رخداد زلزله امروز استان فارس در راستای گسل “کره‌بس”/جزئیات زلزله‌های مخرب تاریخی منطقه

در ساعت ۱۲ و ۱۸ دقیقه امروز، شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه زلزله‌ای به بزرگای ۴.۶ در خانه زنیان و ۵۰ کیلومتری غرب شیراز در استان فارس رخ داد که به گفته محققان، این منطقه از جمله پهنه‌های بسیار لرزه‌خیز زاگرس است.

ایسنا: دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله  گفت: زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۴.۶ در ظهر امروز شنبه ۲۸ اردیبهشت در ۵۰ کیلومتر غرب شیراز و در راستای گسل “کره بس” رخ داد.

وی با تاکید بر اینکه این منطقه از پهنه‌های بسیار لرزه‌خیز زاگرس است، خاطر نشان کرد: این منطقه دارای زلزله‌های تاریخی است که از آن جمله می‌توان به زلزله ۲۱ فروردین ۱۳۵۱ قیر-کارزین با بزرگای ۶.۹ اشاره کرد که مهمترین زلزله در پهنه فارس در ۵۰ سال اخیر است.

به گفته این محقق، حوزه زلزله، زلزله ۲۱ فروردین ۱۳۵۲ قیر -کارزین موجب ۵۰۰۰ نفر تلفات شد.

زارع با بیان اینکه شهر “کازرون” در ۲۵ کیلومتری غرب کانون زلزله امروز با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت قرار دارد، اظهار کرد: علاوه بر آن شهر باستانی “بی شاپور” در شمال کازرون و در پهنه گسله “کازرون” در ۳۰ کیلومتری غرب کانون زلزله امروز ۲۸ اردیبهشت قرار گرفته است. شهر بی شاپور مرکز ایالت “اردشیر خوره” بوده است.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله، یادآور شد: بی شاپور تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی بوده است و پس از آن ویران شده است. بی شاپور به سال ۲۶۶ میلادی و به دستور شاپور اول پادشاه ساسانی ساخته شده و در زلزله‌های ۲۹۳، ۵۳۱ و حدود ۹۹۰ میلادی سه بار ویران شده است.

وی اضافه کرد: این شهر تا قرن ۱۵ میلادی (دوره تیموری) آباد بوده است و ممکن است خالی از سکنه و متروکه شدن آن با زلزله شدید ۱۴۴۰ میلادی در منطقه غرب فارس بزرگ مرتبط باشد.

این محقق حوزه مخاطرات، ادامه داد: در روز ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ زمین‌لرزه “کوه مره سرخی-فامور” با بزرگای ۶.۱ در راستای همین گسله “کره بس” بوده که موجب کشته شدن ۲۶ نفر شد.

The post رخداد زلزله امروز استان فارس در راستای گسل “کره‌بس”/جزئیات زلزله‌های مخرب تاریخی منطقه appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *