سفر به شهر کلوت‌های ایران؛ شهداد

در جایی کیلومترها دورتر از پایتخت، کویری تماشایی‌ وجود دارد که مثلش در دنیا کم است، کویری که کلوت‌های تماشایی‌ای را در دلش جا داده و اسمش، کویر شهداد است.

کویر شهداد کجاست؟

شهداد

از تهران تا کرمان حدود ۱۰ ساعت و نیم فاصله است. اگر بخواهیم یک‌سره تا کلوت‌های شهداد برانیم،‌۱۲ ساعت با ماشین راه در پیش داریم. مسیر ما از قم، کاشان، یزد، رفسنجان و کرمان می‌گذرد. می‌توانیم با هواپیما یا قطار به کرمان برویم و از آنجا راهی مقصد شویم.

از کرمان که راه بیافتیم،‌ جاده قدیم کرمان به بم را باید درپیش بگیریم. ۲۰ کیلومتر باید برانیم تا به جاده سیرچ برسیم. جاده سیرچ کوهستانی و یک بانده است. ۳۵ کیلومتر جلوتر به روستای سیرچ رسیده‌ایم. از سیرچ تا شهداد ۴۰ کیلومتر است.

همین راه را که ادامه بدهیم به دوراهی شهداد و گلباف می‌رسیم. سمت راست به چشمه‌ آبگرم و گلباف می‌رسد و سمت چپ به شهداد. برخلاف روستای سیرچ که خنک و کوهستانی‌ست، اینجا هوا رو به گرمی می‌رود.

از شهر شهداد تا اول کمپ کویری حدود ۲۷ کیلومتر راه است و در این مسیر از روستاهای دولت‌آباد، امیرآباد، زیارتگاه و شفیع‌آباد می‌گذریم. در کیلومتر ۲۰ جاده شهداد به نهبندان، سه‌راهی‌ای می‌بینیم که سمت راست آن به کمپ کویری می‌رسد. اما اگر بخواهیم به شهر کلوت‌ها برویم،‌ مسیر مستقیم را باید ادامه بدهیم. از شهداد تا کلوت‌ها ۴۵ کیلومتر در راه هستیم.

بیشتر بخوانید: در سفر به کرمان کجا را ببینیم؟ 

چرا باید اینجا را ببینیم؟

کویر شهداد کرمان

درفش شهداد که در شهر باستانی شهداد کشف شده، قدیمی‌ترین پرچم دنیاست و از جنس فلز ساخته شده. در حوالی این شهر قدیمی، کویری بی‌کران قرار گرفته که سکوت و زمین پوشیده از ماسه‌اش جذابیت زیادی دارد.

کویر شهداد کرمان، بخش غربی کویر لوت است. این کویر حدود ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی، یعنی کلوت‌ها را در خودش جا داده. اینجا به‌عنوان یکی از گرم‌ترین جاهای کره زمین ثبت شده و دمایش در سایه به ۶۷ درجه هم رسیده. به همین دلیل این روزهای زمستانی بهترین زمان برای سفر به کویر به‌حساب می‌آید.

در کمپ کویری شهداد، سرگرمی‌های هیجان‌انگیزی پیش روی ماست، مثل شترسواری. نشستن روی شتر، درحالی‌که با پاهای بلندش روی ماسه‌های گرم و نرم راه می‌رود، از تجربه‌های ناب است. راهنما همراه ماست و نگران گم شدن در کویر هم نیستیم.

اما نمی‌شود تا کویر شهداد رفت و شهر کلوت‌ها را ندید. اینجا یکی از عجیب‌ترین و منحصر‌به‌فردترین کویرهای دنیاست.  شهر کلوت‌ها، ۱۱ هزار کیلومتر مربع است و ۲۰ هزار سال عمر دارد.

کلوت‌ها مثل دالان‌هایی هستند که به‌موازات هم قرار گرفته‌اند. علت شکل‌گیری‌شان هم فرسایش و باد و باران است. بلندی کلوت‌ها در بعضی جاها به ۲۰۰ متر هم می‌رسد. از سمتی که باد وزیده، شیب زیادی دارند، اما طرف دیگرشان صاف‌تر است. وقتی به مجموعه‌ کلوت‌ها نگاه کنیم، از زیبایی غریب‌شان حیرت‌زده می‌شویم.

جاذبه‌های نزدیک

آب انبار شهداد

 

آب انبار شهداد: آب انبار حاج محمد تقی که به آب انبار شهداد هم مشهور است، در دوره قاجار ساخته شده و در آن دوران نقش یخچال را برای مردم شهر داشته. به این ترتیب که زمستان‌ها آبگیری می‌شده و تابستان از آن استفاده می‌کردند. این آب انبار در فهرست آثار ملی ثبت شده. اینجا را نزدیک میدان امام حسین و در بخش جنوبی شهر پیدا می‌کنیم.

قلعه شفیع آباد: این قلعه در روستای شفیع‌آباد و در مسیر رسیدن به کویر شهداد قرار گرفته. اینجا از دوره قاجار به یادگار مانده و ثبت ملی هم شده. کاروانسرای شفیع‌آباد پر است از تزیینات آجری و کنار دروازه آن دو برج ساخته شده. در چهار گوشه‌ این قلعه هم چهار برج دیگر دیده می‌شود و دورتادورش اتاق.

باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان: باغ شاهزاده، وسیع‌ترین باغ ایرانی‌ست که در فهرست باغ‌های ایرانی یونسکو هم قرار گرفته. بعد از دیدن کویر و طبیعت ساکت و گرمش، می‌توانیم به این باغ باصفا در شهر ماهان سر بزنیم که حس‌وحال کاملا متفاوتی دارد. گذشته از جذابیت معماری بنای باغ، فواره‌های پلکانی آن حیرت‌زده‌مان می‌کند.

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی: یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر ماهان، آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی، شاعر و عارف کرمانی‌ست. این آرامگاه معماری بسیار جذابی دارد که دیدنش خالی از لطف نیست. اینجا ۳ حیاط روباز می‌بینیم و می‌توانیم از چله‌خانه، بقعه و صحن‌های مختلف‌اش دیدن کنیم.

آرامگاه شاه نعمت الله ولی

کجا اقامت کنیم؟

در کمپ کویری شهداد آلاچیق‌هایی درنظر گرفته شده که دیوار و سقف چوبی دارند. اما اگر هتل را ترجیح بدهیم، دو گزینه داریم.

از ماهان تا شهر شهداد، بیشتر از یک ساعت فاصله است، پس می‌توانیم به هتل ‌های ماهان هم فکر کنیم. قیمت رزرو این هتل‌ها از ۱۱۶ هزار تومان شروع شده، به ۲۴۵ هزار تومان می‌رسد. برای اقامت در کرمان دست‌مان بازتر است و می‌توانیم بین هتل‌های ۲ تا ۵ ستاره کرمان، یکی را انتخاب کنیم. قیمت هتل‌های کرمان از ۷۵ هزار تا ۴۶۰ هزار تومان است.

نوشته سفر به شهر کلوت‌های ایران؛ شهداد اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *