در سنندج به کدام مراکز خرید برویم؟

اگرچه سنندج را بیشتر به خاطر طبیعتش می‌شناسند، اما مراکز خرید سنندج هم به اندازه طبیعتش معروف است. در بیشتر بازارهای سنتی شهر، پارچه‌ها و لباس‌های رنگی محلی از در و دیوار آویزان شده و بازار تاناکورای آن به مهم‌ترین مرکز خرید و فروش اجناس دست دوم ایران شهرت دارد.

بازار سنتی

بازار سنتی سنندج

شاید تفاوت اندکی بین بازارهای سنتی شهرهای مختلف وجود داشته باشد. برخی از آنها مسقف و برخی سرپوشیده نیستند، اما همگی از دالان‌ها، راسته‌ها و سراهای متفاوتی تشکیل می‌شوند.

بازار سنندج هم یکی از همین بازارهای سرپوشیده در مرکز شهر است که از آجرهایش پیداست قدمت طولانی دارد. این بازار روزی، چهار دروازه داشته که از آن چهارتا، امروز سه دروازه باقی مانده است. وقتی داخل آن قدم می‌زنیم ما را به یاد بازار سنتی اصفهان می‌اندازد، چرا که این بازار هم از بالا شبیه به یک مستطیل بزرگ است. یعنی در این بازار خبری از یک تونل خطی نیست و اگر حین راه رفتن نقشه آن را تجسم کنیم، انگار داخل یک مستطیل بزرگ قدم برمی‌داریم.

با عبور خیابان انقلاب از اینجا، این بازار به دو بخش به نام‌های آصف و سنندجی به ترتیب در جنوب و شمال تقسیم شده است.

وقتی در این بازار راه می‌رویم باید علاوه بر مغازه‌ها به دیوارها و گنبدهای آجری‌اش توجه کنیم. گشتن در این بازار هم فال است و هم تماشا. هم می‌توان خرید کرد و هم نگاهی به معماری‌اش انداخت. مردم محلی برای خرید لباس‌های محلی رنگی با پارچه‌های رنگارنگ به این بازار می‌آیند.

آدرس: برای دسترسی به این بازار باید به خیابان فردوسی برویم. از داخل این خیابان، سردر بزرگ بازار پیداست.

بیشتر بخوانید: سوغات سنندج را از کجا بخریم؟

پاساژ کردستان

در این پاساژ هم لباس‌های مردانه، زنانه و بچه‌گانه می‌فروشند، هم طلا و جواهر و هم لوازم خانگی. این بازار را که از معروف‌ترین مراکز خرید سنندج است، بیشتر به کالاهای مد روزش می‌شناسند.

بعد از خرید می‌توان در یکی از کافی‌شاپ‌های پاساژ استراحت کرد یا در رستوران آن غذا خورد. رستوران غروب در این پاساژ، یکی از معروف‌ترین رستوران‌های شهر است. پاساژ کردستان بیشتر از پاساژهای دیگر برای جوانان شهر شکل پاتوق را دارد. به همین خاطر هم پنجشنبه و جمعه ازهمیشه شلوغ‌تر می‌شود.

آدرس: بلوار ورزش، جنب پاساژ طنین

بازار تاناکورا

بازار تاناکورا

معروف است که برای خرید تاناکورا هیچ شهری به اندازه سنندج خوب نیست؛ هم جنس‌ها باکیفیت‌تر است و هم ارزان‌تر. دلیل آن هم به راه نزدیک‌تر قاچاق اجناس از عراق برمی‌گردد.

از این بازار می‌توان اجناس با کیفیت دست دو مثل کیف، کفش، لباس و وسایل عروس را خرید. این اجناس از پایتخت تاناکورای ایران، یعنی مهاباد به سنندج می‌آیند. در ماه‌های آبان و آذر این بازار به اوج شلوغی‌اش می‌رسد. اگرچه خود معماری بازار ارزش دیدن ندارد، اما اگر دنبال وسایل کوهنوردی باشیم می‌توانیم آن را با قیمت ارزان‌تری از اینجا بخریم.

آدرس: خیابان فرحزادی، نزدیک بازار شهرداری

بازار نازک کاران تخته نرد

در این بازار حرفه‌ای‌ترین هنرمندان عرصه صنایع‌دستی چوبی شهر مشغول به کار هستند. نازک‌کاری در سنندج حرفه‌ای قدیمی است که ۱۵۰ سال قدمت دارد. برای مثال با چوب‌های بدون شکل، سینی، جعبه‌های جواهر و تابلوهای چوبی درست می‌کنند و می‌فروشند. این بازار به خصوص پاتوق خرید و فروش تخته نرد است.

آدرس: این بازار در خیابان شهدا و کنار پارک شهدا قرار گرفته.

نازک کاری سنندج

بازار سرتپوله

بازار سنتی دیگری در سنندج بالاتر از خیابان شهدا و محله سرتپوله قرار دارد. این محله قدیمی به خاطر امامزاده‌ها، عمارت‌ها و حمام‌های قدیمی، امروز به منطقه‌ای محبوب برای گردشگران تبدیل شده است. بازار سرتپوله آنقدر به بازار سنتی قبلی نزدیک است که به ابتدای آن وصل شده.

در روزگار قدیم هر کسی که می‌خواست به مریوان و سقز سفر کند از کنار این بازار رد می‌شد. این بازار در دسته غیرمسقف‌ها قرار دارد و نبض خرید و فروش در آن به کندی می‌زند، اما از آنجایی که نوشته درباره مراکز خرید سنندج است، معرفی‌اش کردیم.

آدرس: بالاتر از خیابان شهدا

دیگر مراکز خرید سنندج

مرکز تجاری صدف: در بلوار پاسداران سنندج، پاساژ نسبتا مدرنی هست. در این پاساژ بیشتر لباس‌های مردانه و زنانه فروخته می‌شود. همچنین مسافران برای خرید سوغات به این پاساژ می‌آیند. این بازار در بلوار پاسداران است.

پاساژ آشنا در خیابان فردوسی، مجتمع تجاری هورام و مروارید هم در خیابان بهمن از دیگر مراکز خرید سنندج هستند.

نوشته در سنندج به کدام مراکز خرید برویم؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *