است که از سوی مسئولین امر اقدامات و حمایت های لازم در رابطه با رونق گردشگری در این روستا صورت گیرد. حفاظت و مرمت مقبره جاماسب حکیم نیز باید از سوی مسئولین محترم میراث فرهنگی استان در اولویت قرار گیرد.»

The post سفر به یک روستای هدف گردشگری ۳۵۰۰ ساله؛از قلعه جاماسب تا دختر بی بی حور/تصاویر appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *