خمره سفالی مربوط به دوره ساسانیان در قرچک کشف شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرچک از کشف یک خمره سفالی مربوط به دوره ساسانیان در روستای داودآباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.

ایرنا: مجید ژاله نیا اظهار داشت: در پی حفر یک قبر در محوطه امامزاده عبدالله (ع) روستای داود آباد، آثاری از یک خمره سفالی نمایان شد که کارگران ، موضوع را با اعضای شورای روستا در میان گذاشتند.
وی افزود: پس از هماهنگی های به عمل آمده با عوامل انتظامی، میراث فرهنگی و دادستانی قرچک، ادامه عملیات حفاری به منظور بررسی دقیق و کارشناسی موضوع به میراث فرهنگی واگذار شد که با حضور کارشناسان سازمان میراث فرهنگی ، کار خاک برداری از کناره های این خمره سفالی که با توجه به نقش و نگار روی آن ، به دوره ساسانیان تعلق دارد، انجام شود.
وی اظهار داشت : قدمت زیاد این خمره و فشارهای ناشی از وجود لایه های مختلف خاک بر روی آن باعث ایجاد ترک های متعدد در دیواره ها و کف آن شده بود و تلاش گردید تا با گچ اندود کردن داخل این قطعه سفالی ، خمره به طول سالم خارج شود ولی این امر میسر نشد و در هنگام خروج ، این شیئ تاریخی در چند ناحیه با شکستگی مواجه شد.
ژاله نیا ارتفاع این خمره را 140 سانتی متر اعلام کرد و اظهار داشت : تصور مردم از خمره ، دفینه با سکه های طلا و یا آثار ارزشمند است در صورتی که از این خمره ها با هدف نگهداری حبوبات ، گندم و جو به خاطر در امان ماندن از آفات و موش استفاده می شد و هیچ شیئ قیمتی در کنار آن وجود نداشت.
وی تصریح کرد: در مجاورت این امامزاده ، دو محوطه و تپه باستانی واقع شده که یکی از این تپه ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرچک اظهار داشت: با هماهنگی اداره اوقاف ، هیأت امنا و اعضای شورای اسلامی ، هر گونه حفر قبر در شعاع 20 متری محل کشف این خمره ممنوع شده است.
ژاله نیا گفت : هم اکنون این خمره در اختیار اعضای شورای اسلامی روستا قرار گرفته تا پس از مرمت ، در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.
شهرستان قرچک با 270 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

The post خمره سفالی مربوط به دوره ساسانیان در قرچک کشف شد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *