راهکارهای ساده برای زندگی سالم

“با شناخت عمیق‌تر احساسات، انگیزه‌ها و رفتارهایتان، می‌توانید رفتار خودآگاهانه‌تری داشته باشید تا انتخاب‌های بهتری برای خود رقم بزنید. مثلاً، انگیزۀ شما برای ورزش کردن چیست؟ چه وقت بیشتر احتمال دارد که برنامۀ ورزشی خود متعهد باشید و چه وقت کمتر و چرا؟ “

فرادید: اگر می‌خواهید زندگیتان را متحول کنید، اینقدر گزینه پیش رویتان هست، که می‌توانند گیجتان کنند: یوگا، دویدن، کم کردن مصرف کربوهیدرات یا چربی، ننوشیدن الکل، کاهش دادن استرس.

فرادید: اما اگر قرار بود فقط یک تغییر در زندگی خود ایجاد کنید، چه بود؟

ما از کارشناسان پرسیدیم که اگر بخواهند افراد سالم و غیرسیگاری را به یک چیز توصیه کنند، آن مورد چیست؟

روی ذهن تمرکز کنید

اینکه به سلامت جسمی خود، تنها فکر کنیم، کار ساده‌ای است.اما به گفتۀ دکتر نادین سامی، استادیار علوم ورزشی در دانشگاه اگزتر، ما باید با ایجاد آگاهی به خود، بایستی بر بهبود ذهن‌های خود نیز متمرکز شویم.

به گفتۀ دکتر سامی، برای زندگی سالم شاید شما آگاهی به خود را چیزی بدانید که باعث می‌شود کاری نکنیم که موجب خجالتمان شود، اما مسئله بسیار فراتر از این است.

آگاهی به خود، توانایی شناسایی و فهمیدن حالات، احساسات و محرک‌هایتان است و پرورش این ویژگی می‌تواند در طول زمان نقشی حیاتی در بهبود سلامت ذهنی و جسمی ایفا کند.

راهکارهای ساده برای سالم زیستنخاطره‌نویسی، مراقبه، تمرین ذهن آگاهی از راه‌های شناسایی حالات و زندگی سالم است

او می‌گوید: “با شناخت عمیق‌تر احساسات، انگیزه‌ها و رفتارهایتان، می‌توانید رفتار خودآگاهانه‌تری داشته باشید تا انتخاب‌های بهتری برای خود رقم بزنید. مثلاً، انگیزۀ شما برای ورزش کردن چیست؟ چه وقت بیشتر احتمال دارد که برنامۀ ورزشی خود متعهد باشید و چه وقت کمتر و چرا؟ ”

راه‌های زیادی برای نیل به این امر وجود دارد که از جمله شامل خاطره‌نویسی، مراقبه، تمرین ذهن‌آگاهی یا حتی فقط همین که پس از انجام فعالیت‌هایی خاص یا در پایان روز قدری در مورد خود فکر کنید، می‌شوند.

او می‌افزاید: “شناخت بهتر خودمان به ما امکان می‌دهد تا از نقاط قوت خود بهره بگیریم و نقاط ضعف حود را مرتفع کنیم و بدین‌ترتیب ما را به سوی رسیدن به بهترین خودمان سوق می‌دهد. ”

حیوان خانگی بگیرید

برای اینکه سالم زندگی کنیم. وقتی به افزایش فعالیت جسمی خود فکر می‌کنیم، عضویت در باشگاه ورزشی، کلاس پیلاتس، یا دویدن صبحگاهی از جمله چیز‌هایی است که ممکن است به ذهنمان خطور کنند.

اما اگر چه رفتن به باشگاه ممکن است برای برخی از ما کارگر باشد، به گفتۀ دکتر ریس تاچر، استاد فیزیولوژی ورزشی در دانشگاه ابریستویت، خیلی‌ها بعد از یک یا دو ماه تسلیم می‌شوند.

او در عوض توصیه می‌کند تا راهکار‌هایی برای تلفیق ورزش با زندگی روزمرۀ خود پیدا کنیم.

روش‌های بسیاری برای این موضوع وجود دارد، که از استفاده نکردن از آسانسور در سر کار گرفته تا پارک کردن ماشین در نقطه‌ای دورتر از فروشگاه در هنگام رفتن به خرید را می‌تواند شامل شود.سرپرستی حیوان خانگی فواید زیادی دارد و در داشتن زندگی سالم کمک می‌کند

اما به گفتۀ او، سرپرستی حیوان خانگی فواید خاصی دارد.

اگر متعهد باشید که حداقل دو بار در روز به مدت ۳۰ دقیقه سگتان را برای قدم زدن ببریم، هم میزان فعالیت جسمی خود را بالا خواهید برد و هم از فواید احساسی داشتن سگ بهره‌مند خواهید شد.

دکتر تاچر می‌گوید: “بدین ترتیب مجبورید زمانی را بیرون بگذرانید، قدری فعالیت بدنی داشته باشید، رفیق باوفا دارید و همرمان زندگی یک موجود را دیگر هم بهبود بخشیده‌اید که همۀ این‌ها ثابت شده می‌توانند سلامت جسمی و ذهنی شما را بهبود بخشند. ”

۳۰ خوراک گیاهی در هفتۀ خود داشته باشید

همۀ ما قضیۀ اینکه باید در طول روز ۵ وعده میوه و سبزیجات دریافت کنیم تا سالم زندگی کنیم را شنیده‌ایم.

اما به گفتۀ دکتر مگان روسی، پژوهشگر در بخش علوم تغذیۀ کینگز کالج لندن، فقط نباید به دنبال کمیت باشیم، بلکه تنوع هم مهم است.

او می‌گوید که باید هدفمان خوردن ۳۰ خوراک بر پایۀ گیاهی در هفته باشد.

دلیل این موضوع این است تنوع گیاهی نقشی اساسی در داشتن گوارش سالم دارد.

تنوع خوراک‌های گیاهی یکی از راهکارهای زندگی سالم است

باکتری‌های دستگاه گوارش ما که به طور کلی، میکروبیوم نامیده می‌شوند، نقشی اساسی در سلامت ما ایفا می‌کنند.

آلرژی‌ها، چاقی، بیماری التهاب روده، پارکینسون و حتی افسردگی، همگی به باکتری‌های دستگاه گوارش نسبت داده شده‌اند.

به گفتۀ دکتر روسی، یک روش برای اینکه تنوع گیاهی بیشتری در رژیم‌هایمان داشته باشیم این است که نسبت به خوراکی‌هایی که می‌خریم دقت بیشتری به خرج دهیم.

بیشتر لبخند بزنید

خیلی از ما وقتی به شکم خود نگاه می‌کنیم، در ذهنمان برای اینکه چقدر وزن کم کنیم و اینکه چند بار در هفته باید به باشگاه برویم برنامه می‌ریزیم. ما باور داریم که برای زندگی سالم باید وزنمان را ثابت و متعادل نگه داریم.

اما به گفتۀ دکتر جیمز جیل، مشکل این هدف‌های “یکباره” این است که اغلب دست یافتن به آن‌ها سخت است و ناکامی در رسیدن بهشان می‌تواند موجب کاهش روحیه شود.

او در عوض توصیه می‌کند که در وهلۀ اول روی شادتر بودن تمرکز کنیم.

دکتر جیل، پزشک عمومی و پژوهشگر در مدرسۀ پزشکی وارویک، می‌گوید: “طوماری از چیز‌هایی هست که می‌تواند با انجام آن‌ها فعالانه زندگی سالم‌تری برای خود رقم بزنید، اما اگر از زندگی خود لذت نبرید، احتمالاً نخواهید توانست در ایجاد تغییرات دشوار و چالش‌زا در زندگی خود ممارست به خرج دهید”.

اما برای شادتر بودن چه می‌توانید بکنید؟

توصیۀ دکتر جیل این است که یک تغییر در زندگی خود ایجاد کنید که باعث می‌شود تا بیشتر لبخند بزنید. همزمان، یک چیز را که موجب ناراحتی شما می‌شود را شناسایی کنید و سعی کنید تا برای مرتفع کردنش کاری کنید.

او می‌گوید: “این دو کار را بکنید، و بدین ترتیب احتمالاً برای انجام دیگر کار‌هایی که سلامت شما را تقویت می‌کنند، آمادگی بیشتری پیدا خواهید کرد. ”

و در نهایت، خواب کافی داشته باشید

برای زندگی سالم، این موضوع شاید بدیهی به نظر برسد، ولی همۀ ما باید تلاش کنیم تا خواب کافی داشته باشیم (که برای بزرگسالان سالم هفت تا نه ساعت در شب است).

به گفتۀ دکتر گوین باکینگهام، استاد علوم ورزش و سلامت در دانشگاه اگزتر، حتی اگر قدری کمبود خواب داشته باشید (مثلاً ۵ ساعت در شب بخوابید)، عملکرد‌های شناختی‌تان، از جمله تصمیم‌گیری، می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

کار‌های زیادی می‌توانیم برای بهتر شدن خواب شبمان انجام دهیم که از اجتناب از مصرف کافئین پیش از رفتن به رختخواب تا داشتن یک زمان ثابت برای خوابیدن را می‌تواند شامل شود.

اما آنچه که دکتر باکینگهام شدیداً توصیه می‌کند، استفاده نکردن از دستگاه‌های الکترونیکی نظیر گوشی و لپتاپ پیش از رفتن به رختخواب است و در صورت استفاده، حداقل باید روی آن فیلتری بگذارید که مانع از نور آّبی شود.

The post راهکارهای ساده برای زندگی سالم appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *