راهنمای سفر به اصفهان (قسمت دوم)

سوغات و غذاهای محلی اصفهان

گفتنی‎ها درباره شهر زیبای اصفهان آنقدر زیاد است که ما اینجا تنها می‎توانیم اطلاعاتی مختصر و مفید درباره آن در اختیارتان بگذاریم. در قسمت اول راهنمای سفر به اصفهان درباره تاریخ، جغرافیا و جاذبه‎های دیدنی این شهر حرف زدیم در این قسمت می‎خواهیم شما را با سوغات و غذاهای محلی اصفهان، بهترین هتل‎ها و در نهایت  هزینه‎های سفر به اصفهان آشنا کنیم. با پارس توریسم همراه باشید.

در سفر به اصفهان چی بخوریم؟

غذاهای اصفهانی‎ها معمولا غذاهایی حلیم شکل است و بیشترشان همراه با چیزی شبیه ابگوشت که بتوان آن را تیلیت کرد می ‎باشد؛ وقتی حرف از بهترین غذای اصفهان می‎‎شود اولین چیزی که در ذهن همه می‎آید بریانی است. بریانی در واقع محبوب‎ترین ‎غذای محلی  اصفهانی‎هاست که  در همه‎ جای ایران معروف شده است. این غذا که در  لهجه محلی به آن بریونی می‎گویند  گوشت گردن گوسفند، جگر سفيد گوسفند، ادويه اصفهاني، پياز، نمك و فلفل وزرد چوبه تهیه می شود. روی هر بریانی با خلال بادام و گردو و دارچین  تزئین می‎شود. بهترین بریانی اصفهان را می‎توانید در رستوران‎ها و سی و سه پل‎های اطراف اصفهان پیدا کنید.

قیمه ریزه  یکی دیگر از غذاهای اصفهانی هاست که در میان مردم محلی طرفداران زیادی دارد. قیمه‎ریزه از ترکیب گوشت و آرد نخودچی درست می شود. در زبان محلی  به آن قرمزه نخودچی نیز  می‎گویند. این غذا را نباید با کوفته  نخودچی اشتباه گرفت. در کوفته نخود چی مقدار گوشت بیشتر از آرد نخودچی است اما در قیمه‎ریزه مقدار گوشت و آرد نخود چی برابر می ‎باشد.

کله گنجشکی یکی دیگر از غذاهای محلی است که از ترکیب گوشت، سیب‎زمینی، ترخون خشک، پیاز، رب و گاهی هویج درست می‎شود. این غذا برای زمان‎هایی است که وقت زیادی برای پخت و پز ندارید چون در زمان کمی آماده می‎شود.  اصفهانی‎ها به کله گنجشکی سرگنجشکی نیز می‎گویند.

یک غذای دیگر که برخی از اصفهانی‎ها آن را با تیلیت و برخی دیگر بدون تیلیت می‎خورند تاس کباب است. این غذا از ترکیب  گوشت، پیاز، هویج، سیب زمینی، بِه، روغن، نمک و ادویه  درست می‎ شود. این موا د را در قابلمه‎ای به‎‎صورت لایه لایه می‎چینند. کمی آ ب روی آن  می‎ریزند و می‎گذارند با کمک حرارت پخته شود. این غذا معمولا کمی ترش مزه است.

از غذاهای نانی که بگذریم یکی از محبوب‎ترین غذاهای برنجی اصفهان به پلو است. برای تهیه این غذا میوه به را به‎صورت نگینی خورد کرده و سرخ می‎کنند. گوشت را نیز همراه با زعفران و آلو به‎طور جداگانه می‎پزند.  مواد به دست آمده را به صورت لایه لایه در برنج آبکش شده می‎گذارند و فرصت می‎دهند تا برنج دم بکشد.

یکی دیگر از از غذاها و در واقع دسترهای اصفهانی که در همه ایران معروف شده است خورشت ماست  می‎‎باشد. خورشت ماست از ترکیب گوشت گردن بدون استخوان، ماست چکیده، نمک، شکر، آب، گلاب، زردچوبه، زعفران و خلال پسته و بادام و زرشک درست می‎شود. ظاهری مانند حلیم دارد ومعمولا در مراسمات و جشن‎های اصفهانی‎ها به‎عنوان دسر در کنار غذا قرار می‎گیرد.

از دیگر غذاهای محل و سنتی اصفهان می‎توان به کاچی هفت دخترون، خورشت مرغ و آلوچه، کباب زردک، یخمه ترش، کوفته شوید باقالی، پلو ماش وقمری و… می‎باشد.

سوغات و غذاهای محلی اصفهان

در سفر  به اصفهان کجا اقامت کنیم؟

در سفر به نصف جهان نگران اقامت خود نباشید. در ا ین شهر نیز مانند بیشتر شهرهای ایران هم می‎توانید آپارتمان کرایه کنید و هم می‎توانید در هتل‎ها، مسافرخانه‎ها و حتی اقامتگاه بومگردی، با توجه به بودجه خود ساکن شوید. در ادامه به معرفی ۳ هتل برتر این شهر خواهیم پرداخت.

هتل عباسی اصفهان را تقریبا باید معروف‎ترین و بهترین هتل اصفهان دانست. این هتل ۵ستاره را که در چهارباغ عباسی قرار دارد باید یکی از قدیمی‎ترین هتل‎‌های جهان و یکی از زیباترین آنها از نظر معماری دانست. این هتل در سال ۱۱۲۸ به دستور شاه سلطان حسین صفوی به‎عنوان کاروانسرا به سبک معماری مکتب اصفهان* ساخته شد. شاه سلطان حسین این کاروانسرا را به مادرش هدیه داده بود و به همین دلیل کاروانسرای مادر شاه نیز نامیده می‎شد. کاروانسرای عباسی در سال ۱۳۳۶ بازسازی و به مهمانسرا تبدیل شد. در سال ۱۳۴۵ نیز تبدیل به هتل با شکل و شمایل کنونی شد. این هتل دارای ۲۳۱ اتاق، سوئیت، هتل و  اپارتمان است. جدا از اینکه به‎عنوان یکی از بهترین، لوکس‎ترین و مدرن‎ترین‎ هتل‎های اصفهان و ایران شناخته می‎شود از جاذبه‎های گردشگری و از نمونه‎های هنر معماری عصر صفوی می‎باشد.

سوغات و غذاهای محلی اصفهان

هتل کوثر اصفهان یکی دیگر از هتل‎های ۵ستاره این شهر می‎باشد. این هتل که در سال ۱۳۴۷ افتتاح شد قبل از انقلاب هتل کوروش_تحت نظر گروه هتل‎های شرایتون_نام داشت. این هتل ۷طبقه و ۱۹۴باب اتاق لوکس دارد. چند رستوران و سفره‎خانه، کافی‎شاپ، استخر، سالن بدنسازی، پارکینگ، فروشگاه و… بخشی از امکانات این هتل ۵ستاره هستند. هتل کوثر در حاشیه زاینده رود در کنار سی و سه پل قرار دارد و علاوه بر اشراف به منظره چشم نواز رودخانه به اکثر جاذبه‎ های توریستی و مراکز خرید شهر اصفهان نزدیک است.

سوغات و غذاهای محلی اصفهان

هتل پیروزی اصفهان یکی دیگر از هتل‎های به نسبت خوب این شهر است. این هتل ۴ستاره ابتدای چهارباغ پایین در میدان امام حسین قرار دارد. این هتل دارای ۹۶واحد اقامتی است و  از دیگر امکانات آن باید به رستوران، کافی‎شاپ، سالن نمایش، پارکینگ،  سنا و جکوزی، سالن بدنسازی و… اشاره کرد. از مزایای این هتل موقعیت جغرافیایی فوق‎العاده آن است. هتل پیروزی به اکثر جاذبه‎های توریستی و مراکز خرید شهر اصفهان نزدیک می‎باشد.

سوغات و غذاهای محلی اصفهان

از اصفهان چی سوغات ببریم؟

غذا و سوغات اصفهان را باید جذاب‎ترین بخش سفر به این شهر داست. اصفهان صنایع دستی زیادی دارد که می‎توان تمام آنها را به‎عنوان یک یادگار و سوغات ارزشمند از بازار اصفهان تهیه کرد.

گز معروف‎ترین سوغات خوراکی اصفهان است. بعید است کسی به اصفهان سفر کند و گز نخورد. جالب است بدانید این شیرینی خوشمزه حدود ۴۵۰سال قدمت دارد و به زمان صفویان بر می‎گردد. از دیگر سوغات‎های خوراکی باید به پولکی، سوهان عسلی، شیرینی کرکی، شیرینی برنجی و… اشاره کرد. تمام این هنرها را می‎توانید از بازار سوغات اصفهان که بهترین نمونه آن بازاری است که در میدان نقش جهان وجود دارد تهیه کنید.

هنرهای دستی زیادی نیز در میان اصفهان رایج است که از آن جمله می ‎توان به میناکاری، منبت‎کاری، خاتم کاری، پارچه‎های قلمکاری و قلم‎زنی اشاره کرد.

سوغات و غذاهای محلی اصفهان

هزینههای سفر به اصفهان

در مورد هتل‎ها ، غذاهای سنتی و محلی، جاهای دیدنی و سوغات اصفهان حرف زدیم. اما یکی دیگر از سوالات متداولی که برای بسیاری از گردشگران که قصد دارند به شیراز سفر کنند وجود دارد هزینه‎های سفر این شهرستان است.

در ابتدای امر سعی کنید با وسیله نقلیه شخصی خود به این سفر بروید این کار هم هزینه‎های شما را پایین می‎آورد و  هم از آنجایی که  اصفهان در مرکز ایران قرار دارد از هر طرف کشور که بیایید در مسیر  خود می‎توانید شهرهای  زیبای زیادی دیدن کنید.  هواپیما و اتوبوس و قطار وسایل نقلیه دیگری است که می‎توانید با آنها خود را به اصفهان برسانید.

به جز هزینه بلیط دیگر هزینه‎های که در سفر به اصفهان با آنها روبه‎رو می‎‎شوید هزینه خوراک، حمل و نقل درون شهری، هزینه اقامت و هزینه بازید از موزه‌‎ها و بناهای تاریخی  است.

برای هزینه اقامت شبی ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در نظر بگیرید هتل‎های ۵ ستاره و لوکس بالاترین قیمت و مسافرخانه‎ها پایین‎ترین قیمت را دارند. اگر با تعداد نفرات  بالا سفر می‎کنید پیشنهاد می‎شود برای پایین آوردن هزینه سفر آپارتمان کرایه کنید.

هزینه خورد و خوراک نیز از ۱۵هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان در نظر بگیرید. توصیه برای پایین آوردن قیمت این است که یک وعده را به خوردن یک بریانی در یک رستوران لاکچری و معتبر مانند رستوران شهرزاد اختصاص دهید و وعده‎های غذایی دیگر را به خوردن غذا در رستوران معمولی بسنده کنید یا خودتان آشپزی کنید.

هزینه‎های حمل و نقل درون شهری به نسبت تهران ارزان محسوب می‎شود با این حال توص یه می‎شود از وسایل حمل‎ونقل عمومی مانند  اتوبوس و مترو استفاده کنید زیرا هم مجبور نیستید ترافیک را تحمل کنید  و هم در هزینه‎هایتان صرفه‎جویی می‎شود. سیستم اتوبوس‎رانی شهرستان اصفهان بسیار گسترده است و همه ساعات خطور آن به همه جای شهر در رفت‎وآمد می‎باشد.

در مورد هزینه بازدید از بناهای تاریخی و موزه‎ها باید مانند هر شهر دیگر قبل از بازدید بلیط تهیه کنید. بلیط این مکان‎ها معمولا برای ایرانی‎ها ارزان‎تر از توریست‎های خارجی است و همچنین شامل تخفیفاتی مانند تخفیف دانشجویی می‎شود.

یک نکته مهم درباره سفر به اصفهان باید بدانید و آن این است که سفر به اصفهان در تابستان و برای مثال  سفر به اصفهان در پاییز کمی فرق دارد. مثلا تابستان هوای اصفهان به شدت گرم  است و برای کسانی که با گرما مشکل دارند سفر دلچسبی نخواهد بود. سفر نوروزی به اصفهان بهترین گزینه است با این حال باید این نکته را نیز در نظر گرفت که اصفهان در  تعطیلات نوروز یکی از شلوغ‎ترین شهرهای ایران خواهد شد.

*مکتب اصفهان یکی از مکاتب شهرسازی و معماری است که در سده یازدهم تا آغاز سده سیزدهم در اصفهان رایج بوده است. بسیاری از معماری‎های منحصر به فرد اصفهان که امروز به‎عنوان آثار و بناهای تارخی آنها را م  ی‎شناسیم مانند هتل عباسی بر اساس این مکتب ساخته شده‎اند.

منبع

نوشته راهنمای سفر به اصفهان (قسمت دوم) اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *