رونق برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی ؛ سکوت میراث فرهنگی ادامه دارد / از کمان کلهر در طاق بستان تا پرواز همای در نیاوران

برگزاری کنسرت‌های موسیقی در اماکن تاریخی در حال رونق گرفتن است در حالی که میراث فرهنگی هیچ ضابطه‌ای برای این برنامه‌ها تدوین نکرده و شفاف‌سازی نیز نمی‌کند .

چمدان: محوطه کاخ‌ها و بناهای تاریخی تبدیل به سالن اجرا شده‌اند در حالی که هیچکس در ایران نمی‌داند هر کدام از این محوطه‌ها ظرفیت پذیرایی چند تماشاگر را دارند؟ سیستم‌های صوتی باید چگونه عمل کنند تا بنای تاریخی آسیب نبیند و اصلا کدام برنامه‌ها مناسب برگزاری در چنین مجموعه‌هایی هستند … نکته قابل توجه این است که سازمان میراث فرهنگی نیز در این زمینه اصلا ورود نکرده و با وجود تذکرات متعدد همچنان منفعل در این زمینه عمل می‌کند.

حساسیت برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی رو به کاهش است و معاونت میراث فرهنگی هنوز ضوابط حفاظتی برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی را اعلام نکرده است. از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی مشخص نمی‌کند که برگزاری این رویدادها در اماکن تحت مدیریت این سازمان چه عوایدی دارد. با این حال برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی کشور در حال رونق گرفتن است و در هفته‌های جاری چندین اجرا در بناهای تاریخی کشور برگزار شده و یا در حال برگزاری است.

کلهر در کرمانشاه ؛ از کمانچه تا اعتراض

کیهان کلهر به تازگی دو شب اجرا در محوطه باستانی طاق بستان داشته است. طاق بستان یکی از اثار ارزشمند شهر کرمانشاه و یکی از گزینه‌های ثبت جهانی است. اجرای کیهان کلهر اما حواشی زیادی را نیز به دنبال داشت. پس از این اجرا او در صفحه اینستاگرامش انتقادات تندی را نسبت به مسئولان حراست طاق بستان مطرح کرد.

موسیقی

سنتور نوازی در خانه عامری‌ها

سیامک آقایی که با گروه سنتور نوازان زمانی حسابی در موسیقی ایرانی سر و صدا کرده بود، این سال‌ها کم کارتر از گذشته است. آقایی به تازگی یک شب اجرای موسیقی در خانه تاریخی عامری‌های شهر کاشان برگزار کرده است. عمارت تاریخی عامری‌ها چند سال پیش براساس مزایده در اختیار یک شرکت قرار گرفت و با مرمت تبدیل به هتل و مرکز فرهنگی شده است.

هم‌خوانی با قربانی در سعدآباد

علیرضا قربانی، سنتی‌خوان این روزهای موسیقی ایران، پس از موفقیت کنسرت با من بخوان در تالار وحدت، این بار اجراهای با من بخوان را به کاخ سعد آباد برده است. ایوان عطار مجموعه کاخ موزه سعد آباد یکی از مراکز اجرای برنامه های فرهنگی در این مجوعه است. در کنسرت قربانی برخلاف یکی از کنسرت نمایش‌های معروف خبری از صندلی چیدن در محوطه سعدآباد و آویزان شدن از کاخ ملت نیست.

پرواز همای در نیاوران

کاخ نیاوران که به تازگی برای چندمین بار شوی لباس در تالار آبی راه انداخته و درصدد است این کاخ ارزشمند را تبدیل به بازار مد و لباس کند از اول مرداد ماه میزبان اپرای حلاج به خوانندگی پرواز همای است. کاخ نیاوران از مراکز قدیمی برگزاری کنسرت در بناهای تاریخی است. با این وجود پس از اعتراض‌های همیشگی به نحوه و ضوابط برگزاری کنسرت در این کاخ، مسئولان کاخ و سازمان میراث فرهنگی به سمت کسب درآمد از طریق برپایی شوی لباس رفته‌اند. فضای باز مشرف به کاخ اصلی نیاوران محل اصلی اجرای کنسرت در این مجموعه تاریخی است.

برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری می‌تواند به حیات بناها و محوطه‌های تاریخی کمک کند، با این وجود سازمان میراث فرهنگی ضوابط و دستور عمل‌های مشخصی درباره آن ندارد و مانع شفاف سازی قراردادها و شرایط برگزاری این رویدادهاست.
دیلی میل و تلگراف دو نشریه انگلیسی هستند که به نتایج تحقیقات بین‌المللی در زمینه برگزاری کنسرت و مراسم‌های مختلف در آثار تاریخی پرداخته‌اند بر اساس گزارش‌های این دو نشریه نتیجه مطالعه‌ای که توسط دانشمندان در موزه هرمیتاژ روسیه انجام گرفته‌است نشان می‌دهد کنسرت‌هایی که در این مکان برگزار شده‌اند یا برگزار خواهند شد، ‌می‌توانند سال‌های زیادی را از طول عمر این اثر تاریخی هنری بزرگ بکاهند.

به گفته میخاییل پیوتروفسکی مدیر موزه هرمیتاژ به نظر می‌آید، کتاب‌ها، بناها و مجسمه‌های این موزه نیز تحت تاثیر کنسرت‌های موسیقی قرار گرفته و دچار آسیب می‌شوند. نتایج اولیه این تحقیق سه ساله که در سال ۲۰۰۸ توسط موسسه احیای آثار هنری گاربر در مسکو منتشر شد نشان می‌دهد برگزاری هر ۱۰ کنسرت با شدت صدای بالای ۸۲ دسیبل می‌تواند یک سال از عمر آثار هنری یا بناهای تاریخی بکاهد.

همچنین محققان انگلیسی با بررسی ارتعاشاتی که در فستیوال تابستانه موسیقی در بنای همپتون کورت ایجاد شده‌بود دریافتند نت‌های باس می‌توانند ارتعاشات شدید منجر به تخریب را در ابن بنا ایجاد کنند. نتیجه این تحقیق پرسش‌هایی جدی را در رابطه با سلامت بناهای تاریخی که به مرکزی برای برگزاری مراسم‌های بزرگ یا تبدیل شده‌اند، ایجاد کرده‌است.

شهریار ناسخیان استاد دانشکده مرمت آثار و ابنیه تاریخی دانشگاه هنر اصفهان در مورد حد مجاز برگزاری مراسم در کاخ‌ها و ابنیه تاریخی به خبرنگار چمدان می‌گوید: نکته کلی و اساسی که ما در دروس رشته مرمت نیز به دانشجویان تدریس می‌کنیم، توجه به این مساله است که برگزاری کنسرت، سخنرانی، عزاداری، برنامه تفریحی یا هرگونه مراسمی در بناهای تاریخی با محدودیت و یا ممنوعیت روبروست که تعیین ممنوعیت یا میزان محدودیت‌ها به شأن اثر، دوره ساخت آن، مواد به کاربرده شده در بنا، ارزش آن و… بستگی دارد .

او ادامه می‌دهد: زمانی که ۵۰۰ نفر و یا تعداد بیشتری از افراد در یک زمان محدود به صورت همزمان برای مراسمی در یک بنای تاریخی حضور پیدا می‌کنند، طبیعی است که آسیب‌هایی به آن مکان وارد می شود، همچنین سیستم صوتی و نورپردازی‌ها می‌توانند به بنا آسیب بزنند. به هر حال باید با بناهای تاریخی با لطافت برخورد کرد و میزان این لطافت به قدمت بنا و شرایط آن بسیار وابسته است. هرچند که درمورد یک بنای معاصر مانند کاخ نیاوران محدودیت کمتری نسبت به یک بنای ۸۰۰ ساله وجود دارد اما به هرحال هیچ دستورالعمل خاصی در این زمینه در کشور وجود ندارد که مشخص کند در هر بنا با توجه به وی‍ژگی‌های آن چه نوع برنامه‌ای با چه تعداد افراد امکان برگزاری دارد.

The post رونق برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی ؛ سکوت میراث فرهنگی ادامه دارد / از کمان کلهر در طاق بستان تا پرواز همای در نیاوران appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *