دادستان بینالود معدن نزدیک به سنگ‌نگاره‌های باستانی را پلمب کرد

فعالیت یک معدن در نزدیکی منطقه “دیزدر” که محل استقرار چندین هزار سنگ‌نگاره‌ باستانی است به دستور دادستان شهرستان متوقف و این معدن پلمب شد.

ایرنا: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بینالود(طرقبه شاندیز) در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: پلمب این واحد معدنی با حضور نمایندگان دادستانی در محل امروز نهم مهر ماه انجام شد.

علی‌اکبر احمدزاده افزود: در پی تخریب بخشی از “سنگ‌نگاره‌های باستانی دیزدر” بخاطر ریختن گازوییل بر روی آنها و ابراز حساسیت دوستداران میراث فرهنگی نسبت به این اقدام مخرب، پیگیری موضوع با همکاری خوب دادستانی با جدیت آغاز و در نهایت به توقف فعالیت معدن نزدیک سنگ‌نگاره‌های باستانی منجر شد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: مشکل موجود در منطقه باستانی دیزدر مربوط به معدن سنگی است که درخواست عدم تمدید مجوز فعالیت آن را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داده‌ایم.

مرجان اکبری افزوده بود: تنها راه حفاظت از “سنگ‌نگاره‌های باستانی دیزدر” تبدیل منطقه به پارک باستانی و این امر مستلزم آن است که زمینهای محدوده به صورت کامل در تصرف میراث فرهنگی باشد که برای این مهم مکاتبات لازم صورت گرفته تا بتوانیم با توقف فعالیت معدن، اقدامات تصرفی را انجام دهیم.

منطقه تاریخی دیزدر در سه کیلومتری شمال شهر طرقبه و یک کیلومتری دره داغستان در شمال غرب مشهد با قدمت افزون بر سه هزار سال در دل خود سنگ‌نگاره‌های باستانی دارد که از نظر باستان شناسی بسیار ارزشمند هستند.

تاکنون افزون بر دو هزار قطعه سنگ‌نگاره‌ باستانی در این منطقه طبیعی و تاریخی در گستره‌ای ۲۰ هکتاری شناسایی شده‌اند. قدمت ۳۵۰۰ ساله برخی سنگ‌نگاره‌های این منطقه موضوعی بسیار مهم از دیگاه باستان شناسی است که بر لزوم حفاظت از این مراث بشری تاکید می‌کند.

The post دادستان بینالود معدن نزدیک به سنگ‌نگاره‌های باستانی را پلمب کرد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *