در آران و بیدگل کجا را ببینیم؟

جاهای دیدنی آران و بیدگل زیاد نیست. آران و بیدگل، شهرستان کوچکی‌ست در نزدیکی کاشان و ۱۳ کیلومتری آن. در سفر به این منطقه، نباید انتظار دیدنی‌های زیادی را داشت، ولی از طریق آن می‌توان به جاهای دیگری رسید.

آران و بیدگل کجاست؟

اگر از تهران بخواهیم بار سفر به این شهرستان را ببندیم باید از تهران وارد اتوبان قم شویم، به کاشان برسیم و از طریق جاده قدیم کاشان مسیرمان را به سمت آران و بیدگل ادامه بدهیم.

راه دیگری هم برای رسیدن به مقصد هست. اول باید به اصفهان برسیم و از طریق اتوبان اصفهان- کاشان و جاده قدیم به آران و بیدگل برسیم.

نزدیکترین فرودگاه، فرودگاه کاشان  است که در حدود ۲۰ کیلومتری آن قرار گرفته. نزدیک‌ترین پایانه به آران و بیدگل هم در کاشان و ۵ کیلومتری‌اش واقع شده.

قدمت آران و بیدگل به حدود ۹ هزار سال می‌رسد. به این‌صورت که در این منطقه در ابتدا، آبادی‌هایی به‌صورت قلعه وجود داشت، منطقه‌ای که به چهل‌حصاران شهرت داشت و آران و بیدگل هم یکی از این چهل حصار بود. آران که اصل آن از آرین آمده به معنی جایگاه مقدس است و بیدگل برگرفته از ویگل است.

در این شهرستان کوچک کجا را ببینیم؟

امامزاده هلال

امامزاده هلال

آران و بیدگل شهرستانی مذهبی‌ست و امامزاده هلال یکی از مهمترین جاهای مذهبی آن. این امامزاده مربوط به بقعه‌ امامزاده محمد هلال ابن علی (ع) است که به دلیل کاشی‌کاری‌ها و رنگ فیروزه‌ای رنگش شهره است.  گنبد بزرگ و گلدسته‌هایی که هنرمندانه با کاشی تزئین شده‌اند، باعث زیبایی این امامزاده شده‌اند.  قدمت بنای بقعه به زمان صفوی می‌رسد و آینه‌کاری انجام شده در سقف حرم به دستور کریم‌خان زند انجام شده.

آدرس: خیابان محمد هلال

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

نمی‌شود تا آران و بیدگل برویم و سری به کویر مرنجاب نزنیم، چون رفتن به این کویر، برای بسیاری انگیزه سفر به این شهرستان است. کویر مرنجاب در ۵۳ کیلومتری آران و بیدگل قرار گرفته.

خیلی‌ها معتقدند از آنجایی که کندن چاه و قنات و رسیدن به آب شیرین در این کویر کار مشقت‌باری بوده، به آن «مرد رنج آب» گفته می‌شد که رفته رفته تغییر کرد و به مرنجاب تبدیل شد. در این کویر هم مثل هر کویر دیگری، تصویر رمل‌ها و تپه‌های شنی تمامی ندارد و سکوت کویر برقرار است.

 

آدرس: در آران و بیدگل باید وارد بلوار ارتش بشویم و مسیر را تا جاده مرنجاب برویم. جاده مرنجاب را ۴۵ کیلومتر که طی کنیم به کاروانسرای مرنجاب می‌رسیم.  بعد از ۵ کیلومتر دور شدن از کاروانسرا هم می‌توانیم دریاچه نمک را در سمت چپ‌مان ببینیم. جزیره سرگردان هم، همان نزدیکی‌ست.

جزیره سرگردان

جزیره سرگردان

موقعی که از فاصله دور به این جزیره نگاه می‌کنیم، دو انتهای جزیره در اثر پدیده سراب در افق محو می شوند و منظره‌ای همچون یک کشتی سرگردان را در دریای بیکران کویر به وجود می‌آورند.

این پدیده باعث شده که حاشیه نشینان کویر تصور کنند که این جزیره در طول روز از جایی به جای دیگری در حرکت است و مکان ثابتی ندارد. در غرب این جزیره، دریاچه نمک مسیله واقع است. مناظر دریاچه نمک و تپه‌های مرنجاب از بالای این جزیره دیدنی‌ست. وقتی هوا صاف است هم می‌توان دماوند را دید.

آدرس: دسترسی به جزیره سرگردان از دو طریق امکان پذیر است. مسیر اول از سمت شهرستان آران و بیدگل به سمت کاروانسرای مرنجاب، ۵ کیلومتر مانده به کاروانسرا، دو راهی معدن نمک، بعد از خاکریز باتلاق‌های حاشیه دریاچه مسیر شمال شرقی به جزیره می‌گذرد.

مسیر دوم، مسیر کاروانسرای مرنجاب به سمت چاه دستکن، بعد از چاه دو راهی دریاچه مسیر سمت چپ به جزیره سرگردان است.

شهرستان آران و بیدگل، نزدیک‌ترین جا به شهر زیر زمینی اویی است. همچنین از این شهرستان می‌توان به کویر و کاروانسرای ابوزیدآباد رسید.

کجا اقامت کنیم؟

اقامتگاه سنتی صفا

اقامتگاه سنتی خانه صفا در این شهرستان قرار دارد. این اقامتگاه، خانه‌ایست از کاه و گل و خشت مربوط به ۳۵۰ سال پیش، یعنی دوره صفویان که سال‌ها بعد و در سال ۱۳۹۳ مورد بازسازی قرار گرفته و درهایش به روی مهمانان گشوده شده. قیمت‌های این اقامتگاه از ۳۳۱ هزار تومان برای اتاق چهار تخته شروع می‌شود

این قیمت مربوط به بهمن سال ۱۳۹۷ است.

نوشته در آران و بیدگل کجا را ببینیم؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *