زیباترین غارهای ایران کدامند؟

دیدن غارها، مثل دیدن فیلمی مهیج و ماجراجویانه است که با خودش کلی تجربه جدید دارد. ایران در کل ۲ هزار و ۵۰۰ غار خشک و آبی دارد که بعضی‌هایشان طرفداران بیشتری دارند و برخی دیگر به دلیل صعب‌العبور بودن ناشناخته‌ترند. با ما همراه شوید تا سری به دیدنی‌ترین و زیباترین غارهای ایران بزنیم.

غار علیصدر

غار علیصدر

به عقیده خیلی‌ها معروف‌ترین غار ایران، همین غار علیصدر است. علیصدر، یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی دنیاست. اینجا می‌شود قایق‌سواری هم کرد و ۲ کیلومتر پیش رفت. این غار از تهران حدود ۴ ساعت فاصله دارد و از همدان حدود ۱ساعت تا اینجا راه است.

تابستان‌ها می‌شود از آفتاب گرم بیرون به هوای خنک غار پناه برد و آن‌همه صحنه‌ جذاب و خیره‌کننده را از نزدیک دید. البته در تابستان هم باید لباس گرم همراه داشته باشیم، چون دمای هوای داخل غار ۱۴ درجه سانتی‌گراد است.

علیصدر، ۱۹۰ میلیون سال سن دارد و  در گوشه و کنارش، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های زیادی می‌بینیم که شکل‌ و طرح‌های جورواجور و تماشایی دارند.

اطراف غار هم امکانات رفاهی زیادی مثل مهمان‌سرا، سوئیت و چادر برای اقامت گردشگران درنظر گرفته‌‌اند. البته می‌توانید بعد از دیدن غار راهی جاهای دیدنی همدان بشوید و شب همان‌جا بمانید. قبل از آن، قیمت رزرو هتل‌ های همدان را بررسی کنید.

مسیر دسترسی: از تهران و از اتوبان ساوه خودتان را به همدان می‌رسانید. از اینجا به بعد چند گزینه دارید. مسیر جدیدی که چند سالی‌ست افتتاح شده، مسیر لالجین، بیجار و علی‌صدر است.

گزینه‌ بعدی این است که از همدان به‌سمت کبودرآهنگ بروید و قبل از رسیدن به کبودرآهنگ، به‌طرف شهر رزن تغییر مسیر بدهید. حالا تابلوهای راهنمای غار را دنبال کنید. از مسیر همدان به صالح‌آباد هم به غار دسترسی دارید. برای گذاشتن ماشین در پارکینگ، هزینه جداگانه باید بپردازید.

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه یا قوری قلا در کرمانشاه، غاری‌ست که سن و سالش به ۶۵ میلیون می‌رسد. اینجا، بعد از غار علیصدر، از بزرگ‌ترین غارهای آبی خاورمیانه‌ست.

قوری قلا چند تالار دارد، مثل تالار مریم که قندیلی شبیه به حضرت مریم در آن می‌بینیم؛ یا تالار بتهون که هر کدام از قندیل‌هایش یک جور صدا می‌دهند. این تالار، یک تالار عروس هم دارد که پر است از سنگ‌های سفید و کریستالی. دمای داخل غار حدود ۷ تا ۱۱ درجه ا‌ست. پس لباس اضافی را نباید فراموش کرد که سرد می‌شود. بهار و تابستان زمان خوبی برای سفر به این غار است.

مسیر دسترسی: از تهران به کرمانشاه بروید و جاده پاوه را دنبال کنید. بعد به روانسر می‌رسید. از روانسر، به تابلوها دقت کنید و دنبال روستای قوری قلعه باشید. همه مسیر تا رسیدن به غار آسفالت است. سفر از تهران تا غار حدود ۷ ساعت طول می‌کشد.

غار یخ مراد

غار یخ مراد

خیلی وقت‌ها برای دیدن غارهای جالب لازم نیست جای دوری برویم. غار یخ‌مراد یکی از قشنگ‌ترین  و خاص‌ترین‌ها در ایران است که در جاده چالوس قرار گرفته.

در بیشتر ماه‌های سال، هم قندیل‌های این غار یخ زده و هم دریاچه‌اش. چرا به آن یخ مراد می‌گویند؟ مردم این منطقه سال‌ها عقیده داشتند با خوردن تکه‌ای از یخ‌های اینجا، یک سال که بگذرد به مراد دل‌شان رسیده‌اند.

غار یخ‌مراد سه تالار بزرگ، یک دخمه به اسم دوقلو، سه یخچال زیرزمینی و چند حلقه چاه دارد. قدمت اینجا به ۵۰ میلیون سال می‌رسد. باتوجه به فسیل‌هایی که در آن پیدا شده، معلوم می‌شود این محل قبلا زیر دریا بوده.

همیشه می‌شود به این غار سر زد. ولی سفر در فصل برف و سرما خیلی هم ساده نیست. پیشنهاد ما اسفند و فروردین است که تعداد استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌های یخی از همیشه بیشتر است. لباس گرم و هدلایت را فراموش نکنید.

مسیر دسترسی: در جاده‌ کرج – چالوس، قبل از اینکه به خروجی گچسر برسید، تابلوی روستای کهنه ده را دنبال کنید. به دوراهی که رسیدید، مسیر راست را انتخاب کنید و تا نزدیک غار بروید. بعد ماشین را پارک کنید و برای یک ساعت کوه‌پیمایی آماده شوید. از تهران تا اینجا حدود ۲ ساعت و نیم در راه هستید.

غار چال‌ نخجیر

غار چال نخجیر

تا همین سی سال پیش کسی از وجود غار چال نخجیر خبر نداشت؛ تا اینکه سازمان آب برای رسیدن به آب، چند انفجار در این منطقه انجام داد و بعد از آن ورودی غار کشف شد.

کارشناسان می‌گویند عمر این غار حدود ۷۰ میلیون سال است و از چند تالار تشکیل شده که اسم‌هایشان گل‌کلمی، عروس و هویلا است که شبیه کبوتر، گوزن، لاک‌پشت و تصویرهای آشنا هستند. بیرون این غار امکاناتی برای گردشگران هم ساخته‌اند.

مسیر دسترسی: این غار در استان مرکزی قرار گرفته. از قم به سلفچگان می‌روید و از آنجا به دلیجان می‌رسید. غار چال نخجیر بین دلیجان و نراق واقع شده. تابلوی غار را در کیلومتر ۱۵ جاده دلیجان به نراق پیدا می‌کنید و خیلی راحت به غار می‌رسید. از تهران که حرکت کنید، یک سفر ۳ ساعته در پیش دارید.

غار سهولان

غار سهولان

یکی از جاهای دیدنی آذربایجان غربی غار سهولان است که ۷۰ میلیون سالی عمر دارد. به این غار کونه کوتر هم می‌گویند، چون لانه کبوتر در آن زیاد است. این غار یکی از پرطرفدارترین غارهای ایران است و توریست‌های زیادی برای دیدنش به این منطقه می‌آیند.

غار سهولان یک بخش خشک دارد و یک بخش آبی و در حدود دوره اشکانی، در آن انسان زندگی می‌کرده. غار، دو دهانه دارد که از هر کدام وارد شویم، باید از پله‌های زیادی پایین برویم تا به خنکی کم‌نور غار برسیم.

بعد می‌توانیم سوار قایق شویم و گشت‌زنان، قندیل‌های عجیب و غریب و دیواره‌های آهکی رسوبی‌اش را پشت سر بگذاریم. قندیل‌ها، شکل‌های جالبی دارند و اگر کمی دقت کنیم، هواپیما، پای فیل و خوشه انگور را پیدا می‌کنیم. می‌شود همه غار را دید، چند حوضچه، تونل و دالان تنگ و باریک را گذراند و از در دیگرش خارج شد. شب را هم می‌توانید در هتل ‌های بوکان یا مهاباد بمانید.

مسیر دسترسی: اول به مهاباد بروید. مسیر بوکان را دنبال کنید و بعد از روستای عیسی‌کند، در جهت تابلوی روستای سهولان حرکت کنید. از تهران تا غار سهولان، حدود ۸ ساعت و نیم راه است.

عکس‌ها: خبرگزاری ایرانا و مشرق نیوز

نوشته زیباترین غارهای ایران کدامند؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *