راه‌آهن قدیمی ایران برای ثبت جهانی معرفی می‌شود

 معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: به دنبال معرفی سالانه یک اثر برای ثبت جهانی، راه‌آهن قدیمی ایران که از خلیج فارس تا دریای خزر امتداد دارد، در سال ۲۰۲۰ به عنوان اثر پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی می‌شود.

ایرنا: محمد حسن طالبیان در نشست خبری نشست‌های جهانی راه ابریشم در همدان افزود: کلیدور راه‌آهن قدیمی ایران موضوعات متنوعی دارد که به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، فناوری و صنعتی ارزش زیادی برای ثبت جهانی دارد.

وی با بیان اینکه هشت اقلیم در مسیر این راه‌آهن قرار دارد، افزود: چهار راه‌آهن در دنیا در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است که امیدواریم راه آهن قدیمی ایران پنجمین آن‌ها باشد.

طالبیان عنوان کرد: این راه‌آهن یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و از خلیج فارس شروع می شود و پس از گذشت از چندین شهر به شمال کشور می‌رسد.

وی ادامه داد: با تایید یونسکو، تمام موضوعات مرتبط با این راه‌آهن از جمله خط‌آهن، لوکوموتیو، ساختمان و پل های تاریخی ثبت جهانی می شوند.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ سال به دلیل شرایط جنگ و بعد از جنگ از فرصت ثبت جهانی آثار استفاده نکردیم، بیان کرد: در راستای برنامه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فقط به دنبال ثبت آثار باستانی در فهرست جهانی نیستیم، بلکه آثار فرهنگی، فناوری، صنعتی و طبیعی نیز در فهرست ما قرار دارند.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: با توجه با اینکه هر سال یک سهمیه برای ثبت جهانی آثار داریم بنابراین نباید خطر کنیم و باید اثری که بیشترین شانس را دارد برای ثبت جهانی معرفی شود.

وی اضافه کرد: پرونده کاروانسراهای مطرح کشور برای ثبت جهانی در دست تهیه است که نام ۲ کاروانسرای مهم در همدان نیز در فهرست آن‌ها قرار دارد.

طالبیان ادامه داد: در چند روز آینده با بازدید از قنات قاسم آباد همدان موضوع قرار گرفتن آن در فهرست انتظار برای ثبت جهانی بررسی می شود.

وی با اشاره به اینکه قرار است نمایندگی دفتر منطقه ای یونسکو در همدان راه اندازی شود، افزود: پس از نشست‌های جهانی راه ابریشم در همدان این موضوع پیگیری و با همکاری مسئولان استان مکان آن مشخص می‌شود.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه در راستای نشست‌های جهانی راه ابریشم طرح‌های متنوعی برای اجرا در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: در راستای اجرایی شدن برنامه های این نشست، مطالبه جدی مردم و مسئولان بسیار مهم است.

راه‌آهن قدیمی ایران در زمان پهلوی اول ساخته شده است.

اجلاس جهانی جاده ابریشم از امروز آغاز و تا هفتم مهر ادامه دارد و ۴۰ مهمان خارجی از ۱۴ کشور جهان در آن حضور می‌یابند.

این مهمانان از کشورهای فرانسه، ازبکستان، آذربایجان، چین، روسیه، کره‌جنوبی، ژاپن، بوتان، ترکیه، سوئیس، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و نپال هستند.

The post راه‌آهن قدیمی ایران برای ثبت جهانی معرفی می‌شود appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *